ZF 15 minute cu un antreprenor: Oliver Bauer, fondator, Crama Bauer: Observăm că nu se mai adună oamenii în grupuri mai mari la degustare, maxim 2-3 persoane, iar acest lucru ne pune în dificultate

Autor: Miruna Diaconu 31.05.2022

♦ Crama Bauer este amplasată în zona viticolă Drăgăşani, iar anual producţia ajunge la circa 50.000 de sticle de vin l Dacă înainte de pandemie sectorul HoReCa reprezenta circa 85% din cifra de afaceri a cramei, acum acesta realizează circa 50% din venituri.

Oliver Bauer, fondator al Cramei Bauer, din zona Drăgăşani, spune că în ultima perioadă s-a conturat o tendinţă de scădere a numărului de persoane care participă la degustările de vin de la cramă. Dacă înainte de pandemie se formau grupuri de 10-12 persoane, acum oamenii preferă să se strângă doar în 2-3 persoane, ceea ce reprezintă o dificultate pentru producătorul de vin.

„Cel care ţine degustare de vin trebuie să aibă timp şi spaţiu pentru a da toate informaţiile, dacă ai un grup foarte mare, de peste 30 de persoane, cu siguranţă jumătate dintre aceştia, după al doilea vin, nu mai sunt atenţi. Noi ne-am concentrat pe grupuri mai mici, între 5-14 persoane, şi acest lucru îl facem în continuare.“

„Ceea ce am observat din ce în ce mai mult este că nici măcar 5-6 persoane nu se mai adună, ci maxim 2-3 oameni, ceea ce ne pune în dificultate, înseamnă un efort foarte mare, dacă ai un grup de 2-3 persoane, ai 7-8 sticle de vin, oamenii nu mai vin“, spune Oliver Bauer, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Unul dintre motivele pentru care oamenii nu se mai strâng în grupuri foarte mari, spune proprietarul cramei, este faptul că pandemia a schimbat comportamentul oamenilor, care s-au obişnuit în grupuri mai restrânse. Mai mult, cererea foarte mare vine din partea cuplurilor, care de cele mai multe ori îşi organizează un tur pentru a vizita mai multe crame.

Oliver Bauer spune că nu au facilităţi de cazare, însă există o cerinţă continuă din partea clienţilor, dar cu toate acestea, din punct de vedere economic, o astfel de investiţie nu ar putea fi justificabilă în contextul în care cererea de cazare ar exista doar 3-4 luni pe an.

„Este foarte costisitor să îi ofer cazare, care de fapt ar avea cerere doar 3-4 luni pe an, dar foarte multă lume vine să afle mai multe despre vin, lumea nu vine să cumpere neapărat vin, ci să afle mai multe informaţii.“

El precizează faptul că cererea nu există doar pentru weekenduri, deşi atunci sunt vârfurile, dar există persoane, în special străinii, care preferă să vină la degustări chiar şi în timpul săptămânii.

Crama Bauer, fondată de Oliver Bauer alături de soţia sa Raluca, are o suprafaţă cultivată cu viţă de vie de circa 8 hectare, din care producţia totală anuală ajunge la aproape 50.000 de sticle, însă proprietarii nu îşi doresc o creştere semnificativă a capacităţii de producţie.

„Doar o creştere pentru cifra de afaceri nu prea merită, eu vreau să pregătesc o piaţă pentru un anumit produs, iar înainte de a scoate acest produs vreau să am o idee despre piaţă. Nu fac un produs şi apoi să caut o piaţă, nu reuşeşti să intri într-un segment  fără să laşi din preţ, iar noi nu vrem să facem acest lucru“, spune Oliver Bauer.

El este de părere că ultima soluţie la care ar trebui să apeleze este reducerea preţurilor, însă pentru a ajunge la cât mai mulţi oameni este important să vină cu idei privind vinuri noi sau concepte care se învârt în jurul vinului.

Una dintre soluţiile pe care le-au găsit antreprenorii ca răspuns la criza pandemică a fost organizarea de degustări online, care au avut un răspuns pozitiv din partea pieţei.

„Dacă ei nu au mai putut să vină la noi, am spus să mergem noi la ei. Am iniţiat ideea de online tasting, care a fost o soluţie foarte faină, iar clienţii s-au adaptat foarte repede. Am putut să acumulăm un număr mare de clienţi, număr care în mod normal nu ni-l permiteam să îl avem la cramă. Cea mai mare degustare online pe care am făcut-o şi fiecare a primit o cutie de vin pentru degustare a fost de 138 de persoane“, mai spune Oliver Bauer.

Dacă înainte de pandemie sectorul HoReCa reprezenta circa 85% din cifra de afaceri a cramei, acum acesta realizează circa 50% din venituri. Oliver Bauer spune că nu îşi doreşte să intre cu produsele în marile lanţuri de retail, ci vrea să se cocentreze pe magazinele de specialitate şi pe restaurante.

„Încercăm să educăm şi să dăm mai departe experienţa noastră, la chelneri, la somelieri, asta este ce facem noi, susţinem magazine mici, de specialitate, care au mii de vinuri diferite, fiecare cu povestea sa, iar cel care vinde trebuie să ştie câteva informaţii despre fiecare.“

Pentru anul acesta, Oliver Bauer este optimist şi speră să depăşească veniturile din 2021, când cifra de afaceri a fost de 2,6 milioane lei, conform datelor Ministerului de Finanţe, în creştere cu 35% faţă de rezultatele înregistrate anul anterior.