Anul contrastelor în comerţul modern: Discounterii cresc accelerat, dar se simte o încetinire a ritmului la supermarketuri şi proximitate

Autor: Cristina Roşca 04.06.2022

Cele zece reţele de comerţ modern din România şi-au majorat anul trecut afacerile cu 9,3%, până la 83,5 mld. lei. Astfel, în general, vânzările au continuat să crească, susţinute de expansiune, dar apetitul de consum a fost mai temperat ca în 2020, când oamenii au stat acasă şi au cheltuit mai mult pe alimente, produse de îngrijire personală sau a locuinţei.

Totodată, se remarcă diferenţe majore în evoluţie – discounterii cresc accelerat, în timp ce se simte o încetinire a ritmului la supermarketuri şi proximitate modernă. Mai exact, patru companii au creşteri de peste 10% – Metro Cash&Carry, Lidl, Auchan şi Penny –, alte trei şi-au majorat businessul cu sub 4% – Carrefour (la nivel de grup), Mega Image şi Selgros –, iar Cora e pe minus. Kaufland şi Profi au ritmul de creştere de 8,9% şi respectiv 7,7%.

Astfel, cei doi discounteri locali mari Lidl şi Penny au crescut cu circa 15% fiecare. Şi totuşi, chiar şi în cazul acestor companii ritmul este mai lent ca în 2020.

Per total, datele ilustrează că încă de anul trecut apetitul de consum e mai redus, în contextul în care 2021 a fost marcat de pandemie pe de-o parte şi de inflaţie pe de alta. Creşterile de preţuri au început să fie simţite în buzunar de către consumatori din a doua parte a anului trecut, dar acela a fost doar un început timid. Inflaţia a explodat în 2022, an afectat şi de războiul din Ucraina, aşa că rămâne de văzut cum vor arată cifrele jucătorilor din comerţul modern la final de an.