ZF Agropower. Ionuţ Lungoci, Cooperativa Agricolă Dobrogea Sud: „E posibil să vedem suprafeţe mai mari cultivate cu rapiţă anul viitor, pentru că tentaţia va fi mare după acest an foarte profitabil“

Autor: Florentina Niţu 01.06.2022

♦ Rapiţa poate să ajungă la preţul de 1.000 euro/tonă până în luna decembrie, cum s-a şi întâmplat în martie.

Suprafaţa cultivată cu rapiţă ar putea creşte în anul agricol următor datorită preţurilor foarte bune din acest an care au atins şi pragul de 1.000 euro/tonă în portul Constanţa, care operează cea mai mare cantitate de cereale ro­mâ­neşti ce este exportată, consideră Ionuţ Lungoci, pre­şedinte al Coo­pera­tivei Agricole Dobrogea Sud din Constanţa, care reuneşte cultivatori de cereale din judeţ ce acoperă o suprafaţă de aproximativ 20.000 de hectare.

„E posibil să vedem suprafeţe mai mari cultivate cu rapiţă anul viitor, pentru că tentaţia va fi mare după ce acest an este foarte profitabil, dar trebuie să ţinem cont de condiţiile de semănare şi de epoca optimă, pentru că niciun an agricol nu este la fel“, a spus Ionuţ Lungoci. În acest an agricol, suprafaţa cultivată cu rapiţă a fost de circa 400.000 de hectare.

Lungoci crede că fermierii care au ales cultura de rapiţă în detrimentul celei de floarea-soarelui sau care au cultivat rapiţă în acest an au luat lozul câştigător, pentru că rapiţa are un preţ maxim istoric înainte de recoltare.

„Acum valorează minimum 810 euro/tonă în portul Constanţa şi având în vedere investiţia şi faptul că îngrăşămintele din toamnă au fost cumpărate la un preţ rezonabil, iar rapiţa nu este o cultură în care să investeşti mult ulterior, cheltuiala versus venit per hectar aduce o profitabilitate maximă fermierilor faţă de celelalte culturi în acest an“, a afirmat Lungoci.

El spune că rapiţa poate să ajungă la preţul de 1.000 euro/tonă până în luna decembrie, cum s-a şi întâmplat în martie în port.  La nivel cantitativ, la rapiţă, producţia este peste medie, susţine fermierul, care estimează recolte de circa 3 tone/hectar, cel puţin în judeţul Constanţa. „Anul acesta poate să fie capitalizare dacă mişcările sunt făcute corect ca pe tabla de şah.“

Cu toate acestea, Ionuţ Lungoci crede că orice cantitate de marfă o să vină prin Portul Constanţa o să-l aglomereze foarte mult, referindu-se la marfe din Ucraina ce tranzitează România pentru a pleca spre vestul Europei.

„Nici nu vreau să îmi imaginez ce o să fie la vară în portul Constanţa: o să fie un siloz pe roţi, o să fie între 1-2 zile de stat la cozi. Deşi portul are o capacitate mare, nu poate face faţă la toată marfa care vine din România, din Bulgaria şi din Ucraina. De vină suntem şi noi, pentru că puteam să depozitam temporar, măcar într-un şopron, dacă nu într-un siloz, ca să putem lucra mai eficient. Însă, asta înseamnă o manevra în plus şi există comoditatea de a trimite marfa direct spre Constanţa şi în condiţiile astea transportul foarte scump faţă de anul trecut şi insuficient pentru a face faţă cererii şi a costurilor mari cu depozitare, tot spre port va merge marfa“, a mai spus Ionuţ Lungoci.