ZF IT Generation. Alin Dobra, cofondator şi CEO, Bunnyshell – platformă care ajută echipele de programare să livreze software mai rapid: Ne antrenăm să devenim o companie globală. Am deschis un birou în SUA şi avem un portofoliu de 100 de clienţi din 12 ţări

Autor: Ioana Nita 03.06.2022

Clienţii-ţintă ai Bunnyshell sunt companii care au între 30 şi 150-200 de oameni tehnici în echipă.

Start-up-ul local Bunnyshell, care a dezvoltat o platformă de tip environment as a service (EaaS), ce ajută echipele de programare să livreze software mai rapid prin automatizarea proceselor de creare şi administrare a mediilor de lucru pentru dezvoltare, testare şi producţie software, se concentrează acum pe dezvoltarea businessului la nivel internaţional, având un birou în SUA şi oameni de vânzări în Marea Britanie şi Hong Kong. Pentru extinderea în SUA, start-up-ul, fondat în 2018, a obţinut în primăvară o finan­ţare de 4 mil. dolari de la Early Game Ventures (EGV) şi RocaX Ventures. Acum, Bunnyshell are în por­tofoliu circa 100 de clienţi din 12 ţări.

„Anul trecut eram companie locală cu angajaţi doar din România, iar astăzi ne antrenăm să devenim o companie globală care are oameni în SUA, Marea Britanie, Hong Kong şi România bineînţeles. De ce am deschis un birou în SUA? Acolo este clar centrul tehnologiei, este cea mai mare piaţă şi ne axăm pe SUA. Am deschis un birou local şi avem cinci oameni deja care lucrează pentru Bunnyshell din SUA“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Alin Dobra, cofondator şi CEO al Bunnyshell. El a adăugat că experienţa de a deschide un birou în SUA a fost puţin diferită faţă de ceea ce se aştepta. „Planul iniţial era să ne axăm mai mult la nivel de vânzări pe SUA şi ne gândeam că o să mergem în SUA, o să găsim 2-3 oameni buni de vânzări, o să-i aducem în Bucureşti, o să le ţinem traininguri cu ceea ce facem şi o să se ducă înapoi în SUA să înceapă să vândă. Am fost în SUA, am găsit acei oameni, i-am adus în România, la Bucureşti, însă ne-au ţinut ei nouă traininguri despre ceea ce facem, despre cum trebuie să vindem, cum trebuie să facem marketing şi apoi noi a trebuit să ne adaptăm pentru know-how-ul lor.“

Pentru coordonarea activităţilor de marketing şi vânzări din SUA, Bunnyshell l-a recrutat pe Shani Shoham în funcţia de chief revenue officer (CRO). Shani Shoham a fost anterior fondator şi CEO al 21 Labs, care a fost achiziţionată de Perforce Software şi, de asemenea, preşedinte al Testim.io, cumpărată de Tricentis.

Ce face însă Bunnyshell? Plat­for­ma, de tip environment as aservice, automatizează procesele de creare şi administrare a mediilor de lucru pentru dezvoltare, testare şi producţie software, astfel încât echipele de pro­gramare să livreze software mai rapid şi să se concentreze pe con­stru­irea celor mai bune produse de tehnologie.

„Practic, ce s-a întâmplat în ultimii zece ani în industria de dezvoltare software în cloud este că au fost foarte multe inovaţii la nivel de tehnologii din partea cloud-urilor - au apărut foarte multe servicii de cloud din partea diverşilor furnizori precum Google care a scos Kubernetes ş.a.m.d. Dar ceea ce a transpus această inovaţie pentru zona de producţie este că pentru dezvoltatori a ajuns foarte greu să seteze un mediu de lucru - ei încă codează local, pe un laptop, un mediu de lucru creat de mână, iar acel mediu de lucru de multe ori, sau în marea majoritate a cazurilor este diferit de producţie. Aşa că ei se bazează să-şi testeze codul pe un mediu de stage, de testing, şi ce am descoperit este că şi acel mediul de staging este diferit faţă de producţie. Deci practic cumva ajung să-şi testeze codul direct în producţie şi apoi ei se apucă să repare ce au stricat după ce au pus codul în producţie. Şi noi asta facem - replicăm partea de producţie identic, facem copii la producţie pentru dezvoltatorii soft şi pentru tot flow-ul de software development - pentru programatori, să nu mai lucreze în medii locale, să lucreze remote, pentru staging, pentru QA sau diferite alte cazuri cum ar fi demo-uri pentru vânzări sau oroof of concepts ş.a.m.d.“, a explicat Alin Dobra.

Prin intermediul platformei Bunnyshell se pot crea medii de lucru în propriul cloud, de la cel mai simplu website static până la cele mai complexe aplicaţii. Se pot face în mod automat sau la cerere medii ale aplicatiilor pentru producţie, programare sau staging. Platforma verifică schimbările în codul sursă şi bazat pe setări făcute la nivel de proiect poate actualiza automat mediile de programare existente şi să construiască noi medii de programare temporare pentru fiecare <<pull request>>.

“Programatorii nu pot să lucreze local sau lucrează local, dar nu îşi pot seta codul şi împing pe stage. De obicei companiile au 1-2-3 medii de staging. Dacă luăm o companie cu 100 de dezvoltatori soft şi toţi trebuie să aştepte unii după alţii ca să-şi testeze codul se pierde foarte mult timp. Şi ce am văzut noi din discuţiile cu clienţii noştri este că se pierd în jur de 30-40 de ore pe lună pe programator, ceea ce înseamnă 3.000-4.000 de ore de dezvoltare software per companie care se pierd astăzi şi noi le aducem valoare, Iar această modă, cum se lucrează, este la fel peste tot, fie că vorbim de piaţa din Asia, din Europa sau din SUA”, a punctat el, făcând apoi o analogie pentru a explica mai bine în termeni non-tehnici.

“Ai 100 de oameni dimineaţă la birou, ai un singur aparat de cafea, toată lumea bea cafea dimineaţa, toată lumea aşteaptă după fiecare. Noi practic ce facem? Creăm 100 de aparate de cafea, fiecare îşi bea cafeaua şi apoi distrugem aparatele ca să nu plăteşti pentru ele. Asta este în termeni mai putin tehnici ceea ce facem noi.”

Dezvoltarea pe zona de Environment-as-a-Service este parte din evoluţia platformei. Bunnyshell a oferit încă de la început Environment-as-a-Service pentru producţie, iar acum oferă şi pentru partea de dezvoltare şi testare software.

“La nivel de beneficii este partea de viteză în dezvoltare şi de lansări pe care le faci mult mai rapid, calitate mult mai bună, îţi dă o predictibilitate în ceea ce faci, o eficienţă mai mare a programatorilor actuali, pe exemplul cu 100 de programatori câştigi încă 3.000 - 4.000 de ore de dezvoltare software pe lună cu aceiaşi oameni, iar la nivel de costuri în cloud sunt mult mai ieftine. Pentru că dacă creezi acele aparate de cafea şi le ţii deschise 24/7 plăteşti un cost pentru ele, iar  dacă le deschizi doar când ai nevoie şi le distrugi după ce nu mai ai nevoie, salvezi foarte mult.”

Costurile pentru utilizarea platformei Bunnyshell de către companii sunt accesibile, plecând de la de la 15 dolari pe mediu de lucru pe lună şi scăzând la volume mai mari până la 7,5 dolari per mediu de lucru. Clienţii-ţintă ai Bunnyshell sunt companii care au între 30 şi 150-200 de oameni tehnici în echipă.

“Cel mai mare client al nostru, cu care suntem în discuţii acum, este o companie din SUA care are câteva mii de dezvoltatori software. Nu pot da momentan numele.”

Până în prezent, start-up-ul Bunnyshell a reuşit să atragă în total investiţii de aproape 7 milioane de dolari.