Copleşită de burnout, Sheryl Sandberg, cea care i-a pus operaţiunile în ordine lui Mark Zuckerberg, lasă în spate un mediu ”toxic” la Facebook şi pleacă din companie după 14 ani.”Facebook nu ar fi fost Facebook fără Sheryl”. ”Când te susţinea, erai incredibil de puternic, dar dacă nu ai binecuvântarea lui Sheryl, totul devenea extrem de limitat”

Autor: Ştefan Stan 03.06.2022

Sheryl Sandberg intenţiona să petreacă doar cinci ani la Facebook atunci când s-a alăturat în 2008 ca mâna dreaptă a lui Mark Zuckerberg. În schimb, a rămas 14 ani, devenind una dintre cele mai cunoscute şi mai polarizante figuri din Silicon Valley, scrie FT. 

Când se va retrage în această toamnă din funcţia de director de operaţiuni al Facebook, cunoscută acum sub numele de Meta, va lăsa în urmă o moştenire mixtă. Pe de o parte, ea şi-a construit o imagine de director experimentat şi de femeie model care a contribuit la creşterea unei companii de 538 de miliarde de dolari prin supraîncărcarea maşinăriei sale de publicitate digitală. 

Dar Sandberg a devenit, de asemenea, un paratrăsnet pentru critici, fiind acuzată că a încercat să ascundă sub preş controversele privind moderarea şi confidenţialitatea, în timp ce Facebook a trecut din scandal în scandal după alegerile din 2016 din SUA.

"Facebook nu ar fi fost Facebook fără Sheryl", a declarat David Jones, director executiv al The Brandtech Group şi fost director executiv al grupului de publicitate Havas. "Ea a construit fundaţia care a permis ca Facebook să se dezvolte în ceea ce a devenit - cu bune şi rele".

Pentru Sandberg şi Zuckerberg, momentul marchează o răscruce de drumuri, deoarece duo-ul de putere, care s-a îndepărtat în ultimii ani, încearcă acum să îşi refacă imaginea separat, după ani de control.

Zuckerberg s-a concentrat asupra viziunii sale pentru metavers, într-un moment în care preţul acţiunilor Facebook se clatină, creşterea încetineşte şi concurenţa creşte. Sandberg, o democrată convinsă, a declarat că intenţionează să se concentreze pe familia sa şi pe activităţile filantropice, în contextul în care se speculează că ar putea intra în politică. Ea va rămâne în consiliul de administraţie al Meta.

Sandberg pleacă, de asemenea, sub un nor în urma unui raport al Wall Street Journal, potrivit căruia ea ar fi făcut presiuni asupra Daily Mail pentru a renunţa la acoperirea negativă a fostului său iubit şi director executiv al Activision Blizzard, Bobby Kotick. Meta a declarat că problema a fost închisă.

Separat, joi, The Journal a raportat o investigaţie privind utilizarea de către aceasta a resurselor companiei pentru a-şi planifica viitoarea nuntă cu directorul de marketing Tom Bernthal. Un purtător de cuvânt al Meta a declarat în legătură cu acest raport: "Nimic din toate acestea nu a avut niciun impact asupra deciziei sale personale de a pleca".

Sandberg a fost creditată cu transformarea unui start-up răzleţ condus de "tech bros" de douăzeci şi ceva de ani într-un imperiu publicitar digital de invidiat în prima jumătate a mandatului său. Ea a proclamat că a fost "pusă pe această planetă pentru a scala organizaţiile" - şi a făcut-o. Conform datelor din oferta publică iniţială a Facebook, în 2009, vânzările companiei se ridicau la 777 milioane de dolari. Până în 2021, Meta a generat venituri de 117 miliarde de dolari.

Succesul ei, în parte, s-a datorat atenţiei meticuloase la detalii şi priceperii sale de networker desăvârşit, spun asociaţii. Marketerii o descriu petrecând mai mult timp cu directorii de publicitate decât o făceau rivalii ei, cum ar fi fostul ei angajator Google, şi organizând cine strălucitoare în casa ei din Menlo Park pentru a curta clienţii. Ea le asculta şi apoi acţiona în funcţie de cererile lor, au spus aceştia.

"Ea a jucat un rol important în a-l face pe Mark Zuckerberg să ia foarte în serios comunitatea publicitară", a spus Jones.

Sandberg s-a înconjurat, de asemenea, de aliaţi apropiaţi, în principal femei, din funcţiile sale anterioare de la Harvard, de la Trezorerie şi de la Google - supranumiţi "Prietenii lui Sheryl Sandberg", sau FOSS. Mulţi au văzut fenomenul FOSS ca pe o susţinere a lui Sandberg pentru femei, în conformitate cu manifestul său de feminism corporatist, Lean In; alţii au deplâns crearea unor astfel de clişee.

"Când te susţinea, erai incredibil de puternic, dar dacă nu ai binecuvântarea lui Sheryl, totul devenea extrem de limitat", a declarat un fost membru senior al personalului.

Profilul ei public ca secund al lui Zuckerberg a lăsat-o în linia de foc - în faţa legislatorilor, a clienţilor şi a publicului - în timp ce compania a fost lovită de o serie de scandaluri după alegerile din 2016.

"Sheryl a fost întotdeauna puterea blândă cu telefoanele şi ofensiva de şarm atunci când Facebook s-a confruntat cu o criză", a declarat un director de agenţie de publicitate. 

Modelul de afaceri pentru reclame pe care ea l-a iniţiat a fost, de asemenea, analizat. Criticii şi grupurile societăţii civile au susţinut că postările toxice şi provocatoare au fost recompensate în încercarea de a capta atenţia utilizatorilor, în timp ce recoltarea de date ale utilizatorilor în vederea direcţionării a contribuit, de asemenea, la derapaje în materie de confidenţialitate. 

De asemenea, Sandberg a dobândit reputaţia de a nu reuşi să identifice problemele şi apoi de a deveni defensivă atunci când acestea izbucneau în scandaluri, încercând să controleze relatările din presă şi să se ferească de autorităţile de reglementare.

"Nu este vorba despre ceea ce a făcut ea - este vorba despre răspuns. Multe dintre aceste lucruri au fost consecinţe neintenţionate. Dar apoi trebuie să te întorci şi să acţionezi", a declarat un alt director de publicitate. 

Această aşa-numită abordare de a întârzia, a nega, a devia a fost aplicată în cazul gestionării de către ea a scandalului Cambridge Analytica, precum şi a dezvăluirilor privind campaniile de dezinformare ruseşti din jurul alegerilor din 2016, potrivit mai multor rapoarte.

Uneori, aceasta a escaladat în arătarea cu degetul. În 2018, New York Times a dezvăluit că, sub supravegherea lui Sandberg, Facebook a angajat Definers Public Affairs, o firmă de consultanţă cu înclinaţii republicane, pentru a răspândi dezinformări despre concurenţi şi critici.

Mai recent, ea a provocat reacţii negative pentru că a minimalizat ideea că Facebook a jucat un rol în evenimentele care au dus la luarea cu asalt a Capitoliului SUA la 6 ianuarie, susţinând că acestea au fost organizate "în mare parte" pe alte platforme.