Afaceri de la zero. Fructe în doze nelimitate: a vrut o alimentaţie sănătoasă pentru fiul ei, iar acum a dezvoltat un adevărat business

Autor: Alina-Elena Vasiliu 05.06.2022

Cele mai gustoase şi proaspete fructe din piaţă se transformă, într-o mică unitate de producţie din Constanţa, în Doza de Fresh, aşa cum şi-a numit Cătălina Bălan încercarea de a elimina din alimentaţia fiului ei, Elis, alte băuturi cu zahăr şi cu liste interminabile de ingrediente.

Eu şi sora mea ne-am pus ambiţia la bătaie şi n-am renunţat până când n-am reuşit să-i facem nişte reţete de sucuri naturale, sănătoase, care să-l încânte până şi pe el, atât la gust, cât şi la culoare. Şi, cum, la fel ca noi, există mulţi alţi pasionaţi de natural şi de dietă sănătoasă, am înfiinţat Doza de Fresh”, povesteşte Cătălina Bălan. Cele mai multe fructe din sucurile lor provin de la mici producători români. Aşa se face că Doza de Fresh procesează mere şi pere de la Suceava, fructe de pădure şi cătină din Mureş, morcovi şi sfeclă de la Ferma lui Stoian din Constanţa. Alte fructe locale sunt cumpărate direct din piaţă, iar portocalele, lămâile, kiwi provin din Grecia. „Investiţia iniţială a fost de 110.000 de euro, din care 40.000 de euro au provenit din fonduri europene, prin proiectul Start-Up Nation 2019. Sucurile sunt produse într-o mică fabrică din Constanţa. În acest moment, portofoliul nostru este alcătuit din sucuri şi smoothie-uri din 100% fructe şi legume presate la rece, îmbuteliate în sticle de 250 de mililitri, şi suc de lămâie 100% pentru limonadă”, mai spune Cătălina Bălan, asociat unic şi administrator al afacerii.


Cătălina Bălan, fondatoare, Doza de Fresh:„Avem speranţe mari ca anul acesta economia să-şi revină la normal şi ca micile afaceri, precum noi şi partenerii noştri, să poată prospera.”


Este absolventă a Facultăţii de Ştiinţe Economice Ovidius din Constanţa şi are experienţă în Business Administration, acumulată în cadrul unor firme de alimentaţie publică şi catering din Marea Britanie. Studiile şi experienţa i-au fost de ajutor în dezvoltarea businessului cu sucuri. „Produsele noastre au fost pregătite pentru a intra pe piaţă în iunie 2021, după o lungă perioadă de testări ale procesului de fabricaţie, mai exact 15 luni. Ne-am creat rapid o mică clientelă din rândul unităţilor HoReCa de pe litoral. Însă, pentru mica noastră afacere, aflată la început de drum, restricţiile impuse în contextul pandemiei în octombrie 2021 au avut un impact negativ uriaş în evoluţia vânzărilor, împiedicând extinderea bazei de clienţi şi, în acelaşi timp, scăzând vânzările în rândul clienţilor existenţi. Avem speranţe mari ca anul acesta economia să-şi revină la normal şi ca micile afaceri, precum noi şi partenerii noştri, să poată prospera.” Doza de Fresh a generat în 2021 o cifră de afaceri de 233.500 de lei, adică puţin peste 45.000 de euro, businessul funcţionând cu cinci angajaţi. Principalii clienţi cu care lucrează Cătălina Bălan sunt băcăniile, cofetăriile artizanale, baruri, cafenele, restaurante, firme de catering, dar şi unele locuri de joacă. Preţurile sucurilor pornesc de la 6,9 lei şi ajung la 7,9 lei, în funcţie de fructele din care sunt făcute. Variantele sunt diverse, incluzând ingrediente precum cătină, portocale, sfeclă roşie, rodie, coacăze roşii sau negre, mure, dar şi spanac sau spirulină. „Planurile pentru 2022 sunt extinderea bazei de clienţi din domeniul HoReCa şi adăugarea de noi sortimente la gama de produse”, dezvăluie Cătălina Bălan.

Preţurile sucurilor pornesc de la 6,9 lei şi ajung la 7,9 lei, în funcţie de fructele din care sunt făcute.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

Palibo – reţea de cofetării (Iaşi)

Fondatoare: Alina Neamţu

Investiţie iniţială: 30.000-40.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 3 mil. lei (circa 600.000 de euro)

Prezenţă: Iaşi


Nagun Atelier – brand de haine (Sibiu)

Fondatoare: Alina Caşolţan

Investiţii: 50.000 de euro

Prezenţă: online şi un showroom în Sibiu


Lampadaria – atelier de textile (Cluj-Napoca)

Fondatori: Dadiana şi Petru Cosmin Rîtea

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 50.000 de euro

Prezenţă: reţelele Cărtureşti, Compania de Librării Bucureşti, Bookstory, un magazin online propriu şi la târguri


Mudly in love – atelier de ceramică (Constanţa)

Fondatori: Magda Huiculescu şi Dan Ghiţă

Investiţii: 45.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 7.000 de euro

Prezenţă: online


Buimac – prăjitorie de cafea şi cafenea (Bucureşti)

Fondatori: Cosmin Racoltă şi Alexandru Hirjoghe

Investiţii: 50.000 de euro

Prezenţă: zona bulevardului Dacia din Bucureşti



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.