(P) Investitorii au mers să cunoască Farmaceutica REMEDIA la ea acasă. Un eveniment marca Clubul Investitorilor pe Piaţa de Capital

Autor: Publicitate 07.06.2022

Farmaceutica REMEDIA a găzduit, în luna mai, un eveniment organizat de Clubul Investitorilor pe Piaţa de Capital. Evenimentul, dedicat cunoaşterii de către investitori a companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti, a reunit mai mulţi investitori, brokeri financiari, reprezentanţi ai Farmaceutica REMEDIA şi reprezentanţi ai presei. Prin apel video a fost prezent, de la Viena, şi Valentin-Norbert Tarus, directorul general, fondatorul companiei Farmaceutica REMEDIA şi deţinătorul a 85 la sută din acţiunile companiei. Ovidiu Şerdean, fondator al Clubului Investitorilor pe Piaţa de Capital şi broker la IFB Finvest, a fost moderatorul evenimentului. “Astăzi, vrem să vedem ce înseamnă Farmaceutica REMEDIA la ea acasă”, a declarat Ovidiu Şerdean, la începutul evenimentului.

La eveniment au participat Mihai Sârbu – investitor la bursă, Ovidiu Şerdean – investitor şi broker, Cristina Dinu – investitor la bursă, Daniel Spătaru – investitor la bursă, Alina Ebras – reprezentant Banca Transilvania şi investitor, Maria Târlea – broker, Florin Ţurcaş – analist financiar IFB Finvest, Claudiu Cazacu – investitor la bursă, Monica Moţ - analist financiar, Andrei Iacomi - ziarul Bursa.

Din partea farmaceutica REMEDIA au fost prezenţi Elena Codrean - director financiar, Florin Cadia – specialist în relaţiile cu investitorii, Zoe Chiriţă - director în relaţia cu investitorii şi Valentin-Norbert Tarus - director general.

Întrebările au început să curgă din partea investitorilor încă de la începutul evenimentului.

Daniel Spătaru – investitor: “La aproape doi ani de la vânzarea farmaciilor, cum vedeţi această decizie. Pun această întrebare în contextul în care inflaţia a ajuns la 10 la sută şi merge chiar către 13 la sută. Tot în acest context pot spune că REMEDIA, care avea un cash de 24 de milioane de lei, în cazul unei inflaţii ridicate, care ar fi destinaţia acestor bani? Spre alte proiecte, spre consolidarea business-urilor existente, sau dividend către investitori? Şi tot în acest context, dacă, acum, cu aceşti bani, s-ar mai putea cumpăra tot 52 de farmacii”.

Elena Codrean, REMEDIA: “În primul rând, am vrut să investim în firmă, să dezvoltăm partea de distribuţie, o parte din bani s-a distribuit deja ca dividend, am investit şi pe partea de roboţi, pentru că a trebuit pornit acest business. Cât despre cumpărarea a 52 de farmacii, comerţul cu amănuntul nu mai este obiectivul nostru principal.”  

Valentin-Norbert Tarus, REMEDIA: “După cum ştiu toţi acţionarii REMEDIA, am distribuit, în Adunarea Generală, circa un million de euro dividende. Este o politică importantă a Farmaceutica REMEDIA ca jumătate din profitul pe care îl realizează să îl aloce acţionarilor. Referitor la bani. Business-ul de medicamente este un business care tot timpul are nevoie de bani. De aceea, avem de la Banca Transilvania o linie de credit de 75 de milioane de lei, pe care o folosim în integralitate, nu pentru finanţări, ci pentru a asigura buna desfăşurare a activităţilor, în special garanţii”

Cristina Dinu, investitor: “Ce înseamnă Farmaceutica REMEDIA astăzi? Ştim că aveţi două depozite principale în Deva şi Bucureşti, cinci depozite locale în Braşov, Iaşi, Piteşti, Craiova şi Timişoara şi câteva farmacii. Câte?”

Elena Codrean, REMEDIA: “Mai avem 21 de farmacii şi oficine, majoritatea în mediul rural. 12 sunt în judeţul Hunedoara, mai avem şi în Alba, Sibiu, Bihor şi două în Bucureşti”.

Cristina Dinu, investitor: “Legat de depozite şi spaţii comerciale. Sunt folosite doar pentru Remedia sau vreţi să le închiriaţi şi la alţii?”

Elena Codrean, REMEDIA: “Avem şi parte de custodie, pentru terţi, acolo unde spaţiul permite şi suntem deschişi pentru custodie mai departe.”

Cristina Dinu, investitor: “Ştim că aveţi şi spaţii comerciale, care sunt închiriate. Vreţi să le păstraţi în continuare sau să le vindeţi?”

Elena Codrean, REMEDIA: “Nu avem intenţie de vânzare pentru spaţiile comerciale. Vrem să le păstrăm în continuare”

Ovidiu Şerdean, broker, investitor: “Am văzut companii care au spaţii cu suprafeţe plane, că îşi instalează panouri solare. V-aţi gândit să vă produceţi singuri energia?”

Elena Codrean, REMEDIA: “Da, vrem să accesăm fonduri europene în acest sens, în special pentru energie verde. Chiar am demarat discuţii cu o firmă de consultanţă.”

Florin Cadia, REMEDIA: “Noi încercăm acum să reducem cât se poate amprenta de carbon a companiilor din grupul Remedia. Chiar astăzi avem o prezentare în acest sens la un summit organizat de Ziarul Financiar”

Ovidiu Şerdean, broker, investitor: “Aţi spus că aţi cumpărat o firmă de transport”

Elena Codrean, REMEDIA: “Da, în aprilie am cumpărat o firmă de transport – suntem acţionari cu 50 la sută - pentru a avea propria reţea de distribuţie. Este mai eficient şi mai puţin costisitor”.

Daniel Spătaru, investitor: “Cum percepeţi noile investiţii şi diversificarea companiei, având în vedere contextul actual? Trece compania mai uşor peste această perioadă de criză?”

Elena Codrean, REMEDIA: “Domeniul nostru principal de activitate este tot distribuţia de medicamente. Dar, spre exemplu, investiţia cu roboţii este un business clar, stabil şi de viitor şi de inovaţie şi este cerinţă în piaţă, pentru că este o eficientizare şi a muncii şi a costurilor, iar partea cu transporturile pe noi clar ne ajută şi ca şi cost şi ca eficienţă”.

Cristina Dinu, investitor: “Veniturile le aveţi din distribuţie, farmacii, roboţi. Bănuiesc că pe una dintre activităţi doriţi să acceleraţi vânzările. Care ar fi aceasta?”

Elena Codrean, REMEDIA: “Am accelerat şi pe roboţi, dar şi pe divizia de spitale. Şi aici am crescut aportul de finanţare pentru a creşte vânzările. Avem o echipă de vânzări foarte performantă”

Ovidiu Şerdean, broker, investitor: “Ce înseamnă partea de distribuţie?”

Elena Codrean, REMEDIA: “Distribuţia înseamnă clienţi terţi – farmacii, alte firme care fac distribuţie, spitale de stat şi clinici private. Iar cea mai mare creştere este şi ne dorim în continuare să lucrăm pe zona aceasta, la spitalele de stat – sunt clienţi siguri, se respectă termenele”.

Andrei Iacomi - ziarul Bursa: “Aş avea o întrebare pentru domnul Tarus. Dumneavoastră distribuiţi roboţii pentru farmacii produşi de BD Rowa şi asiguraţi şi mentenanţa. Anul trecut previzionaţi undeva la 10 roboţi instalaţi. Care ar fi previziunile pentru anul acesta şi care ar fi caracteristicile standard ale unui robot de care s-au interesat farmaciile?”

Valentin-Norbert Tarus, REMEDIA: “Vedem la REMEDIA business-ul legat nu numai de colaborarea cu Becton Dickinson, firma listată la bursa din New York, firma ce a achiziţionat firma Rowa din Germania, ci vedem o întreagă orientare a activităţilor REMEDIA spre zona de automatizare a activităţilor de distribuţie, în farmacii. Vor fi tendinţe de automatizare accelerate şi la farmaciile spitalelor, şi, de aceea, dezvoltăm pe mai multe laturi capabilitatea REMEDIA de a acţiona în această direcţie, automatizarea, care va fi dominantă în perioada următoare. Credem că multe dintre activităţile care implică, astăzi, forţă de muncă, se vor face pe bază de automatizare în diverse forme. Ce înseamnă robotul pentru farmacii. Imaginaţi-vă un container metalic, precum cele transportate pe camioane sau vapoare, mai mari sau mai mici. Pe o parte şi pe cealaltă a containerului sunt poliţe de sticlă dispuse la dimensiuni meticulos determinate, corelate cu dimensiunile cutiilor de medicamente. Pe mijloc, între rafturile poziţionate de o parte şi cealaltă, se mişcă o mână mecanică, care atinge viteze foarte mari şi care pune cutiile de medicamente în funcţie de termenul de expirare. În momentul în care farmacistul dă o comandă din sistemul farmaciei, care este cuplat cu softul robotului, mâna mecanică se repede şi preia medicamentul solicitat de farmacist şi întotdeauna alege cutia de medicamente care expiră cel mai repede. Avantajele sunt foarte mari, pentru că uşurează extrem de mult munca farmacistului. Colega noastră de la Farmacia Remedia din Bucureşti, unde avem instalat un robot, a calculat că economiseşte şapte mii de paşi pe zi datorită robotului. În plus, oricât de multă ordine ar ţine farmaciştii în farmacie, e imposibil la 4000 de produse, câte ai într-o farmacie, a patru-cinci loturi fiecare produs, e imposibil să găsească tot timpul produsul care expiră cel mai repede şi să-l vândă pe acela. În acest fel se eficientizează pierderile. Un al treilea avantaj este densitatea mare de depozitare. Un metru pătrat de spaţiu de farmacie situat într-un oraş cum e Deva ajunge la 15-20 de euro pe metrul pătrat. Robotul are poliţe de sticlă riguros dimensionate. Mâna unui om nu intră în aceste spaţii de unde mâna mecanică scoate cutiile de medicamente. Astfel că, spaţiul de depozitare este redus aproape la jumătate şi, implicit, costurile legate de spaţiu sunt reduse. Robotul nu trebuie să stea neapărat la acelaşi etaj cu farmacia, el poate fi depozitat şi la subsol, spre exemplu. Acum sunt în trend hyperfarmaciile cu sute de metri pătraţi de spaţiu de expunere şi cu 10-20 de case de vânzare. Doctor Max a îmbrăţişat acest concept şi am instalat câte doi roboţi în farmaciile Doctor Max din Iaşi, Timişoara, Craiova, Ploieşti şi la Bucureşti în trei farmacii. Ca model de business, se câştigă cât se câştigă la instalare, la punerea în funcţiune, dar există o taxă de întreţinere lunară, pe care REMEDIA o încasează de la toţi aceşti clienţi unde au fost instalaţi roboţi, care include atât intervenţia atunci când este cazul, cât şi piesele de schimb. S-au făcut studii pe nivelul de salarizare din Italia şi un robot îşi amortizează costurile într-un timp de trei-cinci ani de zile”

Ovidiu Şerdean, broker, investitor: “Mă uitam la profitul pe ani. 2016 – 240 de mii de lei, 2017 – 1,2 milioane, 2018 – 2,1 milioane, mergem până la 2019 cu un profit de două milioane şi ceva de lei, exceptând 2020, când s-au vândut farmaciile şi au fost 28 de milioane, iar în 2021, deci după vânzarea farmaciilor, avem un profit de peste şapte milioane. Acum, la trimestrul unu apar 2,1 milioane de lei profit. Întrebarea mea era. Se descurcă mai bine REMEDIA acum, mai suplă, fără farmacii, numai cu distribuţia?”

Elena Codrean, REMEDIA: „Am spus asta clar. Acum s-au mai investit din banii din vânzare şi pentru distribuţie, am acordat un împrumut de 10 milioane de lei pentru firma de distribuţie, pe care i-am folosit pentru a  achiziţiona mai multă marfă. Pe noi ne-a ajutat şi pandemia, pentru că am fost printre primii importatori de teste din România, am luat din China şi alţi distribuitori tot de la noi au cumpărat. Şi da, erau farmacii care produceau pierderi, în special cele din Bucureşti. Farmaciile cu tradiţie, din Hunedoara şi Alba, nu produceau pierderi majore”.

Brokerul Ovidiu Şerdean a încheiat această întâlnire cu o explicaţie prin care le arată investitorilor ce înseamnă să ai răbdare atunci când investeşti şi să păstrezi acţiunile pentru mai mulţi ani. “Acum 10 ani, dacă am fi cumpărat acţiuni REMEDIA de 10.000 de lei, la o valoare medie de 0,25 de lei acţiunea, cumpăram 40.000 de acţiuni. Încasam dividendele şi reinvesteam în acţiuni în fiecare an, după 10 ani, dacă nu făcem decât o tranzacţie pe an, cumpărând acţiuni din dividend şi adăugând la pachetul iniţial, la începutul acestui an am fi avut 68.000 de acţiuni, plus dividende, adică 48.475 de lei, adică o creştere de 348 la sută. Asta înseamnă încredere, timp să aştepţi şi o companie bună, care să distribuie dividend. Este un randament care bate randamentele din piaţa imobiliară, stai cu el în frunte ca randament obţinut.”

Clubul Investitorilor pe Piaţa de Capital, înfiinţat pentru prima dată la Deva, are ca scop cunoaşterea de către investitori a companiilor. “De-a lungul timpului, în cariera noastră de brokeri, am identificat o necesitate pentru investitori, şi anume aceea de a cunoaşte companiile. Foarte mulţi investitori nu cunosc firmele în care investesc, văd doar nişte cifre sau nişte simboluri ale unor companii, dar nu ştiu cu ce se ocupă. Acest lucru are ca efect nesiguranţa şi temerea lor şi de a cumpăra acţiuni, dar şi de a le ţine o perioadă mai îndelungată. Iar acesta a fost scopul acestui proiect, să cunoaştem business-ul la el acasă”, spune brokerul Ovidiu Şerdean.