ZF 15 minute cu un antreprenor. Inflaţia va aduce venituri mai mari pentru restaurantele locale, însă profitul va fi mult sub anii anteriori spre deloc

Autor: Miruna Diaconu 09.06.2022

♦ Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, restaurantele din grupul SHC au majorat preţurile produselor cu circa 7%.

Inflaţia şi creşterile costurilor cu care se confruntă economia în această perioadă nu vor afecta însă veniturile restaurantelor, oamenii vor continua să iasă, mai ales după doi ani de restricţii, dar businessurile din ospitalitate vor avea profituri mai mici, spre deloc. Creşterile costurilor nu pot fi tran­sfe­rate în acelaşi ritm către consumatorul final, este de părere Radu Dumitrescu, pro­prietarul grupului Stadio Hospitality (SHC), care numără şase restaurante în Bucureşti.

„Creşterile de preţuri ale restaurantelor nu sunt direct proporţionale cu creşterile de costuri, curentul electric a crescut, gazul la fel, nu putem mări preţurile în acelaşi ritm, pro­fitabilitatea va scădea, să sperăm vă ca exista. Încasările nu vor scădea, vom încasa pro­babil mai mult, dar vom câştiga mai puţin spre deloc până oamenii se vor obişnui cu noi preţuri“, spune Radu Dumitrescu, pro­prietarul grupului SHC, în cadrul emi­siu­nii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în co­ntinuare, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul precizează faptul că preţurile cresc cu un ritm de 0,5-1% pentru ca oamenii să se obişnuiască treptat cu majorarea. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, restaurantele din grupul SHC au majorat preţurile produselor cu circa 7%.

În pofida acestor lucruri, oamenii sunt dornici să iasă, iar acest lucru se observă încă de la ridicarea restricţiilor. Una dintre temerile lui Radu Dumitrescu este reintroducerea restricţiilor spre finalul acestui an, care ar impacta iar businessul de restaurante.

O altă tendinţă observată de antreprenor în piaţă este întoarcerea în ţară a românilor care lucrau în străinătate.

„Văd bucătari, ospătari, oameni care lucrează în diverse alte zone ale restaurantului, care au plecat în afară înaintea sau în timpul pandemiei, iar acum dau semne că vor să se întoarcă. Simţim că se întorc pentru că avem astfel de semnale“, spune el.

Grupul SHC numără în prezent circa 280 de angajaţi, însă maximul de salariaţi atins a fost înainte de pandemie, când erau circa 400 de oameni în cadrul SHC.

Pandemia nu a afectat doar numărul angajaţilor, ci şi planurile companiei de a se dezvolta.

„Planul nostru spunea că deschidem cel puţin un restaurant nou pe an, nu am deschis nimic în anii pandemiei, dar suntem în discuţii cu diverse noi locaţii, ori pe care să le preluăm noi, ori spaţii noi în care nu au fost restaurante, dar momentan nu este nimic concretizat“, adaugă Radu Dumitrescu.

Planurile de dezvoltare includ chiar extinderea şi în alte oraşe ale ţării precum Timişoara, Cluj sau Iaşi. Dezvoltarea în sistem de franciză nu este încă o modalitate de extindere aflată pe masa grupului SHC.

„Planul este să ajungem la 10-15 unităţi pe care să le operăm noi şi bazat pe experienţa pe care o vom avea cu acestea să vedem dacă putem crea un sistem de franciză. Nu ţinem neapărat să facem un sistem de franciză, nu ştim dacă ne va aduce plus valoare în viitor, dar ne gândim“, explică el.

Pentru anul acesta, veniturile grupului SHC sunt estimate la circa 50 milioane lei, cu 30% faţă de 2021, însă lucrurile privind evoluţia economică şi sanitară încă sunt incerte pentru a spune cu certitudine dacă va fi sau nu acest nivel, este de părere Radu Dumitrescu.

Grupul creionat de antreprenor deţine în prezent cele trei restaurante Stadio, alături de NOR (restaurantul la cea mai mare înălţime din Bucureşti), Cişmigiu Bistro la Etaj şi 18 Lounge amplasat în zona Piaţa Presei Libere. Acelaşi grup operează şi spaţiul Iqos din Piaţa Victoriei, unde există un hub creativ, un spaţiu de evenimente şi un mic bistrou.