Din cauza creşterii preţurilor, românii au plătit în T1 cu 7% mai mult pentru produsele de larg consum faţă de aceleaşi luni din anul anterior. În primul trimestru din 2022, opt din zece categorii FMCG aveau preţuri mai mari ca în urmă cu un an

Autor: Cristina Roşca 10.06.2022

Românii au alocat în perioada ianuarie-martie 2022 cu 7% mai mulţi bani pentru produsele de larg consum faţă de aceleaşi luni din anul anterior, iar cea mai mare parte din suma adiţională vine ca urmare a majorării preţurilor.

Spre exemplu, suma plătită pentru alimentele proaspete (mai puţin lactate) a fost cu 8,5% mai mare decât în primul trimestrul din 2021. În cazul lactatelor plusul a fost de 7,4%, iar la celelalte alimente se remarcă o creştere de 12,9%, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă GfK. La bunuri nealimentare cifrele arată diferit.

În primul trimestru din 2022, opt din zece categorii FMCG aveau preţuri mai mari ca în urmă cu un an. Reacţia consumatorilor a fost rapidă, şi anume orientarea către bunuri mai ieftine.

De regulă, când sunt puşi în faţa unor creşteri rapide de preţuri, care nu sunt susţinute şi de măriri de salariu pe măsură, consumatorii au una din două reacţii – cumpără mai ieftin sau mai puţin (ca volume, număr de bucăţi).

Datele GfK arată că în multe cazuri – mai mult de jumătate – volumele nu au scăzut, ba din contră. Acesta poate fi însă şi un semn de stocare, cel puţin la bunuri neperisabile, pentru ca astfel consumatorii să se protejeze de majorări ulterioare de preţ.

Ce au făcut însă consumatorii a fost să se orienteze spre produse mai ieftine.