Cele mai frumoase amintiri din călătorii

Autor: Cristina Roşca 14.06.2022

Am întrebat şapte dintre cei mai puternici executivi şi antreprenori locali – ce destinaţii recomandă, ce masă i-a impresionat cel mai mult, în ce hotel ar vrea să se întoarcă. Răspunsurile lor sunt, la fel ca şi destinaţiile respective, adevărate poveşti.

Dragoş Petrescu, fondatorul grupului de restaurante City Grill:

„În România, iarna merg cu plăcere pentru schi la Yager Chalet, un hotel amplasat pe vârful Postăvaru din Poiana Braşov. După oprirea gondolei, eşti întâmpinat de o linişte spectaculoasă. Recomand şi Party-ul Apres Ski, comparabil cu cele din orice staţiune europeană. De neratat e şi plimbarea cu Ratracul. Vara, tot în România, recomand Amfiteatrul Transilvania din Moeciu. E o destinaţie romantică, intimă, cu un restaurant cozy, ce mizează pe gastronomie moldovenească. Aici ai posibilitatea de a face echitaţie, dar şi o varietate de trasee montane.

În afara ţării, pentru servicii şi confort excepţionale, iarna aleg W Verbier Hotel din Elveţia, ales numărul unu în lume în 2020 în rândul hotelurilor perfecte pentru schi. Odată ajuns aici, recomand heliski-ul ce se poate practica în zonă la orice nivel de experienţă.

Vara merg cu drag în Positano şi stau la Hotel San Pietro, recunoscut pentru serviciile excepţionale. Pe coasta Amalfi, recomand gastronomia locală, mai ales în cele câteva restaurante de excepţie din Positano şi Amalfi, dar şi plimbăriile - preferabil cu scuterul - pe coastă. Evident, barca cu motor – fară licenţă - e de experimentat coasta şi în insula Capri. Nu în ultimul rând, nu trebuie ratată vizita la fabricile de ceramică. Recomand Ceramiche Piccadilly.“

Tatian Diaconu, CEO al Nhood:

„După 35 de ani, m-am întors în Reşiţa şi am redescoperit - cu ochii unui copil care descoperă o altă lume - Semenicul şi tot ce înseamnă arealul Banatului Montan.

Aceasta este una dintre cele mai frumoase şi atractive zone turistice din ţară, fapt dovedit şi de distincţia de Destinaţia anului câştigată în 2021. Banatul este parte din România uitată, prin prisma lipsei investiţiilor în infrastructură în ultimii 30 de ani, fapt ce, în realitate, este oportunitatea prezervării acestor locuri în starea lor autentică, şi care azi se transformă într-o parte de Românie curtată. Aici găseşti locuri încărcate de istorie, peisaje care îţi taie respiraţia, legende, tradiţii păstrate din timpuri străvechi, şi aceste exemple sunt doar câteva dintre minunile acestui spaţiu fascinant. Călătoria în Banatul Montan este o întoarcere în timp, cu oameni foarte calzi şi primitori, cu o varietate mare de atracţii, o zonă cu potenţial turistic ridicat, ce a început să atragă din ce în ce mai mulţi vizitatori. Nu degeaba se spune că fermecătoarele meleaguri bănăţene sunt un veritabil muzeu în aer liber. După 30 de ani, preferăm aceste zone în locul hotspot-urilor de consumerism, lipsite de bun-gust.

E foarte greu să alegi un singur lucru de vizitat aici dat fiind că zona adună într-un singur loc munţi, parcuri naţionale, peşteri, Dunărea, tradiţii şi sute de locuri deosebite de vizitat: de la cea mai compactă pădure virgină din Europa, la cea mai frumoasă cascadă (Cascada Bigăr); de la cele mai lungi şi frumoase chei din România (Cheile Nerei), la cel mai lung şi spectaculos defileu al Dunării din Europa (Clisura Dunării); de la cea mai veche cale ferată montană de pe teritoriul României (Semeringul bănăţean), la primul teatru din România (Teatrul Vechi „Mihai Eminescu“ din Oraviţa) sau la cea mai veche şi mai frumoasă staţiune balneoclimaterică din sud-estul Europei (Băile Herculane, anul 153). Zona oferă o paletă largă de peisaje şi activităţi pentru oricine doreşte să exploreze aceste locuri idilice.“

Cristian Preotu, fondatorul grupului Le Manoir

„Unul dintre cele mai frumoase locuri pe care le-am vizitat este Corsica. Am fost prima oară aici când avea 12 ani şi, de atunci, am revenit frecvent pe insula lui Napoleon, atât cu velierul pe mare, cât şi cu rucsacul pe munte. Corsica este insula frumuseţii, iar gastronomia specifică şi vinurile locale sunt fantastice.

Corsica este de fapt un munte în mare. Plecând cu maşina de la plajă, în 15 minute poţi să ajungi la altitudine, unde se va schimba tot peisajul. Insula este aproape în totalitate rezervaţie naturală, şi a reuşit să se ferească de turismul de masă, conservându-şi astfel identitatea şi unicitatea.

Pentru iubitorii de drumeţii, traseul GR 20, de la Calenzana până la Conca, este unul dintre cele mai frumoase din lume şi poate să fie abordat pe etape, în funcţie de nivelul de pregătire al fiecăruia. De asemenea, unele dintre cele mai frumoase plaje din lume sunt în sudul Corsicii, aproape de Portovecchio, e vorba de Santa Giulia, Rondinaia sau insulele Lavezzi.

Iar ca noutate, vom deschide vara aceasta o Epicerie Fine Le Manoir în sudul Corsicii, împreună cu un partener local.“

Adina Plopeanu, proprietar al hotelului Privo din Târgu Mureş

„Aş putea recomanda foarte multe locuri, atât din România, cât şi din alte ţări. Fiecare oraş, fiecare hotel pe care l-am vizitat are povestea lui şi în fiecare am trăit o altă experienţă.

Dar, hotelul pe care probabil nu-l voi uita niciodată, care m-a impresionat cel mai tare, a fost hotelul Duomo din Rimini. Acum 15 ani, am înţeles pentru prima oară ce înseamnă un hotel design, am văzut cum o arhitectură modernă poate fi integrată într-o clădire veche din centrul istoric al unui oraş. De la intrarea spectaculoasă a hotelului, la faţadă sau camere, fiecare detaliu a fost gândit pentru a-ţi crea o iluzie optică. Pentru mine este un model de arhitectură şi design interior.

Acea experienţă poate concura cu ultima mea vizită în Bucovina, unde am trăit cu totul alte emoţii. Am întâlnit oameni deosebiţi, le-am cunoscut cultura şi tradiţiile, într-un loc de poveste. Mănăstirile din zonă, căsuţa tradiţională în care am fost cazaţi, dar şi preparatele culinare ne-au făcut să simţim că anii parcă au stat pe loc.“

Ana Maria Doxan, business executive officer Nespresso România

„Toamna trecută, am descoperit cu mare bucurie un loc de poveste chiar în inima Transilvaniei - loc pe care intenţionez să îl revăd şi pe timp de vară şi la care mă gândesc cu drag ori de cate ori îmi doresc să petrec mai mult timp în natură. Este vorba despre conacul Bethlen Estate, un conac superb, restaurat în totalitate, grija şi iubirea celor care i-au redat strălucirea fiind evidente în atenţia acordată celor mai mici detalii.

Situat pe un deal, conacul oferă o privelişte liniştitoare, deosebit de pitorească, iar dimineaţa, cafeaua Nespresso are parca un gust şi mai bun, fiind savurată în mijlocul naturii.

Mi-a plăcut enorm şi drumeţia pe care am făcut-o prin pădurea de stejari seculari, alături de un ghid local recomandat călduros de gazde. Nu creadeam că patru copii energici vor avea răbdarea să străbată pădurea şi să asculte istorisirile unui străin preţ de mai bine de două ore, dar m-am înşelat. Am aflat că stejarii comunică prin rădăcini, pe sub pământ şi, mergând la pas, printre cei mai vechi locuitori ai acelor ţinuturi, ne-am simţit copleşiţi de maiestatea lor şi recunoscători pentru momentul prezent.“

Rucsandra Hurezeanu, fondator şi CEO al Ivatherm

„Unul din cele mai interesante locuri de vacanţă pentru mine e Toscana, cu ale sale dealuri nesfârşite, cu multa viţă de vie şi cu orăşelele fermecătoare. În Florenţa, chiar locul de origine al Renaşterii italiene, am stat într-un hotel la marginea oraşului, într-o livadă de pini. Tot aici, am fost oaspetele celebrului Hotel Savoy.

Am vizitat, în fiecare zi a călătoriei noastre, câte unul dintre oraşele Siena, Voltera, San Giminiano, Lucca şi Pisa, călătorind cu maşina şi cu bicicleta. Plecam în fiecare dimineaţă dintr-o mică fermă în care am stat mai multe zile, unde proprietarii ne făceau micul dejun cu produse proaspete de la ferma lor. Toscana e o experienţă estetică şi culinară, ea întruchipează esenţa Italiei.

Prima mea recomandare în Italia e Florenţa. Aici poţi găsi cele mai delicioase îngheţate - pregătite în gelaterii „ascunse“ pe străduţe mici, alături de artizani preţioşi, iar la câţiva paşi, pe Via Tornabuoni, ai cele mai frumoase buticuri. Florentinii sunt oameni care au trăit cu frumuseţea, datorită artei vechi de multe secole, astfel că fiecare persoană are un fel diferit de a privi lumea şi viaţa. Există o curiozitate, o deschidere, un parametru al conştientizării a ceea ce viaţa poate deveni.“

Ionuţ Ilie, director general Ice Cream în cadrul Unilever South Central Europe

„E un capăt de lume care mi-a plăcut tare mult. Am plecat într-acolo cu multă curiozitate şi cu oarecare teamă, ştiind poveştile despre istoria recentă a acestei ţări din Asia de sud-est  - Cambogia. Incursiunea a fost parte a unui circut mai lung în regiune, care a cuprins şi Singapore şi Thailanda.

Sunt mai mulţi ani de atunci. A fost ultima călătorie atât de îndepărtată. Între timp, au apărut în viaţa mea doi „pitici“ cu care este dificil – momentan - să faci asfel de călătorii.

Mi-am spus la momentul acela că este doar începutul unei perioade în care îmi propusesem să descopăr Asia însă, din fericire, mai degrabă decât din păcate, nu s-a mai întâmplat. Aştept cu răbdare să crească cei mici suficient încât să putem merge împreună.

Când am mers, am trecut în Cambogia cu maşina, prin punctul de trecere a frontierei Krong Poi Pet, venind dinspre Bangkok. Destinaţia era Siam Reap – Angkor Wat /Angkor Thom.

Nu vezi aşa un punct de fronitieră probabil nicăieri în afara Asiei - un furnicar de oameni, biciclete, ricşe şi tot felul de microbuze supraîncărcate cu călători şi bagaje. Ne-au întâmpinat oameni mărunţei, cu chipurile încercate de viaţă, îmbracaţi ciudat de larg, dar extrem de politicoşi şi mereu cu zâmbetul pe buze.

Zâmbetul ăsta te urmăreşte prin toată Asia de sud-est şi te întrebi de ce par oamenii fericiţi - au o viaţă modestă, dar se bucură de fiecare zi aşa cum vine, cu toate provocările şi greutăţile ei. Însă dincolo de asta, înţelegi dificultăţile uitându-te la chipurile copiilor care umblă în cete să îţi vânda vreo brăţărică sau un orbiect mărunt din bambus ori piatră. Te miră seriozitatea cu care îşi fac „job“-ul, dar şi satisfacţia pe care o au când îşi primesc dolarul pe care îţi dau aproape tot ce au în mână.

Ce face Cambodia să fie specială? E foarte diferită, oamenii au o filozofie de viaţă complet aparte de lumea noastră - trăiesc cu foarte puţin şi au o enegie de invidiat. Vizitând Angkor Thom şi Angkor Wat, îţi este imposibil să înţelegi cum un popor care a construit aşa ceva acum 1.000 de ani a ajuns să trăiască aşa cum o face astăzi. E un paradox pe care l-am întâlnit şi în Egipt dealtfel. E greu să nu te întrebi ce anume s-a întâmplat între timp.

Altfel, Cambodia are o mâncare excepţională, ca şi Thailanda. Plus că, poţi încerca tot felul de ciudăţenii pe care nu am să le menţionez aici ca să nu creez diverse senzaţii. Eu le-am încercat pe toate fară să experimentez vreo indigestie.

Apoi, este senzaţional acest oraş Angkor Wat, construit în junglă şi recucerit de aceiaşi junglă în zilele noastre. Sunt construcţii impresionante din blocuri de piatră, de dimensiuni incredibile, finisate cu nişte detalii greu de realizat într-un astfel de material chiar şi în zilele noastre. Plus că sunt îmbinate perfect, fară niciun liant, doar piatră pe piatră.

Tot în Cambodia aş mai recomanda o zi în Delta Mekong, printre satele plutitoare, în care oamenii duc o viaţă perfect adaptată situaţiei. Dincolo de sărăcia cruntă în care aceşti oameni trăiesc, e impresionant felul în care şi-au construit mici terenuri de sport plutitoare (în special pentru fotbal). La fel de impresionantă e şi bucuria cu care te întâmpină.“