Cu o criză a laptelui pentru bebeluşi încă nerezolvată şi o inflaţie la un maxim pe 40 de ani, SUA se confruntă acum cu o penurie de tampoane

Autor: Catalina Apostoiu 14.06.2022

Perturbările de la nivelul lan­ţurilor de aprovizionare şi inflaţia au afectat practic toate bunurile de larg consum, iar acum a venit rândul produselor pentru menstruaţie. Con­sumatorii americani se confruntă a­cum cu o penurie de astfel de produse.

Producătorii de pe această piaţă spun că fac eforturi pentru a creşte oferta după ce penurii au fost ra­portate pe rafturile magazinelor din întreaga ţară, scrie Bloomberg.

Maggie Hassan, senatoare ame­ri­cană, a trimis o scrisoare compa­niilor P&G, Edgewell Personal Care, J&J şi Kimberly-Clark întrebându-le ce au de gând să facă pentru a soluţiona această criză şi a combate acţiunile de fixare a preţurilor.

Penuria de produse menstruale se suprapune unei crize de lapte praf pentru bebeluşi care nu dă semne de atenuare şi creşterii preţurilor la orice, de la haine la alimente şi energie.

Companiile ar trebui „să ia mă­suri imediate pentru creşterea ofertei de tampoane şi să pună capăt scumpirilor care nu sunt necesare“, scrie Hassan. „Accesul la produse menstruale trebuie tratat ca accesul la oricare alte bunuri esenţiale“.

Preţurile au crescut cu 8,3% pentru un pachet de absorbante şi cu 9,8% pentru tampoane în decursul a­cestui an până pe 28 mai, potrivit da­telor NielsenIQ, citate de Bloomberg. Bunurile de îngrijire personală, care includ astfel de produse, au consem­nat cel mai puternic avans anual din august 2021 în aprilie.

Scumpirile pun presiune pe con­sumatorii americani, în special pe cei cu venituri mici care se confruntă deja cu cea mai ridicată inflaţie din partu decenii. Spre deosebire de şampon sau aparate de ras, consumul de produse de menstruaţie nu poate fi redus uşor, iar femeile nu pot aş­tepta ca preţurile să scadă.

Costul acestor produse nu este a­co­perit de programele de asistenţă federală şi nu este scutit de majo­ritatea taxelor. P&G, care produce branduri ca Tampax şi Always, deţi­ne aproape 50% din piaţa produselor menstruale în SUA. Compania „face eforturi pentru a creşte producţia pentru a aco­peri cererea mai mare pentru produse­le noastre“, au de­clarat reprezentanţii acesteia.

Un sondaj realizat în aprilie 2021 de Kimberly-Clark a găsit că două din cinci femei din SUA îşi permit cu greu produse pentru menstruaţie în fiecare lună. Drept rezultat, 38% din femeile cu venituri scăzute au de­clarat că au lipsit mai multe zile de la lucru, de la şcoală sau alte evenimente.