Fed ar putea săpa într-un final groapa firmelor zombie ţinute până acum în viaţă de creditele ieftine

Autor: Catalina Apostoiu 17.06.2022

Firmele neproductive ar putea fa­limenta odată cu majorarea dobân­zilor de către banca centrală ameri­cană. Vor plăti muncitorii şi eco­nomia în general preţul, se întreabă Deutsche Welle.

Companiile zombie, firme ne­pro­ductive care nu-şi pot plăti do­bân­zile la credite, ce includ multe bran­duri cândva sinonime cu capita­lis­mul american ca Macy’s, Boeing, Delta şi American Airlines, şi-ar putea vedea într-un final sfârşitul în condiţiile în care majorările de dobânzi şi reducerea bilanţului Fed restricţionează accesul la credite ieftine, credite care le ţineau în viaţă.

Unii analişti salută funeraliile vii­toare şi critică aceşti morţi-vii pentru povara pusă pe creşterea şi pro­ductivitatea economiei americane. Obligaţiile legate de datorii adesea descurajează aceste companii de la a face investiţii.

Şi totuşi, alţii avertizează că un val de falimente ar elimina orice sce­nariu de aterizare lentă a economiei ame­ri­cane. Cine ar purta povara declinului lor rămâne o întrebare deschisă.

Companiile zombie sunt omni­pre­zente în economia americană, reprezentând o cotă de 16% din firmele americane, potrivit calculelor Morgan Stanley. Potrivit Bloomberg, aproximativ o cincime din cele mai mari 3.000 de companii publice din America sunt zombie, cu datorii totalizând 900 de miliarde de dolari.

Dar nu numai America se con­fruntă cu o astfel de putreziciune cor­po­rativă. Firmele zombie reprezintă peste 20% din companiile europene.

Astfel de firme îşi compensează productivitatea redusă şi datoriile mari punând presiune pe angajaţi cu salarii scăzute şi condiţii precare. „Simpla lor supravieţuire are con­secinţe negative asupra altor com­panii şi angajaţi“, arată Juan M. Grana, cercetător pentru guvernul argentinian şi profesor la Universi­tatea din Buenos Aires.

Este moartea firmelor zombie un lucru bun pentru economie?

Acest lucru depinde de condiţiile macroeconomice ale ţării, explică Joseph E. Gagnon de la Peterson In­stitute for International Economics.

Potrivit acestuia, uciderea fir­melor zombie în timpul unei rece­siuni ar fi o idee groaznică pentru că alte companii nu ar putea probabil absorbi masa de şomeri care ar re­zulta. Însă condiţiile economice s-au schimbat din 2020.

„O perioadă cu o rată foarte ridi­cată a ocupării forţei de muncă şi in­flaţie foarte ridicată este una ideală pentru moartea companiilor zom­bie“, explică Gagnon. Angajaţii dis­ponibilizaţi ar putea fi teoretic absorbiţi de economia fierbinte, făcând decesul firmelor zombie mai puţin dureros.