Proiect ZF/OTP Bank. From Vis To Biz: Claudiu Bolonyi, proprietarul Bonaserv, care comercializează vehicule electrice de mici dimensiuni: „Vrem să ne extindem activitatea în Ungaria, Bulgaria şi Slovacia“

Autor: Miruna Diaconu 23.06.2022

Bonaserv este un business început în 2019, care are mai multe divizii, însă activitatea de bază este cea de comercializarea a vehiculelor electrice de mici dimensiuni.

Claudiu Bolonyi, proprietarul companiei Bonaserv, a cărei activi­tate principală se ocupă cu comer­cializarea vehiculelor electrice de mici dimensiuni sub brandul Elbons, adică cvadricicluri, are în plan extinderea către alte ţări din regiune precum Bulgaria, Ungaria sau Slovacia.

„Vrem să ajungem un jucător important în piaţa vehiculelor elec­trice mici, vrem să acaparăm piaţa din România şi să ieşim şi în afara ţării, am vândut deja în străinătate, dar vrem să intrăm mai agresiv. Am vândut în Republica Moldova. Am avut discuţii în Germania şi în Italia, dar transporturile sunt destul de mari, ca să trimiţi un astfel de vehicul ajunge la cu totul alte preţuri şi atunci o luăm din aproape în aproape. Ne uităm la Ungaria, Slovacia şi Bulgaria“, spune Claudiu Bolonyi, proprietarul companiei Bonaserv, în cadrul emisiunii From Vis To Biz, un proiect Ziarul Financiar realizat în parteneriat cu OTP Bank.

Businessul a pornit în 2019 de la ideea unor noi soluţii de transport, moment în care antreprenorul a ajuns la biciclete electrice, scutere electrice şi cvadricicluri, însă a decis să se focuseze mai mult pe cele din urmă. Astfel de vehicule pot fi conduse şi de către adolescenţii de peste 16 ani care deţin un permis de conducere categoria B1.

În prezent, compania se ocupă doar cu comercializarea vehiculelor, însă pe viitor plănuieşte să aibă şi partea de ansamblare în România.

În portofoliul Elbons există mai multe modele, însă principalele sunt două şi anume un tip de vehicul cu două locuri şi unu cu patru locuri. Pe lângă acestea, Elbons comercializează vehicule de mici dimensiuni destinate activităţii de transport marfă.

Mulţi dintre clienţii companiei sunt părinţi ai copiilor de peste 16 ani care doresc să le achiziţioneze un astfel de vehicul, spune Claudiu Bolonyi, însă cvadriciclurile se adresează tuturor categoriilor de vârstă.

„Există un cost redus de întreţinere şi de exploatare, un astfel de vehicul are costuri mult mai mici. Am făcut un calcul şi cu costul unui litru de benzină am făcut 100 km, raportat la costul benzinei. Există diverse modele, însă au o autonomie de circa 50-110 km, vom avea în viitor şi vehicule care vor avea o autonomie mai mare. Sunt bune pentru oraşe sau navete scurte“, explică antreprenorul.

Preţurile unui astfel de vehicul pleacă de la 3.700 euro şi pot ajunge la peste 7.000 euro. Faţă de o maşină electrică clasică, un astfel de vehicul se poate încărca la o priză normală, nefiind nevoie de o staţie specială de încărcare, iar timpul alocat pentru o încărcare completă este de circa şase ore.

Vehiculele sunt importate din China, iar Claudiu Bolonyi spune că pandemia a schimbat complet condiţiile din piaţă, astfel, costurile de transport în 2019 erau diferite faţă de cele practicate acum.

„Un transport normal din China a crescut de 4-5 ori, iar noi am crescut preţurile doar cu 20%. Mai mult, ne-am confruntat cu termene mai mari de livrare, mai ales la vehiculele care au baterii cu litiu, toată piaţa auto se bazează pe astfel de baterii şi producătorii mari de baterii sunt majoritatea în China şi au foarte multe comenzi. Vehiculele pe care ne focusăm noi au baterii cu gel, livrarea e mai simplă, în două luni avem vehiculele. Încercăm să le avem pe stoc mereu. Avem circa 15-20 de maşini mereu pe stoc.“

Cele mai multe comenzi din ţară de astfel de vehicule au venit din Constanţa şi Bucureşti, spune antreprenorul, însă a avut livrări în toată ţara.