Companiile îşi regândesc reţelele de furnizori după pandemie, dar problemele vor continua şi anul viitor din cauza fragilităţii lanţurilor de aprovizionare

Autori: Catalina Apostoiu , Bogdan Cojocaru 22.06.2022

Pandemia a schimbat natura lan­ţurilor de aprovizionare internaţio­nale, companiile încercând acum să obţină bunuri din mai multe locuri pentru a reduce la minim pertur­bă­rile legate de transport şi producţie, notează Bloomberg.

Ca noi dovezi ale acestor schim­bări, producătorii încearcă să-şi adau­ge furnizori din mai multe lo­caţii pentru a-şi diminua dependenţa de o singură sursă, arată Choi Na Young Hwan, de la think tankul Korea Maritime Institute. Acest lu­cru ar putea însemna că va fi nevoie de mai multe depozite.

Zilele costurilor reduse la transport şi logistică au apus, re­marcă Choi. „Companiile vor dori să dispună de stocuri mai mari în caz că se întâmplă ceva neaşteptat“.

Operaţiunile portuare din întrea­ga lume au avut de suferit în ultimii doi ani, containerele acumulându-se la terminale din cauza lipsei de muncitori care să le reîncarce şi şoferi de cami­oane care să le ducă în alte părţi.

Costurile transportului maritim au atins niveluri record în 2021 în condiţiile în care exportatorii din Asia au intrat într-o cursă de a trimite bunurile clienţilor din SUA şi Europa folosind spaţiul limitat de pe vase.

Deşi China a fost fabrica lumii ani la rând, din ce în ce mai multe companii caută soluţii multiple pentru a reduce la minim perturbă­rile, arată Choi.

Problemele vor continua şi anul viitor pentru că lanţul internaţional de aprovizionare este atât de fragil după Covid, încât orice eveniment, mic sau mare, va afecta fluxul bunu­rilor, subliniază Choi.

Sfârşitul lockdown-ului de două luni din Shanghai, care adăposteşte cel mai aglomerat port de containere din lume, era de aşteptat să ducă la o di­minuare a aglomeraţiei, însă aceas­tă problemă s-a mutat în Europa, unde vasele aşteaptă mai mult pentru a-şi descărca mărfurile, arată acesta.

Războiul din Ucraina între timp a dus la o acumulare de containere având legătură cu Rusia în unele porturi din Europa, perturbând flu­xul de cutii disponibile pentru expor­tatorii din Asia.

Lucrătorii portuari din Germania au intrat în grevă la începutul acestei luni, sporind presiunile asupra porturilor.

Timpul mediu de aşteptare pentru navele de transport containerizat din portul german Bremerhaven a crescut la 33 de ore săptămâna trecută, de la 18 ore cu două săptămâni în urmă.

Aproximativ 60% din navele care au călătorit dinspre Europa către Asia în aprilie şi mai au avut întârzieri.

Şi în SUA sunt probleme, iar în Coreea de Sud şoferii de camioane au revenit la muncă săptămâna trecută după o grevă de şapte zile.

„Exact când crezi că lucrurile se vor îmbunătăţi, se întâmplă încă ceva neaşteptat, iar totul o ia razna“, arată Choi.