Ce înseamnă transportul în comun în Bucureşti în iunie 2022, în una dintre cele mai scumpe zone ale Capitalei: tramvaie vechi, fără aer condiţionat, nori de praf, şine rupte. Viceprimar: Da, oameni buni! Sunt paşi mici, dar importanţi spre normalitate!

Autor: Roxana Petrescu 23.06.2022

♦ După cinci ani în care şinele au devenit o imensă parcare pentru toţi locuitorii din zona Ştefan cel Mare – Barbu Văcărescu, de câteva zile tramvaiele vechi de zeci de ani, tot fără aer condiţionat, s-au reîntors pe traseul care leagă centrul Bucureştiului de Băneasa.

Nori de praf, zgomotul asur­zitor al anticelor maşinării acoperă tot vuietul bolizilor de lux din zona Barbu Văcărescu. Imaginea este aproape ireală pentru o capitală europeană din 2022 şi aminteşte cumva de căruţele care trec pe drumurile de ţară. Se completează bine cu lipsa apei calde. Singura diferenţă este că în Barbu Văcărescu, epicentrul corporaţiilor, metrul pătrat se vinde cu 4.000 de euro.

„Repunerea în circulaţie a tramvaielor pe linia 5 nu este o realizare, ci o formă de a ne cere scuze, ca administraţie, pentru blocajul creat în ultimii cinci ani. Lucrăm zi de zi pentru a îmbunătăţi calitatea serviciilor publice din Bucureşti!“, anunţa cu mândrie viceprimarul Stelian Bujduveanu, pe pagina de Facebook, pe data de 15 iunie.

Mai departe, în ziua cea mare, cea a relansării la ciment a tramvaiului 5, acelaşi viceprimar se poza cu un vatman şi astfel anunţa din nou realizarea pe Facebook.

„Este fascinant să vezi reacţia oame­nilor la… normalitate. Circulă tramvaiul?! Da oameni buni! Calea de rulare de aproape 8 kilometri este pentru tramvaie, nu parcare în mijlocul drumului. Când ai grijă, ca administraţie, de mijloacele de transport arăţi respect faţă de bunuri publice, faţă de oameni. Iar oamenii o să aibă respect, la rân­dul lor, faţă de bunurile publice. Sunt paşi mici, dar im­portanţi spre norma­litate!“

Pentru domnul viceprimar Bujduveanu însă conceputul de normalitate probabil că are nuanţe diferite faţă de cele percepute de locuitorii din zona Ştefan cel Mare-Barbu Văcărescu, acolo unde timp de cinci ani şinele de tramvai au fost o imensă parcare. Deteriorarea căii de rulare este vizibilă din orice unghi, iar norii de praf şi zgomotul pe care tramvaiul le face ori de câte ori trece pe acolo sunt dovezi suplimentare. Tot pe Facebook, oamenii îi atrag atenţia viceprimarului că realitatea este cu totul alta şi că poate s-a pozat în alt tramvai. Se dau oricum like-uri, se cer scuze, se dau taguri către Societatea de Transport Bucureşti, se trece mai departe.

„Multumesc pentru sesizare, acum am transmis la ST"‘, îi dă asigurări vicepri­marul unei cititoare aparent neconvinsă de noua normalitate din Bucureşti.

„Cred că domnii directori de acolo cred că ne jucăm, noi cei de la Primărie… am să mă ocup personal să verific cine a permis să iasă tramvaiele aşa în teren. Ne cerem scuze! Reparăm“, a continuat energic domnul Bujduveanu. Poate nu ar fi fost o idee rea ca aceste verificări să se fi făcut înainte de marea inaugurare. Like, oricum.

Până vor veni acele reparaţii însă, care vor presupune din nou sistarea circulaţiei tramvaiului pe acest tronson, locuitorii din zona Ştefan cel Mare – Barbu Văcărescu privesc cu uluială această imagine din trecut.

„Refugiile s-au reparat de câteva ori cred, desigur, doar s-au pus borduri, s-a turnat ciment, nu s-a făcut nicio zonă care să asigure umbra. Dar să pui acelaşi tramvai vechi, de zeci de ani, pe aceleaşi şine vechi care s-au deteriorat cumplit cât au fost o parcare imensă este dincolo de orice înţelegere. Mă uit în urma tramvaiului, la acel nor de praf pe care îl lasă în urmă când sare de pe şine şi îmi amintesc de drumul de la ţară, acolo unde stăteau bunicii mei. Absenţa apei calde completează imaginea. Este ireal“, spune un locuitor din zona Barbu Văcărescu.

“Aţi avut măcar curiozitatea să vă plimbaţi în prima zi cu el? Plin de praf în interior, de la un capăt la altul al liniei! Noroc că o venit ploaia seara şi a spalat mizeria”, scrie un alt locuitor al Bucureştiului pe Facebook.

Dar această zonă din Bucureşti care acum pare ca o uliţă de sat este, paradoxal, una dintre cele mai scumpe. Spre exemplu, un apartamanet de 142 de metri pătraţi din complexul One Verdi Park, situat chiar lângă una dintre staţiile tramvaiului, costă 470.000 de euro.

„Am călătorit azi. O mizerie de nedescris! Tramvaiul se umple de praf de la pământul dislocat de roţi. Efectiv nu vedeai până în spate! Să nu mai vorbim că te poţi alege cu probleme la spate, te loveşti de toţi pereţii. Nu se poate aşa ceva!”, este o altă reacţie. La aceste comentarii, domnul Bujduveanu nu a mai avut timp să răspundă, trecând la alte probleme urgente de rezolvat.

Ultima pe agenda sa este o propunere ca înotătorul David Popovici să devină cetăţean de onoare al Bucureştiului. Desigur, propunerea nu este însoţită şi de un plan de a dezvolta o reţea de bazine de înot la nivelul Bucureştiului. Like, oricum.

 

În ziua relansării la ciment a tramvaiului 5, viceprimarul Stelian Bujduveanu se poza cu un vatman şi anunţa realizarea pe Facebook.