Business MAGAZIN. Cine este Jon Oringer, fotograful care a făcut celebra bază de date de fotografii Shutterstock: Singura cale pe care poţi reuşi să construieşti ceva de valoare este să accepţi eşecul

Autor: Andra Stroe 26.06.2022

La baza succesului lui Jon Oringer au stat mai mulţi factori: pasiunea pentru fotografie şi informatică, dezvoltată la o vârstă fragedă, mai multe încercări antreprenoriale, inclusiv în anii de studenţie, dar mai ales, o nevoie, de la care a pornit ideea lansării Shutterstock, platformă folosită astăzi de milioane de oameni din întreaga lume.

Jon Oringer s-a născut pe 2 mai 1972, în Scarsdale, New York. Încă din clasele primare a început să înveţe programare, iar pe măsură ce a crescut, a făcut o nouă pasiune pentru fotografie, obişnuind să îşi developeze singur imaginile realizate. În perioada liceului a predate lecţii de chitară, iar când a strâns suficienţi bani s-a mutat din casa părinţilor şi a început să repare computere. În 1993 s-a înscris la Universitatea Stony Brook şi a început să vândă componente software pe internet, devenind unul dintre primii creatori de pop-up blockers. După ce a obţinut diploma de licenţă în ştiinţe şi matematică, a studiat alţi doi ani la Universitatea din Columbia, urmând un master în informatică. În tot aceşti ani a lansat un număr de zece start-up-uri de tehnologie, el fiind unicul angajat.

În timp ce îşi promova produsele prin e-mail, Oringer a realizat că e-mailurile care conţineau şi fotografii erau mai bine primite de către clienţi. Pentru că era prea costisitor să cumpere imagini generice de pe internet, în 2013 antreprenorul şi-a achiziţionat o cameră Canon şi a început să facă propriile fotografii, pe care le-a inclus pe un marketplace de „microstock photography”. În şase luni a încărcat în jur de 100.000 de imagini, dintre care a postat o selecţie de 30.000 de poze pe un site numit Shutterstock, la al cărui portofoliu clienţii aveau acces pe baza unui abonament. Cu ajutorul propriilor economii, el a închiriat un spaţiu de birouri în New York şi, iniţial, s-a ocupat singur de toate departamentele, inclusiv de servicii clienţi. La început, pentru extinderea bazei de fotografii a fost ajutat de diverşi prieteni, care au servit drept modele, dar pe măsură ce afacerea a crescut, Oringer a angajat un director de creaţie care să se ocupe de shootinguri.

În mai 2012 a listat compania la Bursa din New York, păstrând în continuare o participaţie de 55%, iar în 2013 devenea primul miliardar din Silicon Alley (termen inventat în anii ’90 în timpul boomului dot-com, ce descrie o zonă a companiilor de tehnologie de top, aflată în cartierul Manhattan din New York, fiind o aluzie la celebrul Silicon Valley din California – n. red.), cu o avere care se ridica, la acea vreme, la 1,05 miliarde de dolari.

În mai 2014 el a relocat Shutterstock de pe Wall Street în Emire State Building, iar la începutul lui 2015 a coordonat achiziţia companiilor Rex Features, cea mai mare agenţie de presă foto independentă din Europa, şi PremiumBeat, o bază de date cu muzică şi efecte sonore. În februarie 2020 a anunţat că în luna aprilie a aceluiaşi an va renunţa la rolul de CEO şi va rămâne în funcţia de preşedinte executiv.

Din 2012, Origer deţine şi o licenţă de pilot de elicoptere, iar în 2020 şi-a cumpărat un conac de 42 de miliarde de dolari în Miami Beach.

La nivelul anului 2020, Shutterstock a înregistrat un număr de 281.000 de abonaţi, 1,6 milioane de contributori, peste 2 milioane de clienţi, cu un venit de 333 de dolari/client, potrivit raportului financiar al companiei. În acelaşi an, baza de date a platformei a ajuns la peste 360 de milioane de imagini şi 21 de milioane de videoclipuri, cu şase imagini descărcate în fiecare secundă. În prezent, Shutterstock are aproape 1.000 de angajaţi.