SUA: Vin vremuri grele pentru retaileri, cu consumatorii migrând către produse mai ieftine
Cu inflaţia la un maxim pe 40 de ani, benzina la o medie de peste 5 dolari pe galon şi temeri privind recesiunea apăsând asupra încrederii consumatorilor, retailerii americani au început să asiste la o tendinţă în care clienţii migrează către produse mai ieftine, relatează Financial Times.
Tendinţa amplifică temerile pieţelor privind sectorul, expus creşterii preţurilor, stocurilor în exces şi perturbărilor de la nivelul lanţurilor de aprovizionare, însă analiştii se aşteaptă în acelaşi timp ca aceasta să creeze unii câştigători.
Discounterii şi producătorii brandurilor proprii ale magazinelor în special au de câştigat în cazul creşterii numărului de consumatori care se orientează către alternative mai ieftine şi produse marcă proprie.
Aproximativ 15% dintre adulţii americani spun că au achiziţionat alternative cu preţuri mai reduse în mai, în creştere cu aproximativ trei procente faţă de aprilie, relevă un sondaj Morning Consult. Aproximativ unu din cinci americani care au achiziţionat o maşină, un computer sau un telefon au ales alternative mai ieftine, în creştere cu 6-7 procente în termeni lunari.
Iar deşi unele lanţuri spun că nu văd încă semne de intensificare a acestei tendinţe, retaileri ca Walmart susţin că au văzut consumatori cumpărând volume mai mici sau alegând o marcă proprie.
Bunurile marcă proprie au câştigat teren în fiecare din ultimele trei luni, potrivit datelor furnizate de firma de cercetare de piaţă IRI. Retailerii mari au evidenţiat cu toţii această accelerare.
Ciclurile trecute au arătat că „atunci când veniturile disponibile scad, consumatorii găsesc metode de a-şi «întinde» bugetele“, remarcă Jack Kleinhenz, economist-şef la National Retail Federation.
Nu toţi consumatorii sunt afectaţi în mod egal, totuşi. Sondajul Morning Consult arată că baby boomerii, care tind să aloce mai mulţi bani bunurilor esenţiale, au reprezentat grupul cu cea mai mare probabilitate de a alege alternative mai ieftine în mai, în timp ce grupurile de consumatori cu venituri mai scăzute sau medii sunt de asemenea mai dispuşi să facă astfel de alegeri decât americanii cu venituri mai mari.
„Asistăm la o bifurcaţie“, remarcă Michelle Gass, CEO al Kohl’s, adăugând că firma a înregistrat vânzări în continuare solide la categoriile de lux, chiar în condiţiile în care unii cumpărători s-au orientat către produse mai ieftine.
Cele două extreme ale sectorului de retail vor performa probabil superior celorlalte, potrivit lui Gregory Daco, economist la EY-Parthenon.
Mediul inflaţionist este unul care va crea o polarizare mult mai pronunţată în retail, arată Neil Saunders, analist la GlobalData. În linii generale, însă, mediul nu este unul benefic pentru nimeni, subliniază acesta.