Afaceri de la Zero. Andreea şi Radu Andrieş au investit 150.000 de euro în propria berărie şi au dus brandul Wicked Barrel în magazine din Olanda, Franţa şi Anglia

Autor: Mădălina Dediu Panaete 28.06.2022

♦ Wicked Barrel a fost la început o „gipsy brewery“, aşa cum sunt numite brandurile care fac berea după reţeta proprie în fabrici partenere. MÂdÂlina Panaete

Pasiunea şi curiozitatea de a testa beri diferite s-au transformat pentru Andreea şi Radu Andrieş într-o idee de business care s-a concretizat mai departe într-o fabrică în judeţul Neamţ, care a necesitat investiţii de circa 150.000 de euro.

„Povestea noastră a început acum zece ani când i-am cumpărat tatălui meu cadou un kit pentru bere. El nu l-a folosit şi atunci am încercat eu să fac bere, aşa de curiozitate. Mie îmi plăcea să degust beri şi încercam tot ce era la momentul respectiv pe piaţă. Am început să fac berea acasă. Apoi am participat la concursuri în ţară şi în afară, am câştigat premii şi uşor, uşor am crescut şi am început să facem pasul către zona comercială“, povesteşte Radu Andrieş, de profesie inginer constructor.

În 2017, a făcut prima bere la o fabrică parteneră din Bucureşti, iar Wicked Barrel devenea o „gipsy brewery“, aşa cum sunt numite în industrie brandurile care fac berea după reţeta proprie în alte fabrici. Modul în care a fost primită berea de consumatori, dar şi premiile câştigate i-au făcut pe cei doi tineri să îşi dorească să aibă propria fabrică unde să „plămădească“ mai multe licori din apă, malţ, ovăz, hamei şi drojdie. Lui Radu îi plac berile învechite în butoaie şi de aici a venit şi numele brandului Wicked Barrel. De altfel, astăzi portofoliul companiei include şi beri maturate în diferite butoaie, de whisky, vin şi rom.

În fabrica din judeţul Neamţ, familia Andrieş a investit circa 150.000 de euro, o parte din sumă fiind susţinută dintr-un credit bancar şi restul din resurse proprii.

„Fabrica am deschis-o la finalul lui 2020, când am primit ultima autorizaţie. La finalul lunii decembrie 2020 am livrat primele beri din noua fabrică. Livrăm în special în magazine de specialitate sau baruri, direct la fabrică sau la export. Fabricăm de la beri clasice de tip lager până la beri negre maturate în butoaie, care au 13% alcool, sau beri acre“, a mai spus Radu Andrieş, care adaugă faptul că în business este implicat el, soţia lui, Andreea, de profesie IT-ist, dar şi unul dintre fraţii lui care se ocupă de partea de branding. În plus, mai au un angajat în fabrica operată de firma WB Artisan Ales.

La export, brandul Wicked Barrel este prezent în principal pe piaţa din Olanda, dar ajunge şi în magazine de specialitate din Franţa şi Anglia. De asemenea, antreprenorii organizează degustări de bere la fabrica din satul Neagra, comuna Tasca, judeţul Neamţ. Fabrica este la 10km de oraşul Bicaz, în drum spre Lacu Roşu.

Preţul unui pachet, care include degustare de bere şi turul fabricii, costă 70 de lei şi durează 60-90 de minute.

„Sunt mulţi oameni care vin pe la fabrică. Planul nostru este să ne axăm pe local, să primim cât mai mulţi să deguste berea. Vrem să promovăm turismul cât mai mult“.

Producţia unei beri Wicked Barrel dureaza minim 30 de zile, iar termenul de valabilitate este de minim 8-9 luni şi creşte în cazul berilor negre până la 2-3 ani.

„Noi în general încercăm să folosim cele mai bune ingrediente din lume, deşi ştim că asta înseamnă costuri mai ridicate.Astfel, toată materia primă vine din afara ţării. Degustăm beri din toată lumea şi descoperim ingrediente noi şi încercăm şi noi să facem reţete folosind acele ingrediente. Tot timpul venim cu reţete şi beri noi“.

Radu explică faptul că fabrica este una dintre cele mai mici din ţară, însă îşi doresc să rămână la acest nivel astfel încât să poată controla absolut tot procesul de fabricaţie al berii. Anul trecut, compania care produce şi vinde brandul Wicked Barrel a avut o cifră de afaceri de 160.000 de euro.

„Anul acesta sperăm să avem o creştere a cifrei de afaceri de 15-20% şi cred că acesta ar fi creşterea maximă pe care o putem susţine cu capacitatea actuală de producţie“.

Radu Andrieş mai povesteşte că războiul din Ucraina a schimbat puţin ecuaţia businessului în contextul în care sticla în care îmbutelia berea venea dintr-o fabrică de aici. Lipsa stocului de sticlă îi determină pe antreprenori să se gândească să îmbutelieze berea în doză. În plus, creşterea costurilor cu energia îi determină pe proprietarii Wicked Barrel să ia în calcul investiţii în panouri fotovoltaice.

„O să mai vrem să creştem puţin capacitatea de producţie în câţiva ani, dar cred că primul plan este să trecem la energie regenerabilă,să accesăm fonduri să instalăm panouri fotovoltaice. De asemenea, ne dorim să trecem de la sticlă la doză, mai ales că sunt mai multe avantaje“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma http://zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.