Inflaţia loveşte cu forţă în Europa de Est: maghiarii se vaită că au cele mai mari scumpiri ale alimentelor din regiune, iar preţurile în creştere continuă îi gonesc pe polonezi din magazine

Autor: Bogdan Cojocaru 28.06.2022

În Ungaria, presa a început să a­tragă atenţia că maghiarii se confrun­tă cu cele mai mari scum­piri din Uniunea Europeană, mai ales la mâncare. Aceasta cu toate că guvernul se laudă că gospodările şi şoferii au cea mai ieftină energie, benzină şi motorină din Uniune, ceea ce nimeni nu tăgă­duieşte.

În Polonia, inflaţia se vede în ma­gazine: consumatorii au început să le ocolească şi şi-au diminuat cumpărătu­rile. Bulgaria, cu cea mai săracă eco­nomie din UE, s-a pricopsit şi cu cea mai puternică inflaţie din regiune, de peste 15% în luna mai, dacă este cal­culată în funcţie de standardele naţio­nale. Acolo şochează, printre altele, preţurile fructelor şi legumelor. Gu­vernul, intrat în criză politică, a avertizat că grâul se va scumpi şi mai mult. Unele afaceri agricole sunt în colaps.

Dacă băncile centrale ale Poloniei, Ungariei, României şi Cehiei, princi­pa­lele economii est-europene, pot opune inflaţiei dobânzi de politică monetară mai mari, adică pot scumpi creditarea, banca naţională a Bulgariei are în acest sens mâinile legate deoarece leva, mo­neda naţională, este ancorată de euro în vederea adoptării în următori ani a monedei unice europene. În Ungaria şi Polonia, persistenţa scumpirilor îi face pe unii analişti să vadă noi şi noi majorări de dobânzi.

Daily News Hungary scrie că au apărut motive bune pentru maghiari să creadă că pâinea va deveni în curând un aliment de lux. Pâinea se scumpea deja de anul trecut, dar în luna mai acest produs era cu aproape 40% mai scump decât acum un an.

O creştere asemă­nă­toare de preţ a fost ob­servată şi în Bulgaria, potrivit datelor Eurostat. Blikk.hu scrie că o astfel de scumpire nu poate fi ex­plicată doar prin efectele răz­boiului dintre Rusia şi Ucraina. Însă era de aşteptat, poate nu la o ase­menea amploare, deoarece în ianuarie companiile de morărit au anunţat creş­teri de preţuri pentru făină de 10-15%.

În luna mai s-au majorat semni­ficativ, cu 30%, şi preţurile ouălor, brân­zei şi untului. În Bulgaria, brânza este cu 35% mai scumpă. Pe de altă parte, Ungaria se poate lăuda cu cea mai mică scumpire a cărnii de porc, dar acest lucru s-ar putea datora faptului că guvernul a în­gheţat preţul picioare­lor de porc. Mfor.hu a observant că până şi cea mai mică creştere de preţuri la alimente din regiune este mai mare de 10%.

Analiştii atrag de mult timp atenţia că Ungaria va fi lovită de valuri de scumpiri deoarece guvernul a plafonat sau în­gheţat preţurile unor alimente de bază, ale energiei, gazelor şi carburanţilor doar pentru gospodării şi consumatorul de rând. Companiile nu sunt ajutate şi de aceea transformă costurile mai mari în preţuri mai mari.

În Polonia, un sondaj publicat de ziarul Rzeczpospolita arată că gospo­dăriile au început să-şi reducă cheltuie­lile ca răspuns la inflaţia ridicată, la situaţia economică mai dificilă şi la creşterea ratelor la credite. Primele tă­iate sunt cheltuielile cu cultura şi di­vertismentul. Cu alte cuvinte, oamenii nu se mai duc la cinema sau la teatru.

40% dintre participanţi au spus că din cauza carburanţilor mai scumpi folosesc mai puţin maşinile. O treime au declarat că cumpără mai puţină mân­care. Sondajul a găsit şi că inflaţia îi loveşte cel mai dur pe cei cu venituri mai mici.

„Cei mai mulţi se tem de ceea ce văd: de un an şi jumătate preţurile cresc, mai rapid în fiecare lună“, spune Witold M. Orlowski, profesor de finanţe la Universitatea din Vistula.

„Guvernatorul băncii centrale îţi poate spune că nu există inflaţie, premierul te poate asigura că nu trebuie să-ţi faci griji, dar oamenii au ochi şi sunt şocaţi de, spre exemplu, cât de mult au crescut ratele la credite. Ei mai ştiu şi că va veni momentul în care salariile nu vor putea ţine pasul cu preţurile.“

The Warsaw Voice scrie că inflaţia puternică îi ţine pe polonezi departe de magazine. În mai au scăzut vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată, ceea ce arată o încetinire a consumului, unul din motoarele de creştere economică. Deocamdată, cererea îşi trage energia din cheltuielile refugiaţilor ucraineni. Vânzările de retail, dacă sunt ajustate sezonier, au crescut cu doar 0,6% faţă de nivelul din aprilie, când au scăzut cu 0,8%. Analiştii cred că traiectoria descendentă va continua în următoarele luni, vânzările de retail urmând să stagneze în ultimul trimestru şi chiar să scadă în primele luni ale anului viitor. În Bulgaria, producători locali de fructe şi legume se plâng că costurile de producţie, mai ales cele cu forţa de muncă sezonieră, cresc, dar ei sunt nevoiţi să-şi vândă marfa foarte ieftin. De aceea, numărul de falimente din industrie creşte. Novinite dă exemplul livezilor de cireşe. Cu toate acestea, în pieţe cumpărători se plâng de preţurile prea mari. Unii spun că de vină ar fi speculatorii, alţii arată spre importuri.