Costuri mai mari şi tarife pe măsură: operatorii din turism cresc preţurile, însă limita maximă va fi stabilită în funcţie de elasticitatea pieţei. „Ce se întâmplă este un efect al inflaţiei, dar şi de cerere şi ofertă“ l „Nimeni nu vrea să stea la break-even, dar nici o marjă de profit de două cifre nu este în regulă“

Autor: Miruna Diaconu 29.06.2022

Inflaţia şi creşterea preţurilor la utilităţi şi combustibil au pus o mare presiune pe bugetele de cheltuieli ale ope­ratorilor din ospitalitate, hoteluri şi restaurante, ceea ce implicit a dus la creşterea tarifelor practicate de aceştia. „În principiu, atunci când se fac nişte bugete de operare, politica de tarifare trebuie să aibă o explicaţie. De obicei se ia în considerare inflaţia atât pe partea de venituri, cât şi ce înseamnă efectul său asupra cheltuielilor. Ce se întâmplă e rezultatul infla­ţiei, dar pe de altă parte e ceea ce înseamnă cerere şi ofertă, cât de disponibil este un produs. E normal să crească tarifele, dar nenorocirea este că se produce efectul de domino, nu văd un sfârşit, creşte inflaţia, cresc şi tarifele“, spune Cris Micuţ, senior associate în cadrul Trend Hospitality Consulting & Management.

Cu toate acestea, el este de părere că fiecare hotelier sau proprietar de restaurante ar trebui să îşi facă o analiză pentru a vedea cât poate creşte tarifele, în lipsa unei astfel de strategii, preţurile sunt crescute speculativ.

Mai mult, pe lângă inflaţie, ospilitatea îşi adaptează preţurile şi în funcţie de cerere, acolo unde turiştii vor continua să vină, hotelierii îşi vor creşte tarifele. Ce se întâmplă în această perioadă reprezintă o testare a elasticităţii pieţei de către operatorii din turism, adică limita la care se vor opri privind creşterile tarifelor va depinde de cerere.