Impactul noilor măsuri fiscale. Cum afectează creşterea TVA de la 9% la 19% piaţa de 7 miliarde de lei a băuturilor nonalcoolice

Autor: Mădălina Dediu Panaete 29.06.2022

♦ Creşterea TVA cu 10 puncte procentuale ar însemna minimum de 400-500 mil. lei (circa 100 mil. euro) în plus pentru jucătorii din piaţă. ♦ „E greu să diferenţiezi între produse (cu zahăr, fără zahăr - n.red.) care sunt înregistrate cu acelaşi cod fiscal“.

Jucătorii din piaţa de băuturi răcoritoare, unde companiile au afaceri totale de peste 7 miliarde de lei anual, spun că majorarea TVA de la 9% la 19% la băuturile cu zahăr ar putea avea un impact asupra întregii pieţe şi aşteaptă metodologia de aplicare a creşterii acestei taxe. Conform surselor ZF, creşterea TVA la băuturi cu zahăr este doar una dintre măsurile ce urmează să fie luate în ceea ce priveşte majorarea taxelor.

„În ciuda discuţiilor care fac trimitere la băuturile cu zahăr, noi credem că modificarea cotei de TVA va afecta întreaga categorie de produse din codul de producţie Băuturi Răcoritoare. În prezent cota redusă de TVA de 9% este aplicată pe cod de produs. Nu avem cunoştinţa de metodologia luată în calcul de această dată, însă e greu să diferenţiezi între produse care sunt înregistrate cu acelaşi cod fiscal“, a spus pentru ZF Alice Nichita, Corporate Affairs and Sustainability Director în cadrul Coca-Cola HBC România, cel mai mare îmbuteliator de băuturi răcoritoare de pe plan local.