Grămezi de bagaje, cozi interminabile, zboruri anulate: Europa şi SUA caută cu disperare căi de a depăşi haosul din aeroporturi

Autor: Catalina Apostoiu 30.06.2022

Maldărele de bagaje de lângă benzile de recu­perare a bagajelor din aeroporturile din în­treaga lume sporesc haosul în cel mai aglomerat sezon de călătorii de după pandemie în condiţiile în care companiile aeriene se chinuie să reatragă angajaţii pierduţi în pan­demie, scrie Reuters.

Redresarea sectorului de travel, cât şi a veniturilor companiilor ae­riene este ameninţată de aglome­raţie, costuri în creştere şi penurii de forţă de muncă după o pauză de doi ani.

Anulări de zboruri şi cozi lungi la aeroporturi: nu la acest lucru se gândeau europenii când au pornit în mult-aşteptatele călătorii amâna­te de pandemie. Acum, guvernele intervin pentru a le diminua dis­confortul, potrivit Deutsche Welle.

Grevele şi lipsa forţei de muncă au dus la amânarea a mii de zboruri şi la cozi interminabile în cele mai mari aeroporturi din Europa. Haosul ameninţă revenirea indus­triei aviatice de la minimele din 2020, când aceasta a pierdut peste 219 miliarde de euro.

Redresarea rapidă a cererii a luat industria prin surprindere, aceasta întâmpinând dificultăţi în a găsi suficienţi angajaţi pentru a face faţă influxului de călători din aeroporturi.

Germania a anunţat că va aduce angajaţi temporar din străi­nătate în aeroporturi, în principal din Turcia, pentru a atenua haosul în timpul se­zonului estival. Gu­vernul german va accelera aproba­rea de permise de muncă şi vize pentru mai multe mii de muncitori străini, a anunţat mi­nistrul muncii Hubertus Heil.

Companiile aeriene, unele din­tre cele care speraseră să angajeze mun­citori străini prin agenţiile de mun­că temporară, vor fi nevoite să an­gajeze muncitori direct şi la salarii standard.

Heil a dat vina pentru penuriile de forţă de muncă pe companiile aeriene şi operatorii aeroporturilor, spunând că au lăsat prea mulţi an­gajaţi să plece în timpul pandemiei, iar aceştia şi-au găsit locuri de muncă în alte sectoare, ca livrarea de pachete.

Oficialul german a subliniat că intervenţia guvernului pentru a ajuta companiile să aducă muncitori străini reprezintă o măsură temporară menită să diminueze presiunile asupra călătorilor.

„Nu este o soluţie pe termen lung. Depinde de companii să se asigure că sunt angajatori atractivi, cu condiţii şi salarii decente“, a declarat Heil.

Guvernul portughez intenţionează să aproape dubleze angajaţii de la controlul la frontieră în cadrul celor şase aeroporturi ale ţării pentru a face faţă creşterii masive a numărului de călători.

Cozile lungi de la aeroporturi au determinat poliţia spaniolă să angajeze încă 500 de persoane pentru cele mai aglomerate aeroporturi, printre care Madrid şi Barcelona.

Irlanda şi-a pus armata în standby pentru a ajuta cu securitatea la aeroportul din Dublin în cazul unor perturbări şi mai mari în timpul perioadei estivale. Peste 1.000 de persoane şi-au pierdut zborurile într-o singură zi luna trecută la principalul aeroport al ţării din cauza cozilor foarte lungi.

Statele Unite se confruntă la rândul lor cu o situaţie similară în aeroporturi. În timp ce ridicarea restricţiilor Covid-19 şi revenirea în forţă a cererii pentru călătorii se traduc în cea mai aglomerată vară de la pandemie pentru companiile aeriene americane, anulările frecvente de zboruri creează haos pentru clienţii acestora, relatează Reuters.

Companiile aeriene americane au anulat peste 21.000 de zboruri, sau aproximativ 2,7% din zborurile programate din mai, aproape dublul ratei de anul trecut. Întârzierile zbourilor sunt de asemenea peste cele din 2021.

Analiştii şi unii executivi din industrie nu întrevăd nicio cale de îmbunătăţire a situaţiei înaintea sosirii toamnei, când sectorul de travel tinde să înregistreze o încetinire.

Recent, Delta Air Lines a avertizat cu privire la o nouă rundă de perturbări în timpul weekendului cu 4 iulie când traficul de pasageri este aşteptat să atingă cel mai ridicat nivel de la pandemie. Pentru a diminua impactul acestora, compania permite clienţilor să-şi rezerve din nou călătoria gratuit.

Companiile aeriene se confruntă în continuare cu penurii de forţă de muncă după ce au disponibilizat mii de piloţi în momentul de apogeu al pandemiei. Acum, acestea angajează agresiv, însă unii experţi din industrie se aşteaptă ca penuria de piloţi să persiste ani întregi din cauza capacităţii limitate de pregătire a acestora.

Administraţia Federală a Aviaţiei a declarat că face tot posibilul pentru a detensiona situaţia, criticând însă companiile aeriene că şi-au redus dramatic personalul în pandemie.