Afaceri de la Zero. Roxana Andrei a creat brandul Sănătate din fructe uscate, sub care produce fructe deshidratate ambalate în diferite combinaţii

Autor: Alexandra Matei 05.07.2022

În portofoliu, până acum, s-au strâns circa 30 de produse Primul produs a fost mărul, apoi au urmat perele şi, treptat, gama de produse s-a extins şi cu fructe exotice, precum ananas, mango sau kiwi Preţurile produselor variază între 15 şi 25 de lei, în funcţie de gramaj şi ambalaj, iar în medie, într-o săptămână, se ajunge la circa 5-10 comenzi.

Roxana Andrei a conştientizat nevoia sa de a le oferi celor mici gustări cât mai sănătoase, care să înlocuiască dulciurile clasice, şi a pus bazele brandului Sănătate din fructe uscate în urmă cu un an. Astăzi, ea produce sub acest brand, într-un atelier din Bucureşti, fructe deshidratate, pe care le ambalează în diverse combinaţii, creând astfel gustări echilibrate.

Primul produs a fost mărul, apoi au urmat perele şi, treptat, gama de produse s-a extins şi cu fructe exotice, precum ananas, mango sau kiwi.

„Sănătate din fructe uscate s-a născut din nevoia noastră de a le oferi copiilor gustări sănătoase. Am pornit din dorinţa de a le oferi într-un mod mult mai simplu o gustare dulce, care să fie şi sănătoasă. Fructele sunt deshidratate, nu au nimic adăugat şi atunci am mers pe ideea aceasta fără zahăr, fără aditivi, fără nimic adăugat pentru conservare, iar deshidratarea exact asta înseamnă - eliminarea apei din fruct şi păstrarea proprietăţilor şi a gustului din fructul proaspăt. Am investit aproximativ 10.000 de euro în echipamente, în spaţiu şi în aprovizionare. Primele produse ambalate le-am scos anul trecut. Am început cu merele, apoi, cu perele, dar încet-încet am extins şi zona de fructe exotice. Acum avem şi ananas, mango sau kiwi“, a povestit antreprenoarea. Ambalajele şi gramajele produselor sunt diferite. Pungile din hârtie şi borcanele, spune ea, sunt cele care oferă garanţia şi păstrarea îndelungată a produsului. Pungile din plastic, în schimb, sunt pentru gustările rapide.

În portofoliu, până acum, s-au strâns circa 30 de produse, pe care fondatoarea le duce în special la târgurile de profil, întrucât îşi propune să testeze piaţa, să vadă feedbackul oamenilor şi să identifice publicul ţintă. În principiu, menţionează ea, copiii sunt consumatorii principali, dar produsele li se adresează şi sportivilor, întrucât dau un boost de energie înainte sau după antrenamente.

Clienţii găsesc produsele pe site, unde există şi un magazin online.

„Feedback-ul este variat. În principiu, clienţii sunt uimiţi de textură. Fructele sunt foarte crunchy, foarte uscate şi prima impresie este dată de acea textură de chips, care se sparge.“

Pentru a ajunge la produsul final, explică Roxana Andrei, fructul se spală, se curăţă şi se feliază, apoi se pune în deshidrator şi are nevoie un anumit timp pentru a se usca. Fructele pot sta în aparat de la 6-7 ore până la 24 de ore sau mai mult, precizează aceasta.

Fructele sunt luate de la producători locali, după cum spune ea, businessul colaborând cu diferite livezi şi ferme din ţară.

„Lucrăm cu mere, pere, caise, prune, piersici, zmeură sau afine. Ce se poate cumpăra din România, luăm de la producătorii locali, iar fructele exotice le luăm din marile lanţuri de retail“, a adăugat fondatoarea.

Ananasul, menţionează ea, a fost cel mai apreciat de către clienţi, întrucât oamenii caută ceva care să îi surprindă mai mult decât zona de fructe clasice. În plus, şi căpşunile au fost printre cele mai cerute gustări.

Preţurile produselor variază între 15 şi 25 de lei, în funcţie de gramaj şi ambalaj. În medie, într-o săptămână, se ajunge la circa 5-10 comenzi, iar produsele sunt livrate oriunde în ţară.

Roxana Andrei îşi propune să crească, în special, capacitatea de producţie şi să investească în partea de digitalizare, astfel încât să ofere oamenilor mai multe opţiuni de a-şi combina fructele şi de a comanda mai uşor.

„Creşterea capacităţii de producţie ar necesita o investiţie de încă 10.000 de euro, astfel încât să ajungem la volumul dorit. Ne-am gândit inclusiv la finanţări din fonduri europene.“

Intrarea într-un mare magazin cu produsele Sănătate din fructe uscate ar însemna, după cum spune ea, momentul care ar da startul creşterii businessului.

Capacitatea de producţie actuală, menţionează antreprenoarea, de 50 de kilograme de fructe per aparat, ar putea acoperi cererea pe care o are un mare retailer.

Roxana Andrei spune că singura legătură pe care o are cu domeniul producţiei şi cu industria alimentară este faptul că îi place să gătească şi să facă tot felul de combinaţii în bucătărie.

Antreprenoriatul, de asemenea, este ceva nou pentru ea, dar şi interesant. „Învăţ în fiecare zi câte ceva, de la partea de marketing şi promovare, până la producţie, aprovizionare şi vânzare - sunt toate într-un pachet“, spune ea.

Pe partea de promovare şi marketing, businessul colaborează cu diverşi actori din social media, iar intern, rămân producţia, vânzarea şi livrarea.

Un business mic, aflat la început de drum, crede aceasta, are nevoie, în primul rând, de multă promovare şi vizibilitate.

În cinci ani de zile, ea vede Sănătate din fructe uscate în lanţurile mari de magazine din ţară.

„Eu cred că uşile supermarketurilor se vor deschide pentru micii antreprenori şi producători. Perseverenţa cred că este cheia“, a conchis aceasta.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.