ZF Investiţi în România! Cătălin Stroe, Ruris: Migrarea către utilaje electrice poate aduce producţie nouă în România, dar lipsa furnizorilor determină costuri mai mari

Autor: Bogdan Alecu 05.07.2022

♦ Ruris, producător de echipamente pentru grădină, are în plan o electrificare a gamei în următorii trei ani, iar inginerii din cadrul companiei lucrează la noi echipamente.

Electrificarea se va extinde dincolo de industria auto şi către cea a echipamentelor de grădină, este de părere Cătălin Stroe, proprietarul Ruris, companiae producătoare de echipamente agricole din Craiova.

„În trei ani vom discuta despre o reînnoire a gamei cu produse pe acumulatori. Confortul produsului va fi mai mare, iar costul de utilizare va fi mai mic. Nu se mai schimbă uleiul, dar la un moment dat va fi schimbată bateria. Volumul de vânzări va compensa scăderea vânzărilor de ulei spre exemplu. Echipamentele electrice sunt mai uşor de produs şi pot fi produse în România, sunt mai uşor de acomodat decât cele cu motor termic“, a spus Cătălin Stroe în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! realizată de ZF & CEC Bank.

În prezent utilajele care sunt disponibile şi cu acumulatori sunt motocoasele şi motoferăstraiele, cele care de obicei sunt echipate cu motoare în doi timpi, care funcţionează cu un amestec de ulei şi benzină - un motor fiabil, dar care produce vibraţii şi zgomot alături de noxe, motorul în doi timpi fiind mai poluant decât cel în patru.

„Noi am adus primele utilaje cu acumulatori acum circa 7 ani. Atunci piaţa nu era pregătită pentru acest gen de produs şi nici nevoia pentru acestea nu era atât de mare. Acum piaţa a căpătat o dinamică diferită şi oamenii acum sunt influenţaţi de industria auto şi vor utilaje electrice, pe acumulatori, mai ales că şi tehnologia a evoluat mult. Ca strategie pe termen mediu şi lung, motorul electric este viitorul“, a explicat Cătălin Stroe.

Spre comparaţie, japonezii de la Makita care deţin o fabrică în apropiere de Bucureşti unde produc utilaje cu motor electric au înregistrat o creştere puternică a cifrei de afaceri de 50% în 2021 faţă de 2020 la 665 mil. euro.

„Următoarea generaţie, cea cu acumulatori va da de gândit producătorilor ca cel puţin o parte să fie relocată în Europa. În Româia industria are un gol de furnizori pe verticală şi orizontală, iar industria presupune costuri. Cu cât te depărtezi de lanţul de aprovizionare şi încerci să găseşti furnizori care sunt la 2 ore cu avionul, nu 5 minute cu maşina, ineficienţa este tot mai mare“, explică Cătălin Stroe. Spre exemplu în România nu există niciun furnizor de motoare termice pentru utilaje, cele ale Ruris – General Engine – fiind produse în China.

„Noi avem un plan, suntem în studiu de fezabilitate acum şi probabil anul viitor vom veni cu produse noi, inovative, de nişă pe care vrem să le producem la Craiova“, a spus acţionarul.

În 2021 cifra de afaceri a Ruris a crescut cu 34% la 47,7 mil. euro iar profitul net cu 19% la 5,7 mil. euro, după ce în 2020 businessul crescuse cu 29% iar profitul net cu 23%. Spre comparaţie, în 2012 businessul Ruris era de 3,7 mil. euro.

„Dacă vorbim de ultimii 2 ani, 2020-2021, au fost ani spectaculoşi. Oamenii au avut mai mult timp pentru grădină, pentru întreţinerea ei. A fost o nouă oportunitate pentru piaţă ca oamenii să intre în contact cu natura. Toată industria de bricolaj a fost pe creşteri de două cifre în acea perioadă de pandemie“, a spus Cătălin Stroe.

El explică faptul că miza în continuare este de a veni cu noi tipuri de produse pe piaţă care să crească numărul de lucrări pe care le poate face un utilaj.

„Noi continuăm inovaţiile, înregistrăm noi patente la OSIM. Spre exemplu anul acesta venim cu un sistem nou de cosit pentru motosapă, care de obicei se foloseşte la tractor, dar este adaptat pentru motosapă pentru ca fermierii să nu mai facă o investiţie suplimentară într-un alt echipament separat. Mai avem pregătit un proiect pentru o cositoare cuplată la priza de putere. Cele mai atractive produse sunt cele de intrare în gamă. Vrem să venim şi cu consultanţă prin reţeaua de magazine, astfel încât clientul să cumpere echipamentul de care are nevoie“, a explicat proprietarul.

Pe de altă parte, această industria a fost puternic afectată de creşterea preţurilor la materii prime şi transport. Dacă în 2019 un container din China costa 3.000 de dolari, acum ajunge spre 15.000 de dolari sau peste.

„Preţurile utilajelor a crescut în ultimul an – costul materiilor prime a explodat, costul transportului a urcat foarte mult iar acestea se reflecta în preţuri. Dacă vrei să aduci astăzi în Constanţa eşti trimis în Istanbul sau Pireu iar de acolo trebuie să găseşti un camion de transport, care este tot mai greu de găsit. Lanţul de aprovizionare este foarte afectat, mai afectat decât pe timp de pandemie“, a spus Cătălin Stroe.