Ediţie specială ZF IT Generation. Anca Luca, community manager, InnovX-BCR: Start-up-urile selectate pentru evenimentul SelectUSA au atras finanţări de peste 12 milioane de euro. Ce spun antreprenorii care au participat la eveniment despre posibilitatea de a intra pe piaţa americană

Autor: Adrian Seceleanu 06.07.2022

♦ Antreprenorii locali care au participat, cu susţinerea InnovX-BCR, la SelectUSA Investment Summit, cel mai important eveniment dedicat investiţiilor străine directe din Statele Unite, spun că oportunităţile de networking şi accesul la informaţii detaliate de la summit despre cum pot intra pe piaţa americană justifică efortul deplasării.

Acceleratorul InnovX-BCR a selectat cele opt start-up-uri pe care să le susţină să participe la SelectUSA Investment Summit, cel mai important eveniment dedicat investiţiilor străine directe din Statele Unite, care a avut loc săptămâna trecută, pe baza mai multor criterii de performanţă, care au fost communicate transparent către comunitate.

„Am selectat opt startup-uri care au fost accelerate în cadrul programului nostru în perioada 2020-2021, cu o cifră de afaceri între 500.000 şi un milion sau chiar peste un milion de euro sau finanţare atrasă. Sunt opt start-up-uri care au înregistrat rezultate foarte bune, la acest lucru ne-am şi uitat atunci când le-am selectat pentru participarea la acest eveniment. În principal ne-am uitat la parteneriatele pe care au reuşit să le să le încheie în faza de postaccelerare, de asemenea la modul în care a evoluat şi cifra de afaceri. Este foarte important de precizat că aceste opt start-up-uri pe care le-am adus la SelectUSA au reuşit să strângă împreună finanţări în valoare de 12 milioane de euro“, a spus Anca Luca, community manager în cadrul acceleratorului InnovX-BCR, într-un interviu acordat ZF chiar pe durata participării la summit. „Ţinem să subliniem lucrul acesta de fiecare dată: InnovX-BCR este un accelerator transparent din toate punctele de vedere, din punct de vedere al selecţiei, din punct de vedere al accesului pe care îl oferim start-up-urilor care performează cel mai bine în cadrul programului la evenimente de acest fel. SelectUSA este de exemplu este un eveniment unde participă peste 3.500 de organizaţii şi actanţi foarte importanţi din zona aceasta de dezvoltare regională, fiecare dintre state şi-a trimis reprezentanţi. Evident că ne-am gândit la nişte criterii foarte serioase pe care le-am şi transmis foarte transparent către toate start-up-urile din comunitatea noastră şi i-am ales pe cei care au îndeplinit criteriile pe care le menţionam mai devreme“, a adăugat ea.

Participarea s-a dovedit a fi extrem de utilă, a spus şi Ovidiu Cical, CEO şi fondator al start-up-ului de cybersecurity Cyscale. „Noi am venit la SelectUSA prin programul InnovX, am fost mereu ajutaţi şi din momentul în care am participat la program şi până acum am beneficiat foarte mult de relaţia cu InnovX. Când am văzut invitaţia de la ei a fost un categoric da. Nu cred că participarea la un eveniment trebuie să fie într-o singură direcţie, adică te duci acolo şi te aştepţi să fii asaltat şi să se întâmple oportunităţile pentru tine.“

„Am venit cu gândul de a depune efort, de a încerca să găsim parteneri, posibili clienţi, şi am făcut lucrul ăsta proactiv în aceste zile de eveniment. Merită să vii aici, este un eveniment general, sunt foarte, foarte multe feţe cu care poţi discuta şi lucruri pe care le poţi afla în special despre SUA“. El a adăugat că participarea la conferinţă va duce la schimbarea unor planuri ale companiei legate de intrarea în SUA. „Noi am plecat din România cu câteva state din SUA în minte deja, unde am vrea să punem piciorul, ca şi companie. Cred că aici am aflat lucruri care ne vor ajuta să recalculăm această decizie. Ne uităm acum la taxe, la beneficiile oferite pentru deschiderea unui birou într-un stat sau altul, şi tot ce se poate extrage dintr-un parteneriat cu agenţiile de stat care se ocupă de a aduce investitori şi a aduce companii în statul lor. Cred că ni s-a schimbat un pic părerea şi mă bucur că am avut şansa să mă întâlnesc cu atât de multe companii“ a mai spus Cical.

Participarea la aceste evenimente este importantă, dar o concluzie privind beneficiile aduse nu poate fi trasă imediat, a punctat Evelina Necula, cofondator al Kinderpedia, o soluţie de comunicare şi management pentru o educaţie care se adresează atât şcolilor cât şi grădiniţelor.

“Oportunitatea de a veni la summitul SelectUSA s-a născut în urma participării la acceleratorul InnovX-BCR pe care l-am şi câştigat anul trecut, în octombrie. O parte din beneficiile obţinerii locului întâi la acest accelerator a fost reprezentată şi de participarea la SelectUSA summit, oportunitate pe care am cântărit o în echipă şi am decis să dăm curs acestei invitaţii tocmai pentru că ne oferă un acces nemijlocit către o piaţă nouă, pe care nu era foarte uşor să o descoperim altfel. Dacă ne gândim la avantajele pe care poate să le aducă o astfel de participare, ele pot să fie cântărite pe termen scurt, mediu şi lung. De regulă nu ne hazardăm să evaluăm impactul unui eveniment foarte repede, pentru că în dinamismul şi adrenalina momentului poţi să fii super entuziast şi să crezi că se întâmplă foarte multe lucruri, dar ele întotdeauna se decantează şi se înţeleg mult mai uşor de acasă, după ce ai dobândit un pic de perspectivă. Ce vedem pe termen scurt este foarte mult networking, foarte multe conexiuni, şi dobândim cu adevărat o perspectivă asupra felului cum funcţionează educaţia în cazul nostru pentru că noi suntem o soluţie edtech şi suntem interesaţi în particular de această piaţă. Vedem cam care este raportul între educaţia publică şi cea privată, care sunt mecanismele de achiziţie, care este felul în care funcţionează tehnologia în educaţie în diverse state de pe continent în momentul acesta şi chiar am reuşit să facem şi câteva conexiuni punctuale cu câteva municipalităţi care afirmă astăzi că sunt interesate să piloteze Kinderpedia pentru câteva dintre şcolile din oraşul lor.  Acesta e impactul pe termen scurt. Pe termen mediu ne uităm la câte dintre aceste oportunităţi se pot cristaliza şi evident că pe termen lung ne uităm şi câte dintre ele se transformă în return on investment”, a spus Evelina Necula.

Ion Georgescu, cofondator şi managing director Smarthuts, o soluţie de digitalizare pentru forţa de muncă din teren, a declarat, de asemenea, că deplasarea are sens pentru că oferă acces la oportunităţi de networking greu de egalat în alte condiţii. “Eu zic că merită să participi. Vin oameni din toate colţurile lumii. Ne-am stabilit deja întâlniri cu şi demo-uri cu clienţi din Nigeria, din Egipt, din Iordania şi partea cea mai interesantă este că am ajuns să ne conectăm foarte bine, surprinzător, cu colegii noştri de la InnovX din România. Am stat împreună, deja ne-am stabilit întâlniri împreună cu ei aici, în New York de exemplu, şi deja am stabilit împreună câteva proiecte, începuturi de colaborare, când ne întoarcem în ţară”. De asemenea, important este că în SUA lucrurile se mişcă în alt ritm, iar oamenii sunt mai deschişi. “Sunt două lucruri: în primul rând un lucru pe care mi l-au confirmat şi ceilalţi colegi - în State dacă trimiţi un mesaj pe LinkedIN, un mail cuiva, dacă este ceva care chiar îi ajută răspund foarte rapid. Văd valoarea mult mai repede şi trec mult mai repede la implementarea soluţiei respective. În Europa este un proces de gândire mult mai ... procesul de decizie, de evaluare de gândire e mai lung. Al doilea lucru: oamenii care sunt aici au venit deschişi să cunoască lucruri.”

Un asemenea eveniment te ajută să-ţi schimbi perspectiva, a declarat şi Alina Ştefan, CEO al Salarium, un fintech care a dezvoltat o soluţie software pentru plata salariului în avans. “Pentru mine motivaţia principală (de a participa la SelectUSA - n.red.) a fost cea de mindset, să schimbăm puţin registrul. Venim într-o piaţă mult mai amplă cu interese diferite, cu perspective diferite, şi ne forţează şi pe noi nu numai să gândim într-un plan mai amplu dar cumva să vedem şi resursele în acel plan perspectivele şi nevoile diferite şi această expansiune în mentalitatea noastră astfel încât să putem să ne extindem şi business-urile.

Din fericire ce se întâmplă la conferinţă la o conferinţă în Statele Unite e că lumea e mult mai deschisă, mult mai volubilă în discuţii şi atunci şi productivitatea creşte şi sperăm noi ca acesta să fie doar punctul de interacţiune, urmând să putem urmări şi rezultate.” La fel ca şi ceilalţi antreprenori, Alina Ştefan a punctat diferenţa de atitudine de la evenimentele din SUA. “În primul rând fac un network foarte bun. Oamenii sunt foarte deschişi, sunt dornici să cunoască, sunt foarte curioşi, sunt foarte curioşi în legătură cu businessurile din Europa - le văd ca fiind extrem de valoroase, cu oameni foarte talentaţi. Prin urmare nu numai că sunt curioşi dar şi dornici să încheie parteneriate sau să investească, în funcţie de rolul pe care îl au în business”.

Participarea la un asemenea eveniment te ajută să înţelegi cum stai pe piaţa globală, ce poziţie ai şi ce competitori apar, a explicat şi Bogdan Patriniche, fondator al fintechului Credit Sky, o soluţie de factoring pe tehnologia blockchain. “Motivaţia este simplă: vreau să aflu ce fac ce se întâmplă în lume, ce fac competitorii noştri din Brazilia, din Taiwan, din Polonia, din Ungaria, din Africa. E o ocazie să schimbăm idei, să ne vină idei noi în dialogul cu alţii şi să putem să vedem în ce măsură suntem competitivi şi putem să avem o soluţie care să fie scalată nu numai la nivelul României ci şi la nivelul Uniunii Europene şi de ce nu, şi dincolo de Uniunea Europeană.”

Participarea la SelectUSA este importantă în contextul eforturilor de a intra pe piaţa americană, a spus şi Cori Grămescu, fondatoarea Yummdiet, o platformă de diete personalizate. “Pregătim următoarea rundă de investiţii, am ajuns la 4.500 de clienţi în Europa. Între timp am lansat şi aplicaţia iOS pentru piaţa americană, sub un alt brand Crave Bespoke Nutrition. Am intrat pe piaţa din SUA în urmă cu o lună de zile, practic acum am început să testăm, să înţelegem puţin ce avem de făcut. Eu mă aflu în Statele Unite de finalul anului trecut tocmai pentru a pregăti lansarea pe această piaţă. Şi acum terminăm partea de B2B, pentru că în strategia noastră de dezvoltare intră această extindere printr-o componentă B2B, aşa că suntem aproape de a finaliza şi acest proiect. Avem deja cinci companii care sunt în discuţii avansate cu noi, pentru a ne integra cu ei. Vorbim în special de companii din zonele de fitness, well-being, mental health, dar şi farmacii online şi vânzători de suplimente tocmai pentru că folosind tehnologia noastră de generare de diete personalizate utilizatorii interacţionează de până la şase ori pe zi cu ecosistemul din care se oferă acest produs de dietă personalizată. Este un punct de interes foarte bun pentru toate companiile care au nevoie de utilizatori activ implicaţi în ecosistemul lor”, a spus Cori Grămescu.