Business Internaţional. Chinezii de la BYD, susţinuţi de Warren Buffett, depăşesc Tesla şi devin cei mai mari vânzători de autoturisme electrice

Autor: Liviu Popescu 06.07.2022

BYD, grupul auto chinez susţinut de Berkshire Hathaway al lui Warren Buffett, a detronat Tesla a lui Elon Musk ca cel mai mare producător de vehicule electrice din lume în funcţie de vânzări, semnalând dominaţia crescândă a Chinei în acest sector, scrie publicaţia britanică Financial Times (FT). BYD, cu sediul la Shenzhen, a vândut 641.000 de vehicule în primele şase luni ale anului, un salt de peste 300% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit documentelor companiei. 

Asta în comparaţie cu 564.000 de vehicule vândute de Tesla, care a acuzat un al doilea trimestru dificil din cauza întreruperilor lanţului de aprovizionare şi a vânzărilor în China, după ce operaţiunile sale au fost afectate de blocaje din cauza coronavirusului şi de restricţii de călătorie. Ascensiunea BYD subliniază poziţia consolidată a Chinei în domeniul energiei regenerabile, care se mândreşte cu avantaje de scară şi de cost în mare parte din lanţul de aprovizionare pentru vehicule electrice, baterii şi energie eoliană şi solară. „Performanţa pare impresionantă“, spune Jeff Chung, analist auto la Citigroup, despre creşterea vânzărilor BYD.

Multe dintre modelele BYD sunt vehicule hibride plug-in, care utilizează o baterie mare pe lângă un motor tradiţional pentru călătorii mai lungi, dar care sunt considerate vehicule cu „zero emisii“ în conformitate cu normele de vânzare din China. BYD, care este deţinută parţial de Berkshire Hathaway a lui Buffett, a depăşit, de asemenea, compania sud-coreeană LG, devenind al doilea mare producător mondial de baterii pentru vehicule electrice, după compania chineză Contemporary Amperex Technology, cunoscută sub numele de CATL.

Potrivit SNE Research, cu sediul la Seul, BYD a depăşit LG Energy în ceea ce priveşte cota de piaţă lunară începând cu luna aprilie. Acest lucru s-a datorat în parte perturbărilor de la fabrica Tesla din Shanghai, după ce cel mai populat oraş din China a fost forţat să se închidă timp de două luni pentru a suprima un val de cazuri de coronavirus Omicron. Tesla, împreună cu o serie de producători chinezi de vehicule electrice, inclusiv Li Auto, Xpeng şi Nio, au fost mai puternic afectaţi de blocaje decât BYD, care a beneficiat de acest lucru deoarece majoritatea fabricilor sale nu se află în regiunile şi oraşele care au suferit cele mai severe restricţii. Analiştii consideră că ascensiunea industriei auto naţionale din China este un precursor al unei schimbări tectonice pe piaţa auto globală, pe măsură ce producătorii chinezi de vehicule electrice încep să se concentreze mai mult pe pieţele de export.

Anul trecut, China, cea mai mare piaţă auto din lume, a exportat peste o jumătate de milion de vehicule electrice, mai mult decât dublu faţă de anul precedent. Cu toate acestea, aproximativ o treime din exporturile chinezeşti în Europa au fost mărci europene deţinute de chinezi, precum Volvo Cars şi MG Motor, în timp ce doar 2% au reprezentat mărci chinezeşti, potrivit cercetătorilor de la Mercator Institute for China Studies, un think-tank cu sediul la Berlin. Aproape jumătate au fost de la Tesla, iar restul de 14% au provenit de la societăţi mixte europene din China.