Afaceri de la Zero. Cătălin Sorescu, pasionat de domeniul craft, a renunţat la cariera în IT şi a deschis un magazin de unelte la Timişoara, iar acum dezvoltă un proiect integrat cu o şcoală de meşteşug, o asociaţie şi un muzeu al uneltelor

Autor: Alexandra Matei 11.07.2022

„Îmi doresc să fac tot ce pot pentru acest cerc de activităţi din jurul craftului“ Asociaţia Breasla Artizanilor are în momentul de faţă circa 20 de meşteşugari În Muzeul Uneltelor sunt expuse aproximativ 30.000 de piese pe care antreprenorul le-a folosit şi a căror istorie o cunoaşte în detaliu.

Uneltele şi meşteşugul craft au fost, pentru Cătălin Sorescu, o pasiune încă din copilărie, însă viaţa lui a decurs în aşa fel încât a urmat o facultate de calculatoare şi a ajuns să lucreze în corporaţii şi în diverse alte firme ca inginer software. După o carieră de nouăsprezece ani în IT, în mintea lui a reapărut ideea de craft, aşa că a pornit, în primă fază, cu un magazin de unelte la Timişoara şi cu un muzeu al uneltelor, după care a urmat înfiinţarea asociaţiei Breasla Artizanilor şi acum îşi propune să deschidă şi o şcoală de meşteşug.

„În minte mereu mi-a stat ideea de meşteşug, de craft, de lucru făcut manual. A rămas, însă, în background pentru că am fost genul de om care a învăţat bine, astfel că am urmat o facultate de prestigiu, cea de calculatoare. La un moment dat, în mintea mea s-a înfiripat ideea că ar trebui să mă ocup şi de altceva. Un timp, am făcut asta în paralel SaluOk F serviciu în corporaţie plus pasiunea pentru craft şi am meşteşugărit anumite obiecte. Am înfiinţat şi un muzeu al uneltelor. M-am lovit de faptul că în România, la nivelul anilor 2000, nu se găseau unelte specializate pentru craft şi aşa am ajuns să iau legătura cu furnizori din vest, să folosesc unelte specializate şi să le import în România. Anul trecut, am demarat proiectul Breasla Artizanilor, o asociaţie ce numără 20 de oameni în prezent. Partea pe care acum vreau să o dezvolt este o şcoală de meşteşug“, a povestit el.

Pentru a realiza aceste proiecte, Cătălin Sorescu a apelat doar la economiile făcute de-a lungul timpului, din salariul de inginer software.

Acesta îşi propune, cu toate aceste iniţiative, să închidă un cerc complex, întrucât pasiunea sa pentru craft nu s-a putut limita la o singură nişă pe care să o exploateze.

Totodată, el vrea să ridice ideea de meşteşug la un alt nivel de popularizare şi să o exporte şi în restul ţării, nu doar în Timişoara. „Suntem destul de cunoscuţi în acest domeniu, avem o comunitate şi pe Facebook, de peste 60.000 de oameni.“

În România, craftul, consideră Cătălin Sorescu, este greu vizibil din cauza altor două domenii foarte apropiate.

Atunci când vine vorba de craft, completează el, oamenii se gândesc la aşa-zisul do it yourself -  „mulţi oameni merg la magazinele mari de bricolaj, îşi cumpără unelte şi materiale şi fac mici proiecte prin casă, din nevoia de a face ceva cu mâna lor“. Însă, acesta nu este craft, în concepţia sa.

Cătălin Sorescu, fondator al Fine Crafts, magazin de unelte premium pentru hand-craft şi fondator al Breslei Artizanilor

Pe de altă parte, mai spune acesta, există fabricile şi atelierele mari, care produc bunuri în serie, activitate pe care, de asemenea, antreprenorul nu o vede ca fiind craft.

„Craft este acel domeniu de nişă dintre cele două abordări - sunt micii meşteşugari, care produc obiecte şi au acea conştiinţă a lucrului bine făcut. Acest domeniu este ascuns şi este destul de tipic societăţilor dezvoltate din vest“, clarifică el.

Genul acesta de produse, obţinute prin lucru manual de către meşteşugari, crede el, sunt considerate destul de scumpe de către români, lucru pe care l-a observat în magazinul său de unelte, unde a amenajat şi un spaţiu dedicat obiectelor realizate de artizani din Timişoara.

Feedback-ul celor mai mulţi oameni care au intrat în magazin a fost că aceste obeicte sunt mult mai scumpe decât se aşteptau. Acest lucru este privit astfel, consideră Cătălin Sorescu, pentru că foarte puţini oameni înţeleg demersul de a crea un obiect unicat, care este total diferit de unul în serie.

Magazinul de unelte pe care acesta îl deţine a mers cel mai bine înainte de pandemie, în 2019, când ajunsese la afaceri de 200.000 de euro şi la circa 600 de comenzi lunar.

„Nu m-am considerat niciodată un business man. A fost o traiectorie naturală de la uneltele pe care le foloseam şi pe care au început să le vadă şi alţi oameni cu aceleaşi preocupări şi aşa am început să pun bazele unui mic magazin de nişă“, a detaliat el.

Cel mai vechi proiect rămâne însă Muzeul Uneltelor, pe care acum antreprenorul îşi doreşte să îl ducă la un alt nivel, găsind un spaţiu mai potrivit pentru a expune cele peste 30.000 de piese. În prezent, acestea sunt expuse în două locaţii destul de mici din Timişoara.

Totodată, prin intermediul asociaţiei Breasla Artizanilor şi a viitoarei şcoli de meşteşug, el vrea să mergă tot mai mult în zona educaţiei prin lucru manual încă de la vârste fragede.

„Îmi doresc să ating toate aspectele din jurul acestui domeniu - asta înseamnă magazin de unelte, şcoală de meşteşug, un grup de artizani, o comunitate online şi să păstrăm obiectele din acest domeniu din trecut. Îmi doresc să fac tot ce pot pentru acest cerc de activităţi din jurul craftului.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.