Elena Ungureanu, Visa: În momentul de faţă, aproape un sfert din tot ceea ce înseamnă consumul privat al populaţiei este cheltuit prin intermediul cardurilor

Autor: Ramona Cornea 12.07.2022

În momentul de faţă, aproape un sfert din tot ceea ce înseamnă consumul privat al populaţiei, respectiv 24%, este cheltuit prin intermediul cardurilor, afirmă Elena Ungureanu, Country Manager Romania în cadrul Visa.

”În momentul de faţă, aproape un sfert din tot ceea ce înseamnă consumul privat al populaţiei este cheltuit prin intermediul cardurilor. Am ajuns la 24%, iar în 2019 eram la 17%, deci toate eforturile şi construirea de infrastructură care s-a întâmplat în ultimii ani  - contactless, posibilitatea plăţilor cu dispozitivele mobile, portofele digitale, toate au ajutat la creşterile susţinute pe care le avem în domeniul plăţilor digitale. Media europeană este undeva peste 40%, dar noi facem paşi repezi pentru că ratele noastre de creştere sunt foarte mari. Unul dintre motoarele de creştere sunt plăţile online, care au crescut anul trecut faţă de 2020 şi cu 78% faţă de 2019. Şi plăţile în magazinele fizice cresc cam cu o treime de la un an la altul”, a declarat Elena Ungureanu în cadrul evenimentului ZF Bankers 2022.

Ce a mai declarat Elena Ungureanu în cadrul evenimentului:

• Creşterile acestea nu ar fi putut fi posibile fără dezvoltarea infrastructurii. În momentul acesta avem  peste 300.000 de terminale instalate la comercianţi, ceea ce înseamnă 18 terminale la o mie de locuitori. Media europeană este de 33 de terminale, dar acum cinci ani eram la 12 terminale la o mie de locuitori. Suntem optimişti că va creşte

• Conform datelor de la ARB, două treimi din populaţia României este bancarizată. Acum vreo trei ani vorbeam de 60% din populaţie nebancarizată. Bancarizarea populaţiei este un proces care a început în masă abia în anul 2000.

• Accesul la plăţi electronice este legat în primul rând de distribuţia teritorială, de cât de frecvente pot fi făcute aceste plăţi. Există decalaje între zona rurală şi cea urbană, este decalaje mari între urbanul mic şi urbanul mare, există decalaje în ceea ce priveşte acceptarea cardurilor între lanţurile mari de magazine şi IMM-uri, însă întotdeauna sistemul bancar, industria a fost inventivă.

• Avem un program cu curierii din România pentru dotarea lor cu terminale tap to phone. Proiectul este la început, din şapte curieri patru sunt dotaţi cu astfel de terminale. Trebuie să mai aşteptăm circa şase luni pentru a putea spune sigur (despre acceptarea plăţii cu cardul în rândul clienţilor), însă creşte atât numărul terminalelor, cât şi utilizarea. Avem între 50% şi 60% plată online cu cardul în momentul efectuării tranzacţiei versus restul plată cu cash la livrare.

• Între timp s-au mai rezolvat problemele de conectivitate între bazele de date ale instituţiilor din România. Din datele de la Agenţia de Digitalizare, în primele şase luni de zile s-a colectat 1 mld. lei din taxe şi impozite prin ghişeul.ro, ceea ce înseamnă tot ce s-a colectat în 2021 şi cumulat tot ce s-a colectat din 2011 şi până în 2020, deci plăţile pe ghişeul.ro au crescut exponenţial.

• Avem 18 oraşe în care se poate plăti direct cu cardul direct în autobuz. Creşterile în transportul urban sunt mai mari de două ori decât creşterile cu cardurile Visa în general. Bucureştiul creşte de 8,5 ori mai mult din punct de vedere al tranzitului decât creşte ţara. O chestie interesantă aici este metroul.

• Din totalul tranzacţiilor cu cardurile Visa, peste o treime sunt tranzacţii efectuate cu dispozitive mobile.

• În momentul de faţă, ponderea plăţii utilităţilor cu cardul a crescut cu peste 10%. Un rol important aici l-a avut dorinţa celor furnizează astfel de servicii spre online. În momentul în care omul ştie şi vede că este simplu să facă o tranzacţie în online, a început să o facă din ce în ce mai mult.