ZF Bankers Summit, Asigurări, ziua 3. Piaţa asigurărilor a scăzut în loc să crească în ultimii 10 ani raportat la PIB. „A cumpăra o asigurare înseamnă o perspectivă pe termen lung asupra vieţii. Înseamnă o preocupare pentru cei din jur“

Autori: Mircea Nica , Ramona Cornea , Răzvan Botea , Mara Rolea 14.07.2022

Asigurările de viaţă sunt stabile de 5-10 ani la o valoare de 0,25% - 0,3% din PIB, valoare care variază Potenţial există în foarte multe linii de business, dar suntem o piaţă dominată de RCA Nevoile clienţilor legate de sănătatea lor şi de cea a familiei lor sunt în creştere rapidă şi de acolo va veni creşterea în următorii câţiva ani.

Piaţa asigurărilor totală a crescut cu 71% în ultimul deceniu, iar piaţa asigurărilor de viaţă cu 44%, în condiţiile în care PIB-ul a crescut cu 100% în ultimii 10 ani. Liderii pieţei de asigurări prezenţi la summit au încercat să explice cum s-a ajuns în această situaţie şi s-au pus de acord că economia din România este una de consum, în care oamenii preferă să îşi pună banii în imobiliare, vacanţe, în bunuri.

„Când ne uităm la cifrele din România, asigurările de viaţă sunt stabile de 5-10 ani la o valoare de 0,25% - 0,3% din PIB, valoare care variază. Cred că este vorba de unde vor oamenii să-şi plaseze banii, România este o economie de consum, oamenii investesc mult în imobiliare, vacanţe, în consum. Aici este vorba de educaţie“, a explicat Gerke Witteveen, CFO la  NN Asigurări de Viaţă.

În acelaşi timp, Gerke Witteveen a mai adăugat că în acest moment nu este suficient doar ca oamenii să fie interesaţi pentru a cumpăra produsele în volume mult mai mari decât au făcut-o în trecut, dar în ultimii ani, cu pandemia, cu războiul, românii au ajuns să perceapă altfel riscul.

„Nevoile clienţilor legate de sănătatea lor şi de cea a familiei lor sunt în creştere rapidă şi de acolo va veni creşterea în următorii câţiva ani“, a mai adăugat el.

Pe de altă parte, potenţialul există în foarte multe linii de business, dar piaţa este dominată de RCA, susţine Mihai Tecău. „Sper ca la un moment dat piaţa să-şi arate şi creşterea sustenabilă. Acum creşterea care a fost în ultimul an este datorată RCA-ului. Este o poliţă de asigurare în jurul căreia s-a creat această piaţă de asigurări şi va fi în continuare un punct de reper“, a mai adăugat Mihai Tecău.

În ceea ce priveşte piaţa RCA şi Tanja Blatnik, CEO al Euroins, a spus că atunci când strategia este bazată pe creştere, compania devine sensibilă la preţ, iar această piaţă RCA este extrem de volatileă privind tarifarea. „Este o piaţă unică, iar în comparaţia preţurilor este extremă, adică nu cumperi nimic fără să compari. Te duci la broker şi îţi spune ofertele, iar mentalitatea clienţilor este de a cumpăra cel mai ieftin“, a explicat Tanja Blatnik.

Cu toate acestea, Virgil Şoncutean, CEO Allianz-Ţiriac, este de părere că acum, mai mult ca oricând este vremea asigurărilor. „Vremurile grele pe care le trecem vor accelera puţin dezechilibrele şi la nivel de familie şi la nivel de business. Vor fi dezechilibre pe cerere şi ofertă, pe lanţul de distribuţie, iar acest lucru creează predispoziţie pentru evenimente care sunt cuprinse în poliţele de asigurare.“