Deloitte si Concordia propun o listă de măsuri pentru ca România să atingă obiectivele europene legate de transport sustenabil. Printre propuneri: extinderea programelor Rabla şi Rabla Plus la vehiculele comerciale şi prioritizarea investiţiilor în electrificarea liniilor feroviare

Autor: Roxana Rosu 14.07.2022

România trebuie să  stabilească un plan sustenabil pentru tranziţia către un sector al transporturilor verde, adaptat la specificul fiecărui mod de transport, în contextul tendinţelor europene de decarbonare, al obiectivelor Planului Naţional în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice şi al obiectivelor pachetului Fit for 55, arată un raport realizat de Deloitte pentru Confederaţia Patronală Concordia.

La nivel european, până în 2030, Strategia de Mobilitate propune atingerea unui nivel de  30 de milioane de autovehicule cu emisii zero în circulaţie,  dublarea traficului feroviar de înaltă viteză,  automatizarea implementată la scară largă,  ambarcaţiuni cu zero emisii disponibile pe piaţă.

Iar până în 2050, Comisia Europeană doreşte să implementeze o Reţea de Transport Trans-Europeană complet funcţională, multi-modală, pentru transport sustenabil şi inteligent. Statele Membre trebuie să investească 37% din Fondurile Planului pentru Redresare şi Rezilienţă al UE pentru implementarea obiectivelor climatice.

Potrivit studiului realizat de Deloitte, datele arată că numărul vehiculelor electrice şi hibrid s-a dublat în 2021 în România comparativ cu 2020, iar pe teritoriul ţării noastre există 940 km funcţionali de autostradă şi o reţea rutieră de 86.700 km (45% modernizată).

În plus, în decembrie 2021, existau 747 puncte de încărcare normale şi cu putere ridicată

Pe zona feroviară, 70% din locomotive şi automotoare, 36% din vagoanele de marfă şi 23% din vagoanele de pasageri au depăşit durata normată de amortizare. De asemenea, doar 1,4% din vagoanele de marfă sunt capabile de transport multi-modal.

În ceea ce priveşte transportul maritim şi fluvial, doar 9% din volumele de mărfuri totale erau transportate prin căile navigabile interne în 2020:  46% transporturi naţionale, 44% transporturi internaţionale şi 10% transit. În plus, 43% din mărfurile transportate prin căile navigabile interne reprezintă minereu, iar 32% reprezintă produse agricole şi 8% produse chimice. În 2020 existau 2.763 km de căi navigabile interne.

Pentru realizarea obiectivelor României în domeniul transporturilor, printre măsurile necesare se numără stabilirea unui cadru de reglementare pentru întreg lanţul valoric H2 – de la generare la depozitare, distribuţie şi utilizare, stimularea dezvoltării infrastructurii de încărcare electrică – publică şi privată, promovarea la scară largă a combustibililor cu emisii reduse – pilonul cu cel mai mare impact pentru decarbonare, cu potenţialul de a reduce emisiile cu 40% până în 2050, implementarea zonelor cu emisii scăzute şi restricţionarea accesului vehiculelor Euro 3 şi 4, extinderea programelor Rabla şi Rabla Plus la vehiculele comerciale, în special stimularea achiziţionării de vehicule compatibile cu GNC/GNL, prioritizarea investiţiilor în electrificarea liniilor feroviare sau, în cazul în care electrificarea nu este rentabilă, în utilizarea trenurilor cu baterii sau pile de combustie pe bază de H2 şi investiţii în îmbunătăţirea infrastructurii de navigaţie pe sectorul România – Bulgaria.