ANALIZĂ. Cum se vede în piaţă valul doi din producţia de lactate: brandurile mici de brânzeturi şi iaurt au crescut şi de două ori mai rapid decât jucătorii mari în ultimii cinci ani

Autor: Mădălina Dediu Panaete 15.07.2022

„Să construieşti un brand într-o piaţă aşa dinamică şi concurenţială precum cea a lactatelor a fost o provocare, dar secretul a fost că nu am ştiut ce ne aşteaptă.“

Micii producători care au avut curaj să intre în luptă cu marii jucători pe piaţa de peste 5,3 mi­liarde de lei (1,1 miliarde de euro) a lactatelor au înregistrat chiar dublarea afacerilor în ultimii cinci ani, arată o analiză a ZF.

Cei mai mari cinci producători de lactate – Albalact, Danone, Olympus România, Hochland România şi FrieslandCampina (Napolact) – au raportat cumulat anul trecut afaceri de 3,1 miliarde de lei, în creştere cu 41,6% faţă de anul 2017, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe.

Comparativ, cinci jucători mici selectaţi de ZF şi anume Agroserv Măriuţa (Lăptăria cu Caimac), Mirdatod (Telemea de Ibăneşti), Ferma cu Omenie, Eliezer Prod (Lunca Ilvei) şi Klaus (Artesana) au avut cumulat afaceri de 195 de milioane de lei, în creştere cu peste 80% faţă de anul 2017. Analiza ZF a pornit de la faptul că în ultimii ani micii producători au anunţat investiţii importante în dezvoltarea brandurilor şi a producţiei pe o piaţă unde cele mai mari cote de piaţă le au jucătorii din top 5. Practic, primii cinci jucători din piaţa lactatelor realizează mai bine de jumătate din cifra de afaceri raporată în întreg sectorul lactatelor, unde activează peste 480 de firme.