Digitalizare rămasă în urmă: Gradul de dotare cu contoare inteligente variază între 3% şi 40%. Indiferent de situaţie, efectul în factura la energie e aproape nul. De ce?

Autor: Roxana Petrescu 19.07.2022

♦ Problema este că nici acolo unde sunt montate contoare inteligente nu există oferte prin care utilizatorul să-şi cumpere necesarul de energie în funcţie de profilul de consum, astfel că, cel puţin până acum, revoluţia smart meter în România este lipsită de efect.

Un contor inteligent (smart meter), alături de opţiunile de cumpărare a energiei în funcţie de momentul consumului ar putea duce la scăderea facturilor. Problema este că în România gradul de dotare a consumatorilor cu smart meters este de numai 18%, arată datele din cel mai raport al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pe această temă. Mai mult, nici acestea nu funcţionează astfel încât să poate genera economiile posibile pentru consumatorul final.

„În anul 2021 a fost înregistrată o creştere a dinamicii schimbării furnizorului în raport cu anul 2020. Referitor la acest aspect trebuie re­ma­r­cată lipsa ofertelor pentru preţuri dina­mice (tip time of use sau preţuri pentru ore de vârf şi ore de gol sau zi/noapte) din partea furnizorilor de energie electrică. Din acest punct de vedere, unul din beneficiile ţintite prin implementarea SMI (sistem de măsu­rare inteligent), respectiv implicarea activă a utilizatorilor în piaţa de energie electrică prin modificarea comportamentului de consum pentru aplatizarea vârfurilor de sarcină, prin implicarea în servicii de asigurare a flexibilităţii (prin agregare sau asociere în comunităţi energetice), nu are şanse să se materializeze“, se arată în raportul ANRE pe 2021.