ZF Most valuable TECH start-ups in Romania 2022. Cristian Dascălu, partner în cadrul GapMinder VC şi cofondator al Techcelerator: „Vor fi finanţate mai greu start-up-urile care dezvoltă soluţii sau produse «nice to have». Fondatorii trebuie să se concentreze pe pragmatism, pe cifre, rate de creştere şi rezolvarea unor probleme majore“

Autor: Alexandra Cepăreanu 19.07.2022

„Evaluările start-up-urilor vor scădea, pentru că nu putem face abstracţie de ce se întâmplă la nivel internaţional. Fondatorii vor trebui să dovedească mai bine că soluţia sau produsul pe care l-au dezvoltat rezolvă o anumită problemă.“

Fondatorii de start-up-uri tech care vor să atragă runde de investiţii pentru a susţine dezvoltarea accelerată a businessurilor pe care le-au înfiinţat trebuie să se concentreze mai mult pe ratele de creştere, pe cifrele pe care le prezintă investitorilor şi trebuie să le demonstreze acestora că soluţia sau produsul pe care l-au dezvoltat este necesar pentru rezolvarea unei problemele majore, a spus Cristian Dascălu, partner în cadrul fondului de investiţii GapMinder VC şi cofondator al Techcelerator, unul dintre cele mai active programe de accelerare pentru start-up-urile locale de tehnologie.

„Este un moment bun să începi, este un moment bun de a investi, dar trebuie să schimbi un pic mindsetul cu o focalizare pe pragmatism, pe cifre şi rate de creştere. Ieşim din zona în care se finanţează produse frumoase şi «nice to have», pentru că economia nu mai are nevoie de atât de multe «nice to have-uri», în contextul acesta“, a spus Cristian Dascălu în cadrul evenimentului ZF Most valuable TECH start-ups in Romania 2022.

El a adăugat că în prezent se face trecerea de la „good companies“ la „great companies“.

„Pe de altă parte, presiunea investitorilor de a fi mai atenţi în ce produse sau soluţii investesc a ajuns şi ea ceva mai mare pentru că a crescut riscul. Cumva, toată partea de start-up-uri «nice to have», care rezolvă probleme «mai puţin» importante, trebuie să se bazeze pe o tracţiune, pe rate de creştere mai mari validate atât de utilizatori, dar mai ales de venituri. Chiar dacă veniturile sunt mici, ele trebuie să aibă o rată de multiplicare bună.“

De asemenea, în noul context internaţional incert ecosistemul românesc de start-up-uri tech are ocazia să demonstreze că poate veni cu soluţii la probleme concrete şi majore, a mai punctat reprezentantul GapMinder VC şi Techcelerator.

„Cred că ecosistemul din România, din sud-estul Europei, are potenţial şi poate să înceapă să se dovedească, să se concentreze pe cifre, pe realizări reale, pe probleme majore. Cu siguranţă vom vedea evoluţii atât în rundele de finanţare pre-seed, cât şi în cele seed şi recomandăm oamenilor care au idei să le transforme în soluţii sau produse să nu se teamă de contextul general. Contextul general trebuie să îi îngrijoreze pe cei care nu vin cu rezolvări majore la nişte probleme majore. Această etapă este un nou ciclu economic care începe, iar tot ce am văzut noi ca fiind big tech a început tot într-un astfel de moment, dar într-un ciclu anterior. Mulţi investitori, mai ales din zona de VC şi cei care au performanţă, au avut oricum această gândire, doar că acum nu se va mai putea fără această gândire.“

Cristian Dascălu a menţionat că în ultimii doi ani, care au fost impactaţi de pandemia de COVID-19 şi restricţiile impuse de autorităţi – care au dus la o digitalizare accelerată la nivel internaţional -, fondatorii de start-up-uri tech au avut din ce în ce mai multă nevoie de îndrumare pentru a se pregăti pentru ridicarea unei finanţări. „În ultimii doi ani am observat nevoia fondatorilor de a se alinia la mindset-ul de investment, la acest pragmatism care ţine de runda pe care o realizează – când ridici o primă rundă de finanţare trebuie să te uiţi şi la următoarea rundă. Apoi ai toată partea de business case, cifrele, ratele de creştere de la an la an sau de la semestru la semestru – unde ar trebui să vedem creşteri mari. Cred că trebuie să continuăm să îi învăţăm să opereze cu astfel de lucruri şi astfel îi vor convinge şi pe primii investitori, dar şi pe noi investitori“, a explicat Cristian Dascălu, adăugând că în prezent etapele de finanţare trebuie să fie mai lungi şi mai semnificative.

„Trebuie să facă runde de finanţare mai grele într-un context mai provocator. Asta se întâmplă la nivel macro, se corectează multe lucruri. Cred că start-up-urile care vor face runde de finanţare vor fi proiecte mai valoroase şi rundele în sine vor fi mai valoroase. Evaluările vor scădea, pentru că nu putem face abstracţie de ce se întâmplă la nivel internaţional, iar fondatorii vor trebui să dovedească mai bine că soluţia sau produsul pe care l-au dezvoltat rezolvă o anumită problemă, cel puţin pentru o etapă. Cred că vom reveni la ce era, dar aceasta cred că este o etapă de asumare“, a mai explicat Cristian Dascălu.

 

Ce a mai spus Cristian Dascălu în cadrul evenimentului

♦ Trebuie să înţelegem că partea aceasta de accelerare s-a maturizat şi ea, poate acum avem nevoie de incubare sub partea de accelerare care să facă şi o parte din ceea ce se făcea până acum în zona de accelerare – foarte multă educaţie a fondatorilor. Şi astfel, în etapa de accelerare fondatorii chiar să se concentreze pe toată partea aceasta de go to market, de runde noi pe SeedBlink sau în alte medii, dar având la bază cifre frumoase de creştere, pe care Flip.ro le-a demonstrat multor investitori.

♦ Un exemplu concret. În 2019 am avut ocazia să îi cunoaştem pe cei de la Flip.ro, care au intrat în programul de accelerare al Techcelerator. Au şi ieşit din portofoliul nostru la fel de repede, în doi ani, ceea ce ne-a bucurat, mai ales că au ajuns la înţelegerea cu eMAG Ventures care a preluat participarea noastră. Şi Flip.ro este un exemplu de companie. Spre exemplu, am citit recent o ştire din Rusia care spunea că în urma restricţiilor care li se aplică şi pentru că nu mai au tehnologie nouă, comercianţii de device-uri vând foarte mult dispozitive second-hand în prezent, în Rusia. Practic, Flip.ro a anticipat apariţia unui nou comportant al consumatorilor. Ei au demonstrat că ceva simplu poate fi profitabil şi scalabil.