ZF Logistica Businessului, un proiect ZF şi Element Industrial: Daniel Donici, Artesana: Vom avea provocări noi pe partea de logistică, pentru că vom introduce sticle şi borcane noi

Autor: Alina-Elena Vasiliu 21.07.2022

♦ Prin noua investiţie, care depăşeşte 6 milioane de euro, Artesana îşi va dezvolta gama de brânzeturi, cu care, de altfel, a şi făcut primii paşi pe piaţa de profil.

Producătorul de lactate Artesana din Tecuci se aşteaptă la provocări noi din punct de vedere logistic după ce va da în funcţiune o nouă linie de producţie, deoarece noile articole vor veni în ambalaje diferite, personalizate.

„Odată cu această investiţie, pe care o vom deschide la finalul lunii august, vom avea şi provocări noi pe partea de logistică, pentru că vom introduce sticle şi borcane noi. Vom fi nevoiţi să depozităm mai multe cantităţi pentru mai mult timp. Am investit într-o platformă pentru depozitare afară, dar şi într-un spaţiu acoperit“, a spus Daniel Donici, cofondator Artesana, la emisiunea online ZF Logistica businessului.

Prin această investiţie, care depăşeşte 6 milioane de euro, Artesana îşi va dezvolta gama de brânzeturi, cu care, de altfel, a şi făcut primii paşi pe piaţa de profil. Dezvoltarea se face cu o finanţare de la CEC Bank.

„În septembrie anul trecut (2021 „ n. red) am închiriat un depozit şi în Bucureşti, pe care însă îl vom închide. Am vrut să vedem cum putem livra mai des şi direct către clienţii mai mici din comerţul tradiţional, dar nu a fost eficient, a devenit mult mai scump să livrăm aşa decât prin intermediul operatorilor, astfel că am luat decizia de a închide acest depozit.“

Modelul de business al Artesana este să livreze prin intermediul operatorilor logistici. Astfel, tirul vine şi încarcă marfa, apoi o transportă în Bucureşti sau altundeva în ţară către depozitele operatorilor şi de acolo se face livrarea către distribuitori. Aceşti operatori nu livrează direct către magazine, ci către platformele lor centrale. Brandul Artesana se regăseşte în toate celelalte reţele mari de comerţ alimentar. Magazinele mici din comerţul tradiţional reprezintă mai puţin de 10% din businessul companiei.

„Avem cam trei încărcări pe săptămână, iar dacă mai e nevoie, suplimentăm. Acum cinci ani, am cumpărat şi un depozit modular, care se asamblează, aşa că l-am acoperit şi funcţionează foarte bine deocamdată, până dăm drumul la noua investiţie.“

Spaţiile de depozitare ale Artesana se află în Tecuci, acolo unde este şi fabrica. O suprafaţă nouă de aproximativ 500 de metri pătraţi de spaţii de depozitare se va adăuga zonei de producţie la care se lucrează în prezent. Suprafaţa nouă totală este de 2.300 de metri pătraţi, iar capacitatea de producţie va creşte de la 15.000 de litri pe schimb în prezent la 50.000 de litri.

„Vom avea capacitate să acoperim cererea din piaţă, care e din ce în ce mai mare. Anul acesta facem zece ani de când suntem pe piaţa laptelui neomogenizat. Am început cu brânzeturi, dar am ajuns să avem peste 90% iaurturi în portofoliu. În fabrica nouă, vom avea permanent porţile deschise şi orice client poate să vină să vadă ce facem.“

Artesana nu are o flotă proprie de maşini, în afară de o maşină care face livrări locale.

„Este mai ieftin să lucrăm cu cei care fac asta. Lucrăm cu XPO Logistics şi Nordic Logistics, dar şi cu operatori locali.“

O altă provocare a acestui an, adaugă Daniel Donici, este referitoare la europaleţi, în cazul cărora 10% se pierd, fie pentru că se deteriorează, fie pentru că se fură.

„De la 7-8 euro, preţul unui europalet a ajuns la 18-20 de euro, aşa că am luat decizia să închiriem un tir de paleţi pe care îi rulăm. La un moment dat, va trebui să cumpărăm din nou. Toate acestea se văd în costuri. Nu am avut de ales şi am scumpit produsele, dar nu am acoperit toate cheltuielile.“

La sfârşitul anului 2020, în acţionariatul Artesana a intrat şi compania de private equity ROCA Investments, prin achiziţia unui pachet de 20% din acţiuni.

Artesana a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 21 de milioane de lei, în creştere cu 16% faţă de anul anterior, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe. Fondatorii companiei, Alina şi Daniel Donici, au deschis prima fabrică în luna august 2012 cu o investiţie iniţială de aproximativ 750.000 euro, bani folosiţi pentru cumpărarea terenului, a echipamentelor şi pentru reconstruirea şi amenajarea clădirii existente.

 

În depăşirea oricărei crize, investiţiile în infrastructură sunt primordiale, este de părere Daniel Donici de la Artesana.

„Nu realizăm cât de mult pierdem pentru că nu avem infrastructură. Ce-ar fi fost acum să avem linii cât mai rapide ca să-i ajutăm pe vecinii noştri să exporte cerealele? Am fi fost mult mai departe. Lucrurile se întâmplă greu. Pentru noi, un impact direct îl are autostrada Moldovei. Doar porţiunea dintre Ploieşti şi Buzău va reduce timpul de navetă săptămânală cu cel puţin jumătate de oră, ceea ce se va vedea şi în bani“, spune antreprenorul.

El adaugă şi că, odată cu livrările mai rapide, se pot realiza şi economii, prin reduceri de costuri, însă totul ţine de investiţiile în infrastructură.