Business MAGAZIN. Începutul sfârşitului pentru Netflix? Ce probleme uriaşe are liderul industriei de streaming şi care sunt motivele pentru care şi-a pierdut peste 72% din valoare

Autor: Eduard Ivanovici 24.07.2022

Liderul industriei de streaming are de străbătut un traseu extrem de complicat în viitorul apropiat, definit printr-o „internaţionalizare” a conţinutului video şi o distanţare faţă de cultura americană şi de modelul hollywoodian de film. Unde se îndreaptă Netflix după o scădere de 72% a acţiunilor în 2022?

De la o capitalizare de 306 miliarde de dolari toamna trecută, perioadă care a coincis, de altfel, cu apogeul multor acţiuni americane din industria tech, Netflix valorează în prezent circa 76 de miliarde de dolari, reprezentând un declin uriaş de 75%. Prin contrast, gigantul din Statele Unite avea o valoare de piaţă mai mare în vara lui 2017, deci cu mult înainte de avântul generat de măsurile de lockdown din timpul pandemiei. Alături de acţiuni precum Apple, Tesla şi Zoom, Netflix a fost unul dintre marii câştigători ai crizei sanitare, în vreme ce societatea şi-a dublat capitalizarea între ianuarie 2020 şi noiembrie 2021.

La fel ca Zoom, acţiunile Netflix au adoptat un trend puternic descendent ca urmare a reducerii numărului de restricţii ce au ţinut de pandemie, având în vedere că oamenii au tânjit timp de aproape doi ani după vacanţe în afara ţării, întâlniri cu prietenii şi, la nivel general, de aer proaspăt. În urmă cu circa două săptămâni, acţiunile companiei cofondate de Reed Hastings au primit un preţ ţintă de 157 de dolari, cea mai pesimistă recomandare din rândul a 44 de analişti de pe Wall Street intervievaţi de furnizorul de date financiare FactSet.

Având în vedere că acţiunile au coborât cu 72% anul acesta, Netflix este cel mai slab performer inclus în indicele bursier S&P 500, iar preţul unei acţiuni a ajuns recent la 167,5 dolari, cu doar 0,5% peste media ultimilor cinci ani, conform MarketWatch. Matthew Harrigan, analist al băncii de investiţii Benchmark, cu 350 de milioane de dolari capitalizare, le-a oferit acţionarilor o recomandare de tip „sell”  şi susţine că este „sceptic cu privire la orice creştere susţinută a acţiunilor Netflix”, în pofida declaraţiilor altor analişti, conform cărora evaluarea companiei a devenit mult mai atractivă datorită scăderilor de anul acesta. În T1/2022, Netflix a pierdut circa 200.000 de abonaţi pe fondul inflaţiei, războiului din Ucraina şi concurenţei tot mai acerbe din piaţa serviciilor de streaming, conform raportului financiar publicat la SEC (Securities and Exchange Commission – autoritatea de reglementare a burselor americane), oferind  între timp o serie dezamăgitoare de prognoze, fapt ce nu a făcut decât să ridice tot mai multe semne de întrebare în rândurile investitorilor.

Business MAGAZIN. Începutul sfârşitului pentru Netflix?