ZF 15 minute cu un antreprenor. Radu Savopol, reţeaua de cafenele 5 to go: Vrem să creştem o comunitate de francizaţi în care fiecare să aibă circa 15-20 de cafenele. E greu să te dezvolţi alert şi să ai sute de parteneri

Autor: Miruna Diaconu 28.07.2022

♦ Pentru anul acesta, antreprenorul se aşteaptă la venituri de 25 de milioane euro, aproape o dublare a afacerilor faţă de 2020 ♦ 5 to go este cel mai extins jucător de pe piaţa locală de cafenele, cu circa 400 de unităţi.

Radu Savopol, cofondatorul lanţului de ca­fenele 5 to go, spune că odată cu dezvol­tarea re­ţelei, îşi doreşte să creeze o comunitate de fran­cizaţi cu experienţă, astfel încât fiecare dintre ei să ajungă să opereze 15-20 de unităţi. Dez­voltarea reţelei de cafenele se bazează în principal pe parteneriatele de tip franciză, acesta fiind modelul de business încă de la început.

„Vrem să creştem o comunitate de francizaţi care să aibă 10-15 sau chiar 20 de cafenele fiecare. Deja există parteneri de-ai noştri care s-au structurat aşa, au început să aibă manageri, depozite mici. Ne dorim să ajungem undeva la 1.000 de cafenele în următorii patru ani, doar în România. Nu ai cum să te gândeşti că te poţi dezvolta aşa rapid cu 600 de francizaţi, ar fi greu. Preferăm să avem 1.000 de cafenele, dar poate cu 300 de francizaţi şi dintre aceştia, 50 foarte puternici. Ai nevoie de o comunitate de antreprenori, de parteneri, care să fie mai structuraţi, pentru că devine din ce în ce mai greu să comunici“, a spus Radu Savopol, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Unul dintre cei mai dezvoltaţi francizaţi din cadrul lanţului este un antreprenor care a ajuns la 14 cafenele, iar anul acesta va depăşi cifra de 1 mil. euro venituri. Costul pentru deschiderea unei cafenele 5 to go în sistem de franciză este de circa 15.000 de euro în cazul spaţiilor de circa 10-15 mp, iar suma poate ajunge şi la 23.000 euro pentru unităţile cu o suprafaţă de 30 mp.

Lanţul autohton de cafenele se apropie de pragul de 400 de unităţi, printre care se numără şi câteva localuri în Ungaria, Franţa, Belgia şi Anglia. Însă în aceste ţări, spune antreprenorul, lanţul de cafenele a intrat mai mult pentru o calibrare a ceea ce înseamnă brandul în pieţele respective. Spre exemplu, spre deosebire de România, în piaţa din Ungaria, cerinţele de consum sunt diferite, spune Radu Savopol.

„În Ungaria, avem o masterfranciză semnată pe 75 de localuri ce urmează a fi deschise în următorii cinci ani. Totuşi, mă gândesc serios ca în următoarea ţară în care intrăm să mergem noi direct sau în parteneriat. Mai exact, vreau să fim noi mai implicaţi în operaţional. E clar că trebuie luate decizii rapide şi de multe ori masterfrancizatul nu e atât de deschis să urmeze nişte paşi“, precizează el.

Radu Savopol spune că ţara în care şi-ar dori să intre cu propriile cafenele ar fi Polonia, o piaţă de altfel dezvoltată, dar foarte provocatoare, având în vedere prezenţa mare a lanţurilor de cafenele internaţionale şi lipsa jucătorilor mici, locali.

În România, există câţiva jucători care au dezvoltat reţele de cafenele, respectiv Starbucks, 5 to Go, McCafe, The Coffee Shop sau Tedís. Numărul reţelelor mari „ fie ele locale sau internaţionale „ e mic totuşi prin comparaţie cu alte ţări. Pe lângă acestea însă, există sute de unităţi independente, acesta fiind de fapt segmentul cel mai efervescent.

Spre deosebire de marile lanţuri internaţionale de cafenele, reţeaua locală 5 to go are avantajul de a se putea adapta noilor tendinţe din piaţă, adaugă Savopol.

„Fiind un brand tânăr, nu suntem foarte rigizi, am mers şi în spaţii de 10 mp, dar şi în spaţii de 100 mp. E nevoie să te adaptezi, piaţa se modifică foarte repede. Spre exemplu, vara aceasta, multe cafenele au adoptat un produs şi l-au vândut, este vorba de bubble tea, un produs la care nu te gândeai acum 2-3 ani. A venit ca un val, iar dacă nu te urci pe valul respectiv, pierzi o vară. Probabil că vara următoare nu va mai fi trendul, dar sezonul acesta s-au făcut nişte cifre spectaculoase pe produsul respectiv.“

Lanţul de cafenele a ajuns anul trecut la afaceri de aproape 13 mil. euro, iar estimările lui Radu Savopol pentru anul acesta arată o cifră de afaceri de 25 mil. euro.