ZF Logistica businessului. Gabriel Stănescu, Vector Internaţional: Am preferat să fim chiriaşi într-un depozit ca să ne focusăm pe ce ştim să facem, distribuţie de papetărie

Autor: Alina-Elena Vasiliu 02.08.2022

♦ Grupul Vector numără 75 de angajaţi, din care aproximativ jumătate sunt implicaţi în zona de logistică, atât în depozite, cât şi în livrări, Vector având şi un parc propriu de maşini.

Grupul Vector, cu activitate în distribuţia de produse de birotică şi papetărie, deţinut de Marius Avram şi Ionel Oprean, şi-a propus să ajungă la 8,5 milioane de euro cifră de afaceri în 2022, o creştere de peste 20% faţă de anul trecut, iar până la jumătatea acestui an obiectivele au fost atinse.

„Am reuşit să echilibrăm scăde­rile venite din zona birourilor, care nu au mai funcţionat o perioadă, cu pro­duse din alte categorii – de curăţenie, de igienă, de protocol, de protecţie îm­potriva Covid. S-a simţit lipsa oa­menilor de la birouri, dar vedem o revenire, chiar şi în sistem hibrid, şi este un restart bun“, a spus Gabriel Stănescu, direc­tor executiv al gru­pului Vector, la emisiunea online ZF Logistica businessului.

Grupul Vector a fost fondat în 1997 şi a dezvoltat mai multe canale de vânzare: vânzarea directă către com­panii şi distribuitori, prin compa­nia Vector Internaţional, vânzarea prin magazinele Autograf (prin firma Vector Stores) şi vânzarea prin site-ul Gutuie.ro (prin firma Vector Online). Vector Internaţional are pon­de­rea cea mai mare în business, de circa 90%, prin această firmă reali­zân­du-se toate importurile. Grupul aduce pe piaţa locală peste 50 de branduri din toată lumea, printre care nume precum Caterpillar sau Lego.

„Magazinele Autograf au pornit de la ideea unor magazine de prezentare pentru brandurile pe care le importăm. Avem două magazine Autograf - în Promenada Mall din Bucureşti şi în Palas Mall din Iaşi. Ne dorim să mai deschidem câteva magazine în ţară în următorii doi-trei ani, în oraşe cu potenţă financiară şi eventual încă unu în Bucureşti. Aşteptăm însă să se mai aşeze puţin lucrurile, deoarece acum ne confruntăm cu inflaţia, cu creşterile preţurilor la energie.“

Pentru o perioadă lungă, grupul Vector a fost chiriaş într-un depozit aflat în Bucureşti, dar la finalul anului trecut acţionarii au decis mutarea într-un spaţiu nou, de 3.000 de metri pătraţi, aflat în parcul logistic Logicor din Mogoşoaia.

„Această mutare ne-a conferit mai multe avantaje – avem un spaţiu mai mare, adaptat nevoilor curente, cu potenţial de creştere, utilizăm mult mai eficient spaţiul şi organizăm mult mai bine fluxurile de marfă, adică accesul camioanelor şi al clienţilor, accesul flotelor proprii pentru încărcarea produselor. De asemenea, am organizat mult mai bine zonele de picking şi de paleţi, zonele cu produse de rulaj, produse sezoniere şi zonele de pregătire a comenzilor. Am obţinut şi un acces mult mai bun la produse, ceea ce înseamnă o reducere a timpului de pregătire.“

Când compania a hotărât să studieze mutarea, a fost luată în calcul şi varianta de a fi proprietari ai spaţiului logistic, însă în cele din urmă s-a ajuns la concluzia că, pentru a fi rentabilă investiţia, trebuie construite spaţii foarte mari, de 15.000-20.000 de metri pătraţi.

„Pentru noi ar fi însemnat o canalizare a resurselor financiare într-o direcţie care nu e core business pentru noi. Aşa că am preferat să canalizăm fluxurile de bani în business, iar noi să ne focusăm pe ce ştim să facem.“

Grupul Vector numără 75 de angajaţi, din care aproximativ jumătate sunt implicaţi în zona de logistică, atât în depozite, cât şi în livrări, Vector având şi o flotă proprie de maşini. Dacă în Bucureşti livrările se fac cu flota proprie, în restul ţării livrările sunt realizate cu ajutorul curierilor.

„Ne gândim să ieşim şi pe pieţe din străinătate, dar vom mai aştepta puţin“, mai spune Gabriel Stănescu.

Perioada de back to school, care va veni în curând, duce, de regulă, la amplificarea vânzărilor de rechizite, aşa că grupul se pregăteşte pentru o activitate mai intensă în lunile următoare.

„Cam cu două săptămâni înainte de începerea şcolii se creează o stare de agitaţie în piaţă, dar noi nu ne-am blocat niciodată din punct de vedere logistic în această perioadă a anului.“

 

Ce putem face pentru a traversa mai bine noua criză?

Pentru a trece mai uşor criza pe care economia şi lumea o traversează în această perioadă, Gabriel Stănescu este de părere că sunt necesare mai multe abordări.

„Trebuie să fim creativi, să găsim soluţii adaptate nevoilor pieţei, să acţionăm repede şi să nu luăm decizii pripite, să nu ne angajăm în schimbări radicale. Trebuie păstrat un ritm normal, cu o putere mare de adaptare la ceea ce se întâmplă în piaţă“, spune Gabriel Stănescu.