Business Magazin. Un matematician bulgar propune o altă soluţie pentru Drumul Mătăsii pentru comerţul dintre Asia şi Europa: Varianta sudică

Autor: Răzvan Botea 31.07.2022

Pentru comerţul dintre Asia şi Europa pe ruta maritimă există doar două variante: varianta nordică, dominată de Rusia, şi varianta sudică, mai lungă şi mai costisitoare. Solomon Passy, matematician şi personalitate politică din Bulgaria, prezintă o idee pentru scurtarea rutei destinate comerţului dintre cele două continente. Care este rolul României în această ecuaţie?

Este o competiţie globală majoră între ruta comercială pe mare din nord, care începe în Coreea şi merge în nord prin Oceanul Arctic, către Marea Baltică şi între ruta sudică, care începe de asemenea din Coreea şi merge prin Pacific, Marea Roşie, Marea Mediterană şi apoi prin Gibraltar către Marea Baltică. Competiţia dintre aceste două rute este un subiect special astăzi, pentru că topirea gheţarilor oferă un avantaj rutei nordice”, a spus Solomon Passy, ministrul de externe care a dus cea mai mare parte a negocierilor Bulgariei de aderare la UE, într-un interviu acordat Business Magazin.

El a vorbit despre alternativa Europei Centrale şi de Est la iniţiativa Chinei cunoscută ca „One Belt, One Road” (OBOR). Încă din antichitate este celebru Drumul Mătăsii, vechea legătură comercială dintre Asia şi Europa, iar One Belt, One Road este versiunea modernă a acestei rute comerciale.  În acest moment, explică Passy, sunt două rute pe mare care vin din Asia: ruta nordică, prin Oceanul Arctic şi ruta sudică, prin Pacific, Marea Roşie, Canalul Suez, Mediterana şi apoi spre Vest prin strâmtoarea Gibraltar. „Ruta nordică este dominată puternic, aş spune că este chiar deţinută de Rusia pe mari porţiuni. Aşadar, avem nevoie de acces liber pentru comerţul liber. Este ruta sudică, care prezintă oportunităţi pentru Europa.”

Situaţia este cu atât mai complicată cu cât Rusia a devenit un partener de comerţ internaţional indezirabil, odată ce a început agresiunea din Ucraina. Cu ruta nordică dominată de Federaţia Rusă, ruta maritimă sudică rămâne cea mai bună opţiune. „Cu toate acestea, este lungă. Noi sugerăm o soluţie bulgărească. O scurtătură, care în loc să meargă spre Gibraltar în vest din Canalul Suez, să plece direct către Nord: Grecia, Bulgaria, România, Ungaria, Slovacia, Polonia şi apoi către Marea Baltică”, explică Solomon Passy.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro