INTERVIU EXCLUSIV ZF. Jean Valvis bate palma cu PepsiCo pentru 20% din Aqua Carpatica: „Suntem pregătiţi să trecem la un alt nivel“

Autor: Dana Ciriperu 03.08.2022

♦ Ce urmează pentru Aqua Carpatica: o nouă fabrică în 2024, exporturi care vor creşte de la 6-7% la 33-35% în cinci ani, creşterea echipei şi ambiţia de a fi numărul unu mondial pe piaţa premium a apelor naturale.

Jean Valvis, unul dintre cei mai mari creatori de branduri din România, antreprenorul de numele căruia se leagă Aqua Carpatica, LaDorna sau Dorna, a semnat un acord cu gigantul american Pepsi pentru vânzarea unui pachet minoritar de 20% din acţiuni în cadrul îmbuteliatorului Aqua Carpatica.

„Pentru noi este un moment extraor­dinar pentru că vine o multinaţională, are încredere în colectivul nostru, a demonstrat această încredere prin acceptarea statutului de acţionar minoritar. Avem acum sprijinul unei multinaţionale şi împreună suntem pregătiţi să trecem la un alt nivel“, a spus Jean Valvis într-un interviu acordat ZF. 

Cu PepsiCo în acţionariat, Aqua Carpatica va ajunge pe pieţele din Polonia şi în anumite regiuni din SUA, iar pe termen scurt va intra şi în Arabia Saudită, Grecia şi Marea Britanie. „Vom angaja oameni pentru departamentul de export“. Brandul românesc este prezent deja pe 16 pieţe internaţionale.

După vânzarea Dorna  către Coca-Cola în 2002 şi a LaDorna către Lactalis în 2008, Jean Valvis le-a făcut o promisiune fiilor săi (astăzi implicaţi 100% în businessul creat de tatăl lor): „Nu voi mai face un exit din Aqua Carpatica şi din vinuri aşa cum am făcut la precedentele două tranzacţii cu Coca-Cola şi Lactalis“.

Pe aceste coordonate a pornit în mai 2020, în plină pandemie, negocierea cu PepsiCo. „Două lucruri am adus de la început în discuţie: pachetul minoritar şi ideea de a considera Aqua Carpatica drept un Rolls-Royce al portofoliului lor“.

Valoarea tranzacţiei nu a fost comunicată de cele două părţi.

Fabrica Aqua Carpatica de la Vatra Dornei generează vânzări de peste 400 de milioane de litri anual, iar actuala capacitate îi permite să ajungă la 500-550 de milioane de litri. Urmează însă a doua fabrică, a cărei construcţie va începe în 2024 şi care în funcţie de capacitatea instalată presupune o investiţie de 10-15 mil. euro. „Este deja bugetată“, spune Valvis, care adaugă că obiectivul său nu mai este piaţa internă, ci cea globală.

Exportul reprezintă astăzi 6-7% din vânzările Aqua Carpatica, iar în cinci ani vor ajunge la 33-35%.

Dacă noua investiţie va dubla capacitatea, brandul românesc se duce spre 1 miliard de litri.

„Poate şi mai mult de atât“, afirmă antreprenorul care spune că actualul număr unu mondial pe segmentul premium produce 1,1-1,2 mld. litri. „Miliardul nu este greu de atins“, deşi Valvis continuă să se uite nu doar la brandul său, ci la potenţialul enorm al ţării, la ideea de a transforma izvoarele de ape minerale într-un brand naţional.

„Prin acest proiect eu nu mai aştept nimic, ci materializez singur o idee pe care o tot repet de mai mulţi ani. România are o caracteristică ce o deosebeşte într-un mod competitiv de toate celelalte ţări din lume: România este patria apelor minerale. Acesta este atu-ul nostru naţional incon­testabil. Iar astăzi avem o multinaţională dispusă să lupte împreună cu mine, avem o altă forţă“.

Carpathian Springs, compania care produce brandul Aqua Carpatica, a avut în 2021 o cifră de afaceri de 333 mil. lei (68 mil. euro), în creştere cu 20% faţă de 2020 şi o marjă de profit net de 14%, după un rezultat de 47 mil. lei, arată datele de la mfinante.ro. Carpathian Springs are un număr mediu de 308 angajaţi.  În şase ani cifra de afaceri a companiei s-a dublat.

Businessul generat de Aqua Carpatica trebuie privit însă la nivel consolidat, alături de firma de distribuţie, nivel care în 2021 ajunge la peste 90 mil. euro după cum spune Jean Valvis.