Gen Z. Cum a ajuns UNTOLD festivalul-fenomen al României: Peste 15.000 de oameni din 20 de ţări construiesc povestea pentru 400.000 de participanţi estimaţi anul acesta. „Ne dorim să le oferim experienţa vieţii lor“

Autor: Roxana Petrescu 06.08.2022

Lansat în 2015, UNTOLD, evenimentul de muzică electronică care se desfăşoară între 4 şi 7 august la Cluj-Napoca, a redefinit conceptul de festival în România, rezultând un proiect de entertainment complet, dezvoltat dincolo de imensele scene de pe Cluj Arena. Cu un buget de 17 milioane de euro, cu 40% mai mare faţă de cel de anul trecut, şi cu 15.000 de oameni din 20 de ţări care au lucrat la ediţia de anul acesta, UNTOLD este o industrie în sine. Care-i sunt secretele?

„Scopul nostru a fost de la început să transpunem publicul într-un tărâm fantastic, rupt de cotidian, dar în acelaşi timp, în inima oraşului. Conform conceptului festivalului, UNTOLD este locul unde lumea reală se întrepătrunde cu o lume fantastică, plină de magie, personaje mitice şi decorurile reflectă cum ar arăta locurile pe care aceste personaje le-ar locui sau le-ar frecventa. De aici, o metaforă pentru fiecare element“, spune Răzvan Luca, creative director, UNTOLD. De la primul capitol, UNTOLD s-a conturat ca o poveste, în jurul firului narativ al fiecărei ediţii fiind realizată orice piesă a festivalului, de la decoruri sau activări până la detalii cum ar fi iluminatul evenimentului.

„Anul acesta tema generală este «Temple of Lúna» şi se materializează în principal prin mainstage-ul din interiorul stadionului“, continuă Răzvan Luca.

Un rezumat al poveştii de anul acesta ar fi următoarea: Vrăjitorul, protagonistul şi imaginea festivalului din mai multe ediţii, se află în faţa unui pericol ce ar putea opri în loc întreaga lume. Salvarea se află în interiorul templului lunii, sub forma unei „Surse“ protejate de un cocon, dar pentru a o elibera, el are nevoie de ajutorul a 5 ordine, ce îl vor supune pe vrăjitor la 5 provocări prin care să primească 5 artefacte ce îl vor ajuta să elibereze „Sursa“.

„Povestea din fiecare an este transpusă în general la mainstage, unde decorul, luminile şi conţinutul video sunt principalele unelte de storytelling pentru a aduce oamenii în atmosfera de poveste.“ Dar nu doar scenele sunt elemente de storytelling. Activările, de exemplu, spun şi ele aceeaşi poveste.

„La fiecare ediţie UNTOLD activările partenerilor trebuie să bifeze următoarele criterii: să aibă componentă de utilitate, să existe zone de relaxare şi zone de interacţiune, dar şi de provocare în care oamenii să aibă ocazia să participe la activităţi pentru care pot primi ceva în schimb“, explică reprezentanţii UNTOLD. Potrivit acestora, publicul de festival e curios, e deschis 100%. „Considerăm că este cel mai bun moment pentru un brand să comunice cu potenţialii clienţi, însă cu condiţia să se integreze în povestea festivalului. Ne place să spunem că la UNTOLD partenerul îşi ia hainele de sărbătoare şi alege să comunice diferit cu publicul, mai deschis, folosind elemente din grafica şi story telling-ul UNTOLD.“ 

De exemplu, pentru ediţia din acest an, organizatorii UNTOLD au creat cele 5 ordine care repartizează simboluri partenerilor principali: Order of the Owl- Banca Transilvania, Order of the Firefly - Coca-Cola, Order of the Stag - Visa, Order of the Dragonfly - Kaufland, Order of the Griffin - Ballantine's.

„Am încercat să găsim un atribut pentru fiecare partener şi să îl integrăm în tema acestei ediţii. Majoritatea echipei este cinefilă şi iubitoare de legende şi basme. În timp, am depăşit şi nivelul de basm şi mergem foarte adânc în mitologie, la nişte legende absolut fascinante, predominant româneşti.“ 

Selecţia lineup-ului este însă unul dintre principalii factori care au consolidat succesul UNTOLD.

„Muzical, UNTOLD a venit cu un concept hibrid nou pentru România, unul axat pe cei mai mari artişti de EDM (Electronic Dance Music), dar ce am făcut noi e să combinăm cu artişti live de amploare mondială. Am pornit de la conceptul unui all city festival, pe care l-am pus mapat pe cea mai dezvoltată infrastructură din oraş, capabilă să răspundă unor exigenţe de talie mondială. Principalul atu este că ducem petrecerea până dimineaţa, ceea ce reuşeşte să ducă oamenii într-o experienţă transformatoare.“

Selecţia artiştilor pentru fiecare ediţie se face pornind de la 3 criterii principale.

„Suntem atenţi la trendurile internaţionale, citim publicaţii de specialitate pentru a vedea şi a fi la curent cu artiştii care sunt în trend“, spune Sebastian Ferenţ, director muzical, UNTOLD. În al doilea rând, continuă Ferenţ, legătura cu comunitatea este esenţială. „Noi facem un sondaj printre fanii noştri atunci când ei achiziţionează abonamentele pe site şi îi întrebăm: ce artist ţi-a plăcut cel mai mult anul trecut? Pe cine ai vrea să vezi la UNTOLD?“ Există însă şi provocări în a aduce cele mai mari nume în România. Anul acesta, de exemplu, Above & Beyond, Alok, Anne-Marie, ATB, Bassjackers, David Guetta, Dimitri Vegas & Like Mike, Don Diablo, G Eazy, Hardwell, Inna, J Balvin, Kungs, Kygo, Lost Frequencies, Major Lazer Soundsystem, Morten, Oliver Heldens, Paul Kalkbrenner Live, Steve Aoki, Tujamo şi Vini Vici sunt cei mai aşteptaţi artişti pe scena principală UNTOLD.

„Suntem capăt de linie, în Europa de Est şi trebuie ca totul să se potrivească la minut, mă refer la turnee şi programul artiştilor ca să îi putem avea în festival. Mulţi artişti, mai ales la primele ediţii, ne spuneau că logistic vorbind e complicat să trimită zeci de camioane cu aparatură în România, pentru că durează prea mult pe drumurile de la noi. Ulterior, prestigiul festivalului a făcut diferenţa“, spune Sebastian Ferenţ.

Le ediţia de anul acesta sunt aşteptaţi circa 400.000 de participanţi.

„Cei mai mulţi fani UNTOLD vin la festival pentru atmosfera generală, nu pentru un anumit artist. Există muzică pentru toate gusturile. E imposibil să vii în festival şi să nu găseşti o scenă care să îţi placă“, mai spune Sebastian Ferenţ. Potrivit organizatorilor UNTOLD, participanţii la festival sunt împărţiţi în două categorii de vârstă: 18-25 de ani- 27% şi 25-45 de ani- 55%, au venituri peste medie şi sunt într-o căutare continuă de experienţe unice şi memorabile. Vin din peste 130 de ţări, 20% dintre aceştia fiind străini. Le plac vacanţele, petrecerile cu prietenii şi muzica.

Scenele de la UNTOLD sunt o altă poveste.

„Scenele sunt gândite şi desenate de echipa internă a UNTOLD, iar pentru constructia lor se folosesc echipamente de la mai mulţi furnizori, pe fiecare disciplină în parte: structura de rezistenţă este de la un furnizor din România, echipamentele de sunet şi de lumini sunt aduse din Olanda, ecranele LED sunt aduse din Belgia, laserele sunt din Germania.

Echipele de montaj sunt independente de echipamentele închiriate, iar tehnicienii care lucrează la scene sunt din peste 15 ţări diferite“, spune Radu Rus, head of production, UNTOLD. Constructia festivalului durează 20 de zile. După cele 4 zile de eveniment, se lucrează 24 de ore din 24 ca totul să fie demontat în 9 zile. Producţia festivalului este impresionantă, cu peste 1.000 de tone de materiale, aduse de peste 500 de TIR-uri, pentru toate montajele, de la scene, decoruri, la căsuţe pentru mâncare şi băuturi, containere pentru bilete, credit points, activări şi activităţi.

„Scena principală va avea peste 700 de metri pătraţi de ecran LED, 24 de metri înălţime, 95 de metri lăţime şi 30 de metri adâncime. Greutatea scenei depăşeşte 400 de tone, iar acoperişul are o deschidere de 24 de metri. Peste 900 de jocuri de lumini vor colora stadionul Cluj-Arena în toate zilele şi nopţile de festival. Toată energia utilizată la scena principală provine din surse regenerabile.“ La ridicarea acestor scene sun implicaţi specialişti care lucrează cu Metallica, Rammstein, Britney Spears, Madonna şi Rihanna.

„Peste 15.000 de oameni din peste 20 de ţări construiesc au construit lumi şi decoruri poveste pe stadionul Cluj Arena şi împrejurimi. Vor fi scene impresionante şi music spots speciale, peste 70 de vendori cu mâncare şi băuturi, un fashion corner denumit Designersí Nest, zeci de activări ale partenerilor, personaje magice, animatori şi dansatori care vor defila prin festival, precum şi multe surprize. Festivalul se întinde pe o suprafaţă de 235.000 de metri pătraţi.“

Bugetul pentru ediţia UNTOLD din 2022 este de 17 milioane de euro, cu 40% mai mare decât cel alocat pentru ediţia de anul trecut. Din totalul bugetului, 60% reprezintă venituri din vânzare de bilete şi 40% din parteneriate şi vânzare în festival.

Din prima zi de festival, începe de fapt munca pentru ediţia de anul viitor, scopul UNTOLD fiind de a deveni experienţa de entertainment completă.

„În fiecare an, ne propunem să ne autodepăşim, să împingem limitele este ceva ce ne stă în ADN, cu riscul să fim mereu într-o stare de disconfort. Ceea ce ne dorim cel mai mult de la festival este să ofere experienţa vieţii lor pentru cât mai mulţi tineri. Gândim nişte experienţe pe care nu le putem împărtăşi încă, dar care sunt mai mult decât doar muzicale. Dorim să facem experienţa festivalului una completă de entertainment şi ideal să gândim un concept ce ar oferi experienţe pe parcursul întregului an, nu doar cele patru zile“, au mai precizat reprezentanţii UNTOLD.