ANALIZĂ ZF. România e doar piaţă de desfacere, nu şi de producţie. Retailerii alimentari investesc 1 mld. euro pe an pentru consumul românilor, dar multinaţionalele din bunuri de larg consum nu investesc nici 70 mil. euro anual pentru producţie

Autor: Cristina Roşca 14.08.2022

♦ La fiecare 15 lei investiţi anual în deschiderea de magazine moderne, adevărate temple de consum, în producţia românească de alimente intră doar 1 leu ♦ Astfel, consumatorii români cumpără bunuri „made in Poland“ sau „made in Hungary“, mai degrabă decât unele realizate local ♦ Multe dintre multinaţionalele gigantice precum Mars, Nestle, Colgate-Palmolive şi L’Oreal nu au nicio fabrică în România, deşi în multe dintre ţările vecine au.

An de an, indiferent de contextul economic, cele zece reţele de comerţ modern anunţă investiţii în magazine noi, remodelări, achiziţii de terenuri sau dezvoltări de spaţii logistice. Retailerii internaţionali vorbesc despre o subdezvoltare a sectorului prin comparaţie cu Vestul, adică numărul de metri pătraţi de comerţ modern per capita e departe de media europeană.

Şi totuşi, când vine vorba de producţia de bunuri de larg consum, investiţiile nu sunt pe mă­sura celor din comerţ, ceea ce înseamnă doar un lucru, şi anume o creştere a im­porturilor pentru o ţară care şi aşa suferă de un deficit comercial acut pentru unele dintre cele mai importante categorii de bunuri.