ZF Logistica Businessului. Adrian Sandu, ACAROM: Constructorii auto au găsit soluţii pentru a face faţă întârzierilor de livrări, însă probleme tot apar pe lanţul de aprovizionare

Autor: Bogdan Alecu 11.08.2022

Anumite componente pot fi depozitate pentru mai multe zile de producţie, însă uzine ce produc 500-1000 de maşini pe zi, sau peste, nu pot ţine în depozite toate componentele necesare deoarece ar necesita suprafeţe logistice foarte mari, explică Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial.

„Fabricile, inclusiv cele auto, lucrează cu stocuri – buffere de componente care acoperă mai multe zile astfel încât în funcţie de ritmul de producţie de vehicule sau ansambluri au un stoc de la furnizori pentru a avea 3-5 zile chiar şi două săptămâni de producţie continuă. În cazul producătorilor mari însă, atunci când produci sute de maşini pe zi, este dificil să ţii stocuri mari de piese. Constructorii auto au identificat  alternative la furnizorii din zona Rusia-Ucraina, niciunul nu lucrează cu un singur furnizor pentru o componentă. Costurile în creştere în auto au fost determinate de scumpirea materiilor prime şi scumpirea energiei dar şi scumpirea transportului de aprovi­zio­nare şi livrare“, a spus Adrian Sandu.

În primele şase luni ale anului, România se situează pe poziţia 13 în UE, cu 58.712 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând cea mai mare creştere din UE, de 23,1 % comparativ cu ianuare-iunie 2021, potrivit ACAROM şi ACEA.

În luna iunie 2022, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 15,4% faţă de iunie 2021, atingandu-se 886.510 unităţi.

Pe primele şase luni din 2022 au fost înmatriculate un număr de 4.608.205 unităţi, o scădere cu 14% faţă de perioada similară din 2021.

Au fost înregistrate scăderi ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie-iunie 2021 în Spania (-10,7%), Germania (-11,0 %), Franţa (-16,3%) şi Italia (-22,7%).

„Înmatriculările de autoturisme continuă să scadă în Europa din cauza disponibilităţii scăzute a maşinilor noi, timpii de aşteptare au cresccut şi sunt în continuare probleme pe lanţul de aprovizionare şi maii sunt şi perioade de incertitudine la nivel european, inclusiv din cauza conflictului din Ucraina. Sperăm acum să nu vedem probleme suplimentare în zona Taiwan, cel mai mare producător de microcipuri din lume. De acele componente are şi China nevoie, nu doar SUA sau Europa, sunt necesare tuturor industriilor, de la cea de bunuri de larg consum la cea de apărare“, a spus Adrian Sandu.

Dacia şi Ford au produs în primele şase luni ale acestui an aproape 270.000 de maşini, în urcare cu 13,6% faţă de perioada similară a anului 2021, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), ritmul de creştere încetinind faţă de cel la trei luni, care era de 16%.

Uzinele Ford Otosan şi Dacia pot produce peste 500.000 de maşini  dacă nu vor apărea noi elemente neprevăzute în a doua jumătate a anului, după ce primul semestru s-a încheiat cu un nou maxim istoric, de aproape 270.000 de maşini asamblate, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

„Pe partea de producţie auto stăm bine momentan, Dacia şi Ford recuperează decalajul faţă de 2021 şi direcţiile de cumpărări ale celor doi au găsit debuşeuri pentru a găsi soluţii astfel încât să fie livrate către uzine componentele necesare fabricării vehiculelor dar totuşi există mici decalaje pe anumite componente importate anterior din Rusia sau Ucraina sau din Asia. Sunt încă probleme cu fluxurile de aprovizionare dinspre Asia, sunt probleme legate de transport pe mare şi încă mai apar lockdownuri în China în zone puternic industrializate care livrează componente pentru maşinile fabricate în Europa“, a spus secretarul general al asociaţiei.