ZF 15 minute cu un antreprenor. Ionuţ Nedea, litoralulromanesc.ro: În ultimii cinci ani, litoralul românesc a primit investiţii de circa 300 mil. euro
♦ La malul Mării Negre, în ultimul deceniu, au fost renovate o serie de hoteluri, au fost construite unele noi – deşi nu foarte multe, dar au apărut şi o serie de proiecte imobiliare de tip aparthotel.
Ionuţ Nedea, fondatorul agenţiei de turism litoralulromanesc.ro, spune că inflaţia a afectat puternic operaţiunile hotelierilor de pe litoral, care se confruntă cu creşteri ale costurilor la varii servicii şi bunuri. Totuşi, aceste majorări de preţuri suportate de către facilităţile de cazare nu au fost transferate în totalitate turiştilor, astfel că, oaspeţii au resimţit scumpirea serviciilor de cazare şi de masă cu circa 15%.
„Preţurile de pe litoral au urmărit tendinţa inflaţionistă pentru că, în mod evident, toate costurile operaţionale ale hotelurilor au crescut. Sunt preţuri mai mari la combustibil, la energie, gaze, alimente. Iar hotelurile de tip all-inclusive sau cele care aveau incluse mesele în servicii au fost afectate şi de aceste scumpiri ale alimentelor. Turiştii au simţit o creştere medie a preţurilor de 15%, dar trebuie să ţinem cont că pe aceste tipuri de componente de cost, avansul de tarif a fost mult mai mare, doar că hotelierii au încercat să absoarbă o parte din scumpiri“, spune Ionuţ Nedea, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
El este de părere că ridicarea restricţiilor şi posibilitatea oamenilor de a călători din nou în afara ţării nu au avut un impact major asupra sezonului estival pe litoralul românesc, pentru că turiştii care, în mod tradiţional, îşi făceau vacanţele în staţiunile de la malul Mării Negre, au optat pentru acelaşi tip de vacanţă şi anul acesta. Cu toate acestea, debutul sezonului de vară a adus o serie de scăderi pentru litoral, în special pentru staţiunea Mamaia.
„Luna iunie a fost bună pentru litoral, am avut o vreme prielnică, însă au fost câteva anomalii, una dintre ele fiind cea legată de staţiunea Mamaia, unde au fost înregistrate scăderi, dar nu dramatice. Au fost scăderi cam de 20% la nivelul staţiunii, mai ales în iunie, dar şi la început de iulie. Acum, Mamaia funcţionează aproape la capacitatea maximă, se mai găsesc camere, dar ocazional“, explică el.
Ionuţ Nedea este de părere că există trei motive pentru care Mamaia a fost cea mai afectată în acest sezon de vară.
Primul motiv este reprezentat de faptul că proiectul lărgirii plajelor, început anul trecut, nu s-a desfăşurat într-un mod care să mulţumească turiştii şi hotelierii, ceea ce a avut un impact negativ. Cel de-al doilea motiv, adaugă antreprenorul, este preţul mare pentru parcările din staţiune, preţ care anul acesta a fost redus la jumătate, astfel că pentru o zi un om plăteşte 38 lei. Ultimul motiv este legat de inflaţie, care a afectat comportamentul de consum al turiştilor. Ionuţ Nedea spune că circa 50% dintre consumatori aleg să renunţe la vacanţe ca primă măsură de protecţie a bugetului.
În această perioadă, fiind şi vârful sezonului de vară pe litoralul românesc, gradul de ocupare al hotelurilor de la malul mării Negre se situează între 90% şi 100%. După finalul lunii august, Ionuţ Nedea afirmă că sezonul va continua având în vedere cererea mare venită din partea turiştilor.
„Observăm că în continuare se vând ofertele speciale pentru final de sezon, sunt discounturi mari, sunt oferte de tip senior, de tip litoralul pentru toţi, care presupun preţuri mici la serviciile de cazare şi masă. Există un segment de turişti care preferă această perioadă, litoralul este mai liber, mai ieftin. Iar în ultimii ani, vremea a fost mai bună în septembrie decât în iunie.“
El precizează faptul că multe dintre hotelurile de pe litoral au fost renovate şi modernizate în ultimii cinci ani, iar investiţiile totale la malul mării Negre depăşesc suma de 300 milioane euro. În zonă, în ultimul deceniu, au fost renovate o serie de hoteluri, au fost construite unele noi – deşi nu foarte multe, dar au apărut şi o serie de proiecte imobiliare de tip apart-hotel.
Mai mult, antreprenorul a făcut la rândul său o serie de investiţii proprii în sudul litoralului, acolo unde a achiziţionat hotelul Opal din Cap Aurora, o unitate de cazare cu 250 de camere. Aici el a investit deja peste 2 milioane euro, însă bugetul total alocat hotelului în următorii 4-5 ani se va ridica la 10 mil. euro.
Compania Creative Eye, care administrează agenţia de turism, a înregistrat anul trecut venituri de 19 milioane lei (4 mil. euro), creştere de 44% faţă de anul anterior, şi un profit net de 12 milioane lei (2,5 mil. euro).