Gigantul maghiar MOL a intervenit cu succes într-o dispută între Ucraina şi un colos al Rusiei pentru a permite reluarea exporturilor de petrol rusesc către Europa Centrală

Autor: Bogdan Cojocaru 12.08.2022

Ungaria este statul rebel al UE în ceea ce priveşte presarea Rusiei să-şi retragă armata din Ucraina. Guvernul de la Budapesta este considerat ulti­mul aliat european al Kremlinului.

Ungaria primeşte suficiente gaze ruse, dar se confruntă cu ceea ce începe să pară o criză a carburanţilor. Benzinăriile rămân fără bezină şi motorină, iar cantităţile de carburant cu care şoferii pot alimenta sunt restricţionate.

De vină sunt închiderea pentru reparaţii a celei mai mari rafinării şi faptul că retailerii nu importă pentru că limitele de preţuri din Ungaria fac benzina importată nerentabilă.

Într-o criză, consumatorul poate reacţiona haotic. Achiziţii din panică, agitaţie şi cozi interminabile la ban­zinării s-au mai văzut. Ce s-ar întâm­pla dacă Ungaria rămâne şi fără petrol (rusesc)? Acest lucru era să se întâmple zilele trecute, dar principala compa­nie de rafinare a ţării, MOL, care este şi cel mai mare retailer de carburanţi, nu a aşteptat să vadă rezultatul.

Ungaria a încetat să mai pri­mească petrol rusesc prin conducta rusească Prietenia deoarece fluxul a fost întrerupt în Ucraina care, se pare, din motive ce ţin de tehni­ca­lităţi financiare, nu şi-a mai primit tarifele de tranzit.

MOL a intervenit rapid plătind Ucrainei aceste tarife în numele unei companii ruseşti controlate de Kremlin, Transneft. Kievul a permis apoi reluarea livrările de petrol către Ungaria. Dar conducta cu pricina aduce ţiţei şi Cehiei şi Slovaciei. Tre­buie amintit că guvernul ma­ghiar este singurul care critică, în timp de război, guvernul Ucrainei, ţară a­gresată. De asemenea, Ungaria nu a permis ca pe teritoriul său să fie trans­portat arma­ment occidental menit să ajute armata ucraineană să lupte cu ruşii.

În plus, Budapesta a cerut bani de la UE pentru a-i ajuta pe refugiaţii ucraineni. Transneft a explicat că nu a putut plăti tarifele de tranzit către Kiev din cauza sancţiunilor occidentale. Totuşi, faptul că MOL, care nu este companie de stat, dar este una strategică, a intervenit pentru a plăti tarifele subliniază dificultăţile pe care le au statele membre ale UE care încearcă să descurajeze Rusia în războiul ei contra Ucrainei, după cum scrie Financial Times. Comisia Europeană a anunţat că a fost în contact permanent cu statele membre implicate în acestă situaţie şi cu Ucraina.