Educaţie, stil de viaţă şi wellness. În era cursurilor. Pandemia a accelerat cererea de cursuri pentru specializare sau hobby: „Toată lumea îşi doreşte cursuri faţă în faţă, dacă se poate în aer liber”

Autor: Georgiana Mihalache 15.08.2022

♦ De la cursuri de bune maniere, machiaj, la cele de creaţie sau legate de şcoală, organizatorii unor astfel de programe primesc tot mai multe solicitări din partea clienţilor ♦ „Cererea a crescut cu 60% faţă de anii precedenţi”, spune Mihaela Rotaru, care oferă 22 de cursuri autorizate pe partea de beauty, peisagistică, design floral sau croitorie.

Nevoia de o activitate extra-job sau de o specializare într-un domeniu, în contextul incert din ultimii ani, a crescut cererea de cursuri pentru toate vârstele, însă mai ales pentru copii. Organizate fizic sau online, cursurile le dau posibilitatea copiilor să interacţioneze, iar adulţilor să-şi creeze un nou hobby sau să urmeze un nou traseu profesional.

„Cererea a crescut considerabil în ultimii ani, în special cei de pandemie, unde în primul an, în 2020, aproape 100.000 de români şi-au pierdut joburile, iar alţi 1000.000 au revenit din afara ţării şi aveau, de asemenea, dificultăţi în a-şi găsi un job. Aşadar, reconversia profesională a reprezentat un pion important în economia României din ultimii ani, iar cererea a crescut cu 60% faţă de anii precedenţi”, a spus Mihaela Rotaru, fondatoarea Şcolii Rottaru, unde se ţin ateliere de beauty, design floral şi de interior, peisagist, croitorie şi construcţie tipare, foto şi video, modelare 2D şi 3D.

Ea a deschis în 2018 şcoala de formare profesională, iar până în prezent aproximativ 7.500 de cursanţi au luat parte la unul dintre cele 22 de cursuri autorizate pe care le are în portofoliu. Cele mai căutate domenii pentru pregătire au fost cele de beauty şi peisagistică şi design floral.

„Avem nevoie de profesionişti care să fie calificaţi în meserii. Fiind cursuri autorizate, provocările sunt legate, în principiu, de legislaţia care se schimbă constant şi de competitivitatea foarte mare în piaţa furnizorilor de formare profesională autorizată”, a mai adăugat Mihaela Rotaru.

Copiii, primii la cursuri

Cei doi ani în care au stat acasă, învăţând online, şi-au pus amprenta asupra copiilor, iar părinţii care au sesizat schimbările celor mici au început să ceară cursuri de bune maniere sau de interacţiune şi dezvoltare personală.

„Toată lumea îşi doreşte cursuri faţă în faţă, dacă se poate în aer liber. Nevoia de interacţiune este foarte mare, mai ales în rândul copiilor. Părinţii îşi doresc foarte mult să îi ducă la cursuri. Dacă în anii anteriori trebuia să mergem cu promovare pe partea de bune maniere, acum au început ei să ne sune pentru că au spus că tot stând cu părinţii acasă s-a făcut un schimb de roluri şi îi ascultă tot mai puţin”, a spus Ştefana Mireţ, fondatoarea Manieres, prin care oferă cursuri de bune maniere.

Şi activităţile artistice, cum sunt baletul, teatrul, muzica sunt căutate de părinţi, care se plâng că în urma învăţământului online cei mici şi-au mai pierdut abilităţile sociale şi de interacţiune. „Părinţii caută să-i îndrepte spre artă, dar la copiii cu vârste mai mici se văd efectele pandemiei, după doi ani în care nu au avut voie să se apropie. Acum părinţii caută să-i integreze a spus Eleonora Ţurcanaşu. Cererea pentru cursuri pian, balet sau teatru a fost în creştere în prima jumătate a anului 2022”, potrivit Eleonorei Ţurcanaşu, fondatoarea şcolii de arte Ella Musica.

Iar sintagma primilor şapte ani de acasă este legată inclusiv de modul în care un copil a participat la activităţi în primii ani de viaţă, crede Valentina Secară, pedagog şi fondatoarea grădiniţelor cu profil britanic Acorns Nurseries şi a Conferinţei de educaţie timpurie.

„Felul în care va interacţiona un adult va fi rezultatul modului în care s-a realizat comunicarea cu el în jurul vârstei de 18 luni, spre exemplu. Modul în care cunoaşte lumea, curiozitatea, capacitatea de a depăşi obstacole, flexibilitatea, dar şi fobiile, anxietăţile, rezistenţa la schimbare, toate îşi au rădăcina în primii şapte ani de viaţă”, a precizat ea.

Cursuri pentru corporatişti

Şi atelierele creative sunt căutate în piaţă, mai ales în contextul în care companiile nu au mai organizat team-buildinguri, însă nevoia de a aduce mai aproape oamenii din echipe a continuat.

„Persoane cu putere de decizie dintr-o multitudine de domenii încep să descopere acest tip de activitate şi să o propună mai departe, iar creşterea acestei componente se va dezvolta exponenţial în următorii ani”, a spus Alexandra Damian, fondatoarea Crearium, un business în domeniul plantelor suculente. Antreprenoarea a dezvoltat şi zona de ateliere pentru angajaţii companiilor.