ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Feliciu Paraschiv, Paco: Furnizorii încă majorează preţurile constant, dar scumpirile sunt nejustificate. Oamenii îşi capitalizează businessul pentru că nu ştiu ce va fi la toamnă

Autor: Miruna Diaconu 18.08.2022

Reţeaua de magazine Paco numără în prezent 15 unităţi în judeţul Vrancea Retailerul vrea să se extindă cu alte câteva magazine în perioada următoare.

Feliciu Paraschiv, proprietarul lanţului de magazine Paco Supermarket, unul dintre cei mai puternici retaileri indepen­denţi din perspectiva cifrei de a­faceri anuale, spune că în continuare pri­meşte din partea furnizorilor notificări pri­vind creşteri ale preţurilor, însă, în opinia sa, aceste modificări nu sunt justificate. El adaugă că scumpirile anunţate de producă­torii de bunuri şi de furnizorii de servicii sunt periodice, mai exact în fiecare lună.

„În România, avem preţurile la energie şi gaze plafonate, aşa că nu înţeleg ultimele scumpiri. Primim în continuare, aproape în fiecare lună, atenţionări de creşteri de preţuri. Unele dintre scumpirile făcute de producători sunt nejustificate, iar eu cred că în felul acesta oamenii vor să îşi capitalizeze businessurile şi să le pună la adăpost pentru că nu se ştie ce se întâmplă la toamnă“, a spus Feliciu Paraschiv în ca­drul emisiunii ZF 15 minute cu un antre­prenor. Cum facem economia să funcţio­neze în con­tinuare?, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

La raft, adaugă proprietarul Paco Supermarket, creşterile preţu­ri­lor au ajuns chiar şi la 30% faţă de acum un an, exis­tând variaţii foarte mari la legume, precum roşii şi castraveţi, din cauza secetei. Cu toate aces­tea, preţul pâinii, un ali­ment de bază şi un produs găsit frecvent în coşul de consum, a rămas constant în ultimele şase luni. Acesta este un semnal bun. Totodată, datele de la INS ara­tă că inflaţia anuală dă semne de încetinire, în iulie 2022 ea ajungând la 15%, în scădere uşoară faţă de 15,1% în iunie. Totuşi, ni­ve­lul este în continuare unul extrem de ridi­cat, iar creşterile de preţuri pe bandă rulan­tă, de la alimente la utilităţi, îşi pun ampren­ta asupra comportamentului de consum.

Ţinând cont de inflaţia galo­pan­tă, antre­prenorul Feliciu Paraschiv spune că în această perioadă clienţii sunt mult mai prudenţi în ceea ce priveşte mo­dul în care îşi cheltuie banii. Oamenii nu mai fac cumpără­turi sub im­pulsul momentului, au devenit mult mai cumpătaţi. Asta în­seam­nă totodată şi o diminua­re a ri­si­pei alimentare, o proble­mă veche în România. Există însă diferenţe de com­por­tament de consum între urban şi ru­ral. În oraşe, clienţii preferă în conti­nua­re bran­durile cunoscute, în timp ce la sate cum­părătorii aleg să achiziţioneze şi pro­duse sub mărci private, mult mai ieftine. Astfel, atenţia la preţ este dată de venituri, în rural, în România, nivelul de trai fiind mai redus ca în urban.


Povestea Paco a început, acummai bine de 25 de ani, cu unsingur magazin în judeţulVrancea. Astăzi reţeaua a ajunsla 15 magazine în acelaşi judeţ şi la afaceri de 34 de milioanede euro în 2021, în creştere cu 17% faţă de anul anterior.Businessul îşi continuăexpansiunea şi urmează să mai deschidă magazine în perioada următoare.


În pofida acestor schimbări, antrepre­norul este de părere că cifra de afaceri a lan­ţului de magazine va creşte în 2022. O parte din avans va fi dat de inflaţie, astfel că vine doar din creşteri din preţ, nu este un plus real.

„Ne aşteptăm în acest an la o creştere a cifrei de afaceri de 20% faţă de rezultatele din 2021. Parţial, majorarea vânzărilor vine din inflaţie, din scumpiri, dar o parte este a­dusă de dezvoltarea de noi servicii în maga­zine. Trebuie să ne reinventăm constant, trebuie să găsim noi portiţe, noi lucruri pe care nu le face concurenţa şi le facem noi.“ Spre exemplu, odată cu pandemia, retai­lerul a fost nevoit să îşi concentreze atenţia şi pe zona de online, lansând astfel propria platformă prin care oamenii îşi pot da co­mandă de produse, care ulterior sunt livrate la domiciliu. Dincolo de comanda clasică, online, Paco a lansat şi varianta comenzii telefonice, iar Feliciu Paraschiv spune că acest tip de serviciu a prins, mai ales în rural şi mai ales la oamenii mai în vârstă, care nu folosesc des internetul.

„Online-ul contribuie astăzi cu 2% la cifra noastră de afaceri, însă cota de piaţă a acestui canal creşte. Este un segment de viitor. La un moment dat, clienţii nu vor mai merge în magazine să îşi cumpere pro­dusele pe care le cunosc, vor comanda totul online. Ei vor opta pentru offline doar pentru articolele deosebite.“

Povestea Paco a început, acum mai bine de 25 de ani, cu un singur magazin în judeţul Vrancea. Astăzi reţeaua a ajuns la 15 unităţi în acelaşi judeţ şi la afaceri de 34 de milioane de euro în 2021, în creştere cu 17% faţă de anul anterior. Businessul îşi continuă expansiunea şi urmează să mai deschidă magazine în perioada următoare.

„Avem un spaţiu contractat pentru un magazin de 500 mp, pe care o să îl deschidem în octombrie. Mai purtăm o discuţie pentru un magazin de 1.200 mp, poate reuşim să contractăm spaţiul până la finalul anului. În 2023, există posibilitatea să deschidem o unitate de 3.000 mp într-un parc de retail, dar încă nu suntem siguri“, mai spune Feliciu Paraschiv. Compania s-a înscris la licitaţia pentru acest spaţiu din urmă.

Paco Supermarket s-a extins până acum prudent, retailerul concentrându-şi atenţia asupra judeţului Vrancea, unde a şi început să se scrie povestea businessului.