Educaţie, stil de viaţă şi wellness. În România, 500.000 de copii au abilităţi înalte, însă puţini ajung la psiholog pentru a putea fi identificaţi

Autor: Ramona Cornea 22.08.2022

♦ În străinătate, copiii cu abilităţi înalte pot merge la facultate începând cu vârsta de 14 ani, dar în România nu este posibil acest lucru ♦ Simona Mitrea, fondatoarea Romanian Gifted School: „În România, dacă ai un copil cu astfel de abilităţi, eşti forţat să îl ţii în şcoală până la 18 ani, chiar dacă el deja depăşeşte cu mult cunoştinţele pe care tu le mai livrezi în anii de liceu”.  

În România, 500.000 de copii au abilităţi înalte, însă puţini ajung la psiholog pentru putea fi identificaţi, afirmă Simona Mitrea, fondatoarea Romanian Gifted School, prima şcoală care destinată copiilor cu abilităţi înalte.

„Studiile arată că pe populaţia unei ţări copii cu abilităţi înalte avem undeva până la procentul de 16%. Asta o spun studiile longitudinale făcute de la începutul anilor 1900 în Statele Unite. În România, uitându-ne la Institutul Naţional de Statistică despre numărul total de copii între 3 şi 18 ani rezultă că sunt undeva cam 500.000 de copii. Nu ştim despre mulţi dintre ei mai nimic şi atunci este foarte important în primul rând să începem un demers de cunoaştere aprofundată a copilului şi de evaluare”, a declarat Simona Mitrea în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Astfel, abilitatea înaltă a unui copil poate fi suprapusă unei dificultăţi de învăţare – dislexie, disgrafie, Asperger, ADHD sau deficit de atenţie. De cele mai multe ori, un părinte sau un profesor diagnostichează la început un copil ca fiind în această categorie de abilitatea înaltă în funcţie de cantitatea de informaţie pe care o reţine şi de notele pe care le obţine la şcoală, ceea nu reflectă de fiecare dată şi rezultatele măsurătorilor psihologilor, explică ea.

„În general, ne uităm că acei elevi care au 9 şi 10 cu preponderenţă sunt catalogaţi ca fiind copii gifted. Studiile şi măsurătorile psihometrice arată că lucrurile nu stau întotdeauna aşa. Şcoala noastră există din 2020, dar noi pilotăm programul pentru copii cu abilităţi înalte încă din 2010 şi atunci avem o experienţă longitudinală în ceea ce înseamnă testarea copiilor. Am avut şi copii olimpici, şi copii de nota 10, şi copii consideraţi mediocri în şcoală şi copii diagnosticaţi cu ADHD şi de multe ori lucrurile s-au dovedit cu totul altfel în urma măsurătorilor”, explică Simona Mitrea. Un copil cu abilităţi înalte are, în general, o pasiune pentru un anumit domeniu, vine cu informaţii, cu un vocabular de care sunt uimiţi de multe ori atât părinţii, cât şi profesorii.

„Ei spun că la o materie copilul pare absent sau inert, dar are nişte răspunsuri de care sunt extrem de uimiţi. La un test este posibil să nu răspundă pentru că acel copil poate să fie cartograf şi îi este foarte greu să facă partea aceasta de etapizare, de intrat în proces pas cu pas şi atunci profesorii şi părinţii încep să îşi pună nişte semne de întrebare. Ei spun că la o materie copilul pare absent sau inert, dar are nişte răspunsuri de care sunt extrem de uimiţi. La un test este posibil să nu răspundă pentru că acel copil poate să fie cartograf şi îi este foarte greu să facă partea aceasta de etapizare, de intrat în proces pas cu pas şi atunci profesorii şi părinţii încep să îşi pună nişte semne de întrebare. De cele mai multe ori este trimis la cabinetul psihologic, iar specialiştii propun o evaluare. Astfel, părintele respectiv sau profesorul rămâne uimit de scorurile pe care copilul le obţine. Atunci începe un întreg proces de căutare.”

Simona Mitrea subliniază că, în străinătate, copiii cu abilităţi înalte pot merge la facultate începând cu vârsta de 14 ani, dar în România nu este posibil acest lucru.

„Spre exemplu, noi avem un elev în şcoală care este la Conservator în Viena, a fost acceptat la 16 ani acolo şi face naveta între Bucureşti şi Viena. În schimb, în România, dacă ai un copil cu astfel de abilităţi, eşti forţat să îl ţii în şcoală până la 18 ani, chiar dacă el deja depăşeşte cu mult cunoştinţele pe care tu le mai livrezi în anii de liceu. Acesta ar fi un demers care pentru mine este cumva mai degrabă o misiune pentru aceşti copii, asta aş face eu ca ministru al Educaţiei. Unii copii chiar au capacităţi să poată merge către facultăţi începând cu vârsta de 14 ani, dar în România există o virgulă acolo care spune că nu se poate  mai devreme de 18 ani.”

În cadrul Romanian Gifted School, în primul an de şcoală au fost testaţi 150 de copii cu abilităţi înalte.

”În 2020 au fost evaluaţi cam 150 de copii, ceea ce pentru noi a fost important a fost că au venit destul de mulţi părinţi să-şi dea seama dacă se încadrează sau nu. Noi atunci am început cu 45 de copii, acum suntem la 60 de copii pentru că o şcoală trece printr-un proces de acreditare, lucrurile sunt un pic complicate faţă de un program educaţional”, a spus fondatoarea şcolii.

O astfel de evaluare costă 500 de lei, iar procesul constă în şedinţe cu un psiholog în care acesta observă copilul în reacţii atât din punct de vedere al măsurării coeficientului de inteligenţă cognitivă, cât şi pe partea emoţională.

„Mai sunt şi raportul pe care părintele îl primeşte părintele secretizat pe mail şi discuţia postevaluare în care timp de jumătate de oră părintele primeşte informaţii concrete, clare despre ce a însemnat această evaluare şi ce ar putea să facă mai departe pentru copil pentru a-i fi mult mai bine decât i-a fost în punctul acela”, a concluzionat Simona Mitrea.