ZF 15 minute cu un antreprenor. Ionel Popa, francizat LaDoiPaşi: Din nou, tot mai mulţi tineri caută să plece în străinătate pentru că veniturile nu ţin pasul cu preţurile. Se mai temperase acest tip de abordare

Autor: Miruna Diaconu 23.08.2022

♦ Ionel Popa administrează compania Dinatos din comuna Băleni, judeţul Galaţi ♦ Aceasta a ajuns la afaceri de 5,5 mil. lei anul trecut (1,1 mil. euro), plus 3,8% ♦ Antreprenorul se gândeşte să dezvolte şi un al doilea magazin ♦ El este unul dintre primii francizaţi ai reţelei LaDoiPaşi, lanţ dezvoltat începând cu 2012 de Metro Cash&Carry România.

Ionel Popa, unul dintre primii francizaţi ai reţelei de magazine de proximitate LaDoiPaşi, lansată acum circa un deceniu de grupul german Metro în România, spune că în ultimii doi ani clienţii au optat mai mult pentru produsele premium, însă începând de anul acesta, din cauza inflaţiei, preţul a redevenit cel mai important factor în decizia de achiziţie. Astfel, clienţii optează mai mult pentru produse mai ieftine, chiar marcă proprie.

„În luna care a trecut, am avut o creştere mai accentuată a vânzărilor, pentru prima dată anul acesta. De la începutul lui 2022 şi până în iunie am avut un avans mediu de 8%, care nu acoperea inflaţia. Dar, în iulie am văzut o creştere de 12-13%. Sperăm să rămânem aici. Par să se revigoreze vânzările atât pe fondul creşterii temperaturilor, am înregistrat un avans puternic la apă şi băuturi carbogazoase, cât şi pe un fond al întoarcerii celor din străinătate. Românii plecaţi din ţară vin în vacanţă şi se vede acest lucru“, a spus Ionel Popa în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect   realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenorul îşi doreşte ca ritmul de creştere de 12% să se menţină şi în perioada următoare, însă semnalele din piaţă privind situaţia macroeconomică nu arată o îmbunătăţire în lunile care urmează faţă de prima parte din 2022. Creşterea salariilor nu poate ţine pasul cu inflaţia, astfel că primul afectat de acest decalaj este chiar consumul. Primele segmente afectate sunt cele ale produselor neesenţiale, la care românii renunţă primele.

„Sperăm totuşi să nu ne afecteze foarte tare. Cred că mai avem o problemă pe care unii o scapă din vedere. Pe fondul plafonării veniturilor, văd că din ce în ce mai mulţi tineri îşi pun problema plecării în străinătate. Se mai temperase acest tip de abordare în ultima perioadă. Am cunoştinţe care îmi spun că nu mai fac faţă şi că nu îşi pot realiza lucrurile pe care le-au planificat în familie şi sunt obligaţi să caute soluţii. Iar acestea nu vin din România“, spune el.

O creştere a migraţiei oamenilor din România către alte ţări ar pune o şi mai mare presiune pe piaţa forţei de muncă locale, care se confruntă oricum cu o criză de ceva ani. Mulţi antreprenori locali au optat pentru importul de forţă de muncă din Asia, iar Ionel Popa spune că nu exclude o astfel de soluţie, însă din discuţiile pe care le-a avut cu angajatori care au apelat la această rezolvare, a ajuns la concluzia că personalul din Asia nu este atât de eficient precum angajaţii români. Ionel Popa este administratorul companiei Dinatos, cu afaceri de 5,5 milioane lei anul trecut, cel mai bun rezultat din istoria businessului. El este totodată unul dintre primii francizaţi LaDoiPaşi, reţeaua de retail de proximitate lansată pe piaţa locală de comerciantul Metro Cash&Carry. Antreprenorul a deschis magazinul în comuna Băleni, judeţul Galaţi, în 2004. În ianuarie 2010 a citit despre intenţiile Metro de a lansa programul de franciză LaDoiPaşi şi la solicitarea sa, după o evaluare destul de complexă, a avut un magazin-pilot.

Reţeaua LaDoiPaşi a fost lansată de  Metro Cash&Carry ca o soluţie pentru hemoragia din comerţul tradiţional care pierdea - şi încă pierde - câteva mii de unităţi an de an. „Ne gândim la al doilea magazin tot în zonă. Aş vrea să acopăr mai bine localitatea pentru că vedem că marile reţele vin către zona de proximitate. Piaţa rurală intră în atenţia lor şi vrem să ne pregătim.“

Ionel Popa a achiziţionat deja terenul pe care doreşte să construiască cel de-al doilea magazin. El a optat pentru construcţia unui magazin pentru că aşa are o flexibilitate mai mare în amenajarea spaţiului după propriile standarde. Mai mult, în zona în care va deschide cea de-a doua unitate nu exista o clădire care să îndeplinească cerinţele sale.

Antreprenorul adaugă că nu îşi doreşte o dezvoltare în municipiul Galaţi, pentru că acolo competiţia este mult mai mare, însă se uită la localităţile vecine pentru deschiderea de noi unităţi. Acest lucru va fi posibil doar dacă va reuşi să adune o echipă solidă.