Gen Z. Tribe lifestyle. De la construcţii şi asigurări medicale la premiul de vicecampion în latte art. Care este povestea lui Florin Lemnaru, fondatorul cafenelei Fluid

Autor: Alina-Elena Vasiliu 01.09.2022

Când a hotărât să deschidă Fluid Coffee, a pus la bătaie o investiţie de aproximativ 10.000 de euro - o parte provenind din banii câştigaţi din munca de prăjitor, de la cursurile de latte art sau de barista, iar o parte de la prieteni apropiaţi.

Florin Lemnaru, 38 de ani, Bucureşti. Aşa sună, în puţine cuvinte, descrierea celui care a deschis, la începutul acestui an, cafeneaua Fluid din zona Pieţei Spaniei din Bucureşti. Încheiase de câteva luni colaborarea cu angajatorul la care lucra, pentru că a simţit nevoia să-şi poată exprima propriile idei. Iar una din ele a fost spontană şi s-a concretizat în ceea ce este astăzi Fluid Coffee.

„Nu a fost un business gândit cu ani înainte. Mă vedeam prăjind şi preparând cafea pentru încă unu-doi ani şi abia după mă gândeam că voi trece de partea antreprenoriatului. Însă s-a declanşat în subconştient acea dorinţă“, povesteşte Florin Lemnaru.

Una dintre pasiunile lui este latte art-ul, adică arta de a crea imagini în cafea, iar anul acesta a devenit vicecampion naţional în această măiestrie.

„Când vine vorba de latte art, experienţa gustativă este suplimentată de o experienţă estetică şi obiectivul meu este ca oamenii să-şi facă ziua mai frumoasă îmbinând aceste două tipuri de experienţe senzoriale.“

Cu toată experienţa la pachet, Florin Lemnaru a considerat aşadar că poate să ţină în frâu o cafenea doar a lui, mai ales că se învârte în domeniul HoReCa din 2013, moment până la care făcuse construcţii şi asigurări medicale. Iar din 2014 se află în preajma cafelei. Sau poate invers. „Am început meseria de barista la o cafenea micuţă din zona Cişmigiu, care, între timp, a dispărut. Acolo am avut primul contact cu cafeaua de diferite origini. Din 2016 până în 2019 am mai colaborat cu o cafenea de specialitate cunoscută în piaţă, unde am şi format cea mai frumoasă comunitate de pasionaţi de cafea, care îmi este alături şi astăzi şi care creşte în fiecare zi. De asemenea, am colaborat cu două mari prăjitorii din Bucureşti, unde am fost prăjitor de cafea şi am făcut controlul calităţii (coffee roaster & QC).“

„Am participat la diverse competiţii naţionale, unde am obţinut premii de care sunt mândru şi pe care le puteţi vedea expuse pe raftul din cafenea.“

Când a hotărât să deschidă Fluid Coffee, a pus la bătaie o investiţie de aproximativ 10.000 de euro „ o parte provenind din banii câştigaţi din munca de prăjitor, de la cursurile de latte art sau de barista, iar o parte de la prieteni apropiaţi.

„Am plecat de la ideea de a crea un loc de întâlnire pentru comunitatea pasionaţilor de cafea de specialitate. Am reuşit să fac asta în primul rând oferind clienţilor posibilitatea de a alege ce origine de cafea vor să bea, dintr-o selecţie de la cei mai buni prăjitori din Europa. Dacă mergi în majoritatea cafenelelor de specialitate, când vine vorba de espresso, eşti limitat la a bea cafeaua care este în râşniţa de espresso. La cafeneaua mea, datorită unui echipament dedicat acestui scop, pot prepara espresso dintr-o multitudine de tipuri de cafele.“

De exemplu, în ziua când a răspuns întrebărilor ZF, Florin avea la preparare zece origini pentru espresso, de la trei prăjitori diferiţi din Europa, şi şapte origini pentru filtru. Oricine vrea să experimenteze diferenţa dintre o cafea din Etiopia şi una din Bolivia sau vrea să vadă diferenţa de gust dintre o cafea procesată prin spălare şi una procesată natural de pildă este binevenit la Fluid Coffee.

„Acest tip de abordare se potriveşte foarte bine celor care caută experienţe noi, ceva ce ar fi mai dificil să obţină cu echipamentul de acasă.“

Florin Lemnaru s-a ocupat singur de amenajarea cafenelei, ba chiar s-a implicat în construirea pereţilor, montarea pardoselii şi vopsire. Şi-a dorit un spaţiu simplu, primitor, aerisit, concentrându-se mai degrabă pe echipamentele ultraperformante, către care a direcţionat cea mai mare parte din buget.

Numele l-a ales cu gândul la momentul trecerii laptelui din latieră în ceaşca de cafea, atunci când lichidul are o consistenţă deosebită.

„Mâna mea şi fluxul de lapte sunt în tandem, într-o mişcare pe care nu o pot vedea decât fluidă.“

Următorul pas este microprăjitoria de cafea Fluid Coffee Roastery, la care a început deja să lucreze. Acolo i se va alătura un partener, pentru că preocupările sunt diferite şi complexe, este un business mai solicitant şi implică mai multă forţă de muncă. Sustenabilitatea nu este dată la o parte.

„Prăjitorul nostru este electric şi consumă cât un fier de călcat“, spune Florin.

Şi tot în ideea de sustenabilitate, espressorul cafenelei este gata de preparare în zece minute de la pornire şi are un consum de electricitate, dar mai ales de apă, foarte scăzute, întrucât foloseşte o tehnologie care nu necesită flush-uri de apă. Pentru că totul merge fluid, la fel ca fluxul cafenelei.

 

@ Cum priveşti piaţa locală de cafenele şi modul în care s-a dezvoltat ea în ultimii ani?

„Pentru că cererea este puternică, în ultimii ani s-a înregistrat o expansiune uriaşă a cafenelelor specialty. Această tendinţă către cafeaua de specialitate a determinat chiar şi branduri consacrate să adauge în meniurile lor opţiuni precum cafele de diferite origini, V60, flat white şi altele. Este clar că ne îndreptăm într-o direcţie bună, iar în viitorul apropiat prevăd o creştere continuă a cererii pentru cafeaua de specialitate. Este loc pentru toată lumea, însă este necesar să te faci remarcat cumva ca să poţi să faci faţă unei pieţe de consumatori din ce în ce mai evoluaţi într-ale cafelei de specialitate.“

 

@ Cum crezi că se poate distinge o cafenea nouă într-o piaţă deja aglomerată cu astfel de localuri?

„În primul rând, având un barista suficient dezvoltat personal pentru a fi sociabil, dar neintruziv, implicat în ceea ce face şi cu abilitatea de a scoate maximul din ceea ce poate oferi o cafea. Sigur, contează locaţia, echipamentele, decorul, sunt elemente de bază, însă, având în vedere că vorbim de un domeniu dinamic, de o piaţă saturată de oferte, clientul probabil caută la o cafenea mai mult decât cofeină. Sunt bucuros când reuşesc să creez aici, la Fluid, o experienţă integrată pentru clienţi, de descoperire, de socializare şi de învăţare.“