Inflaţia începe să clatine consumul privat: vânzările cu amănuntul încetinesc, dar rămân pe plus

Autor: Răzvan Botea 10.09.2022

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, indicatorul la care economiştii se uită când vor să vadă cum va merge consumul privat, este pe plus cu 5% la şapte luni din 2022. În aceeaşi vreme, preţurile au avansat cu 15% în medie, potrivit inflaţiei calculate de INS.

Consumul privat, principala componentă a PIB, reflectat în cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, a crescut în primele şapte luni din 2022 cu 5%. Chiar dacă a încetinit în iulie, cifra de afaceri din consumul cu amănuntul a rămas pe plus la şapte luni din an, în ciuda preţurilor care au avansat cu 15%, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Creşterea vine atât din cheltuirea unor economii făcute în perioada de pandemie, dar şi datorită scăderii mici a puterii de cumpărare: salariile cresc cu 12%, iar inflaţia cu 15%, spune Adrian Codirlaşu, analist financiar, vicepreşedintele CFA România.